Kemföretag dömt till vite

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

Felaktiga säkerhetsdatablad och felaktig märkning samt ett antal marknadsföringspåståenden som inte kunnat styrkas. Det är lagöverträdelser som Aksab Kemi AB begått och nu dömts till en miljon kronor i vite för av Patent- och Marknadsdomstolen – om de upprepar lagöverträdelserna.

Bakom stämningen av Aksab Kemi står branschföreningen för industriell och institutionell hygien, IIH (genom servicebolaget KTF Organisation AB). Patent- och Marknadsdomstolen ansåg att Aksab Kemi felat på samtliga punkter som stämningen handlade om.

Aksab Kemi Sverige AB tillverkar, marknadsför och säljer tvätt- och rengöringsprodukter framför allt till professionella aktörer.

Nedan följer några av de punkter företaget döms för.

  • Produkter utan korrekta säkerhetsdatablad och som inte uppfyller kraven enligt Reach-förordningen är inte lagliga att marknadsföra i Sverige. Marknadsföringen är därför att anse som otillbörlig och ska förbjudas.
  • Produkter vars märkning inte uppfyller kraven enligt CLP-förordningen och/eller Kemikalieinspektionens föreskrifter är inte lagliga att marknadsföra i Sverige. Marknadsföringen är därför att anse som otillbörlig och ska förbjudas.
  • Påståenden som t.ex. ”En av Sveriges ledande tillverkare och leverantörer” och ”Vi hjälper er hålla en hög kunskapsnivå, arbeta rätt och följa de gällande kraven” har inte kunnat styrkas. Patent- och marknadsdomstolen bedömer att påståendena sannolikt påverkar mottagarens affärsbeslut, varför de är otillbörliga och ska förbjudas.

IIH anser att företag som rundar den omfattande lagstiftningen som finns för att säkerställa användarnas hälsa vår miljö, konkurrerar på osunda villkor. Att följa lagarna innebär påtagliga kostnader och administrativa bördor för de seriösa företagen.   

Ulrika Flodberg, VD IIH, säger att de inte kan acceptera att företag verksamma i branschen systematiskt bryter mot lagar och förordningar.

– Med ett sådant agerande utsätter de användare och miljö för onödiga risker. Dessutom sätts konkurrens på lika villkor ur spel. Därför är det glädjande att vi nu har en dom som visar på tyngden i lagstridighetsprincipen, det vill säga att marknadsföring ska vara laglig och inte får strida mot annan lag.

Mer om: Aksab Kemi | IIH


Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu är det semester!

Nu tar cleannet.se semester och vi önskar alla läsare en riktigt skön sommar.

Jönköpings lokalvårdare lär sig svenska på arbetstid

Lokalvårdarna i Jönköpings kommun får lära sig yrkessvenska på arbetstid. Kursen är del i en större satsning på arbetsmiljön.

SM i fönsterputs – anmäl dig

De använder rot- och rutavdragen

Berendsen uppdaterar varumärket

Manuell desinfektion: ”Som att måla med osynlig färg”

Nyhetsbrev

Plus

SIV bättre än nya städstandarden för sjukhus

Den nya svenska standarden för sjukhusstädning ska höja hygiennivåerna i vården och motverka vårdrelaterade infektioner. Men nu får standarden kritik för att ställa lägre krav är Dansk hygienstandard och SIV-dokumentet.

Arkiv

Textilia vann Värmlands landsting

Textilia och landstinget i Värmland har tecknat avtal om textilservice åt landstinget i Värmland. Avtalet har ett värde på 25 miljoner kronor årligen och gäller i tre år med möjlighet till ett års förlängning.

Regeringskansliet nöjt med Miab

Regionservice i VG-regionen vill bli bästa arbetsgivaren

Regionservice i Västra Götalandsregionen har lyckats sänka sjukfrånvaron med 1,7 procentenheter på ett år, från maj 2017 till maj 2018.

Azita Shariati: Hållbarhet är lönsamt

Båstad tar hem städningen

Städarna jagar pallplatser

Orbotech blir med robot

Sista dagen för CBA-nomineringarna!

Amazonstädning på gång

1

Snart finns bakteriefria flygstolar

Gävle låter fler slåss om kakan

Plus

Azita leder med raka puckar och vänlig vilja

Gott ledarskap har blivit Azita Shariatis varumärke och gett henne flera utmärkelser. Hon har modet att titta bortom kön och ursprung för att hitta kompetenta chefer. Azita Shariati kallar det förändringsledarskap som lyfter lönsamheten.

1

Kvinnliga städare har svårast att få heltid

Dubbelt så många städare arbetade deltid under 2017 jämfört med arbetsmarknaden som helhet. Och de som jobbade allra mest deltid var kvinnliga städare.

Dimmat desinfektionsmedel når överallt

En metod att applicera desinfektionsmedel som når överallt. Kanske kan dimmaskinen Byoplanet i kombination med ett effektivt medel mot farliga bakterier, virus och sporer vara en lösning på mycket av sjukhussmittan.

Pythagoras förvärvat norska Evcon

Enkät om arbetsmiljön – bra start

Dags för höstens Clean & Facility

Clean & Facility-mässan är som vanligt full av nyheter och spännande föredrag. Anmäl dig redan nu så slipper du köa.

Nilfisk sålde kem- och redskapsdelen

Coor Finlands vd slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.26