23948sdkhjf

Essity vill växa inom städ och ythygien

Många potentiella uppköpskandidater inom sårvård men Essity riktar också blickarna mot potentiella förvärv inom affärsområdet Professional Hygiene och vill ha ett bredare sortiment inom städning och ythygien.

Marknaden för sårvårdsprodukter är fortsatt väldigt fragmenterad och det finns därmed många mindre och medelstora bolag för Essity att potentiellt förvärva.

Det uppger hygienkoncernens vd Magnus Groth i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på onsdagen.

Sårvårdsprodukter faller inom Essitys affärsområde Health and Medical.

På frågan om det sker mer eller mindre konsolideringar inom hygiensektorn svarar Magnus Groth att det skiljer sig stort beroende på kategori.

”Vad gäller konsumentkategorier, så som Feminine Care (exempelvis mensskydd) och Incontinence Care, så är det väldigt konsoliderat och marknaden domineras av ett mindre antal globala aktörer. Där är det inte lika lätt att göra förvärv”, säger vd:n.

Essity riktar särskilt blickarna mot potentiella förvärv inom affärsområdet Professional Hygiene.

”Inom det området skulle vi vilja ha ett bredare sortiment inom städning och ythygien och sådant, där finns det möjligheter”, säger Magnus Groth.

Sammanlagt har Essity genomfört sex förvärv under helåret 2021.

Ni har som ambition att vara aktiva på förvärvssidan, hur ser ni på värderingarna inom er sektor?

”Prisnivåerna har varit ganska stabila och i linje med hur det sett ut det senaste året. Inte sett vare sig ökande eller sjunkande förvärvsmultiplar. Vi känner att förvärven vi gjort är värdeskapande i förhållande till det pris vi betalat”, uppger Magnus Groth.

I samband med Essitys rapport för det tredje kvartalet 2021 beslutades om ett nytt mål om att ha en försäljningstillväxt på mer än 5 procent, som inkluderar såväl organisk försäljningstillväxt som förvärv. Målet ersätter det tidigare målet om organisk försäljningstillväxt på mer än 3 procent.

Essitys affärsområden från den 1 januari 2022 är Health & Medical, Consumer Goods och Professional Hygiene. ”De nya områdena stödjer bolagets nya mål för försäljningstillväxt genom strategier för organisk och förvärvsdriven tillväxt och syftar till att uppnå högre tillväxt och vinstmarginal samt lägre kapitalbindning”, uppger bolaget.

Affärsområdena ersätter de tidigare indelningarna i Personal Care, Consumer Tissue och Professional Hygiene.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095