23948sdkhjf

Årets vinnare i Clean Bright Awards utsedda

För tionde året i rad hyllas Sveriges mest lysande talanger inom städbranschen. I år prisas årets städare, arbetsledare, framtidslöfte, miljöföretag och glansföretag. Här är alla vinnare!

Inspirerande, kompetenta, trevliga, lojala, positiva och mångsidiga är egenskaper som strösslas över årets städare, städledare och framtidslöfte. För de vinnande företagen kretsar vinnarkriterierna kring miljö, hållbarhet och omtanke om medarbetarna med framgångsrika resultat inom såväl mjuka värden som hårda siffror.

Missade du sändningen på vår facebooksida? Då kan du titta på prisutdelningen här: https://youtu.be/BRfwJ9YC6hw

Här är branschens stjärnor 2020:

Årets städare: Milan Gajic, Kundpartner Syd

Motivering: Milan är behjälplig inom precis allt i ett städ- och serviceföretag, som specialstädning, reparation av maskiner och nytänkande när det gäller ergonomisk hållbarhet. Behövs det ett nytt redskap för att hantera ett uppdrag så är inte Milan sen med att uppfinna detta, såvida han inte har hittat det hos någon leverantör. Utöver detta är Milan en mästare på att hjälpa till att räkna på nya uppdrag, skriva offerter, utföra kvalitetskontroller och har en väldigt god relation med både kunder och kollegor. Flexibilitet är en av Milan stora styrkor. Genom att fokusera på möjligheterna löser han problem och har alltid nya idéer. Milan är en av företagets vassaste spjutspetsar och bidrar väldigt mycket till företagets gemensamma mål. Han har utvecklats enormt mycket sedan starten 2016.

Årets städledare: Anna-Stin Eklund, Sodexo

Motivering: Ann-Stin har under alla år behållit sitt otroliga engagemang för både kunder och anställda. Hon stödjer medarbetare och skapar engagemang och utveckling för kommande generation. Ann-Stin håller alltid kund och kvalitet högst. Hon säkerställer att personalen har rätt utbildning och kunskap för att kunna göra sitt jobb på ett professionellt sätt. Hon har alltid ansett att den enskilda lokalvårdaren är den viktigaste resurs vi och våra kunder har. Det har hon även säkerställt att alla medarbetare själva också förstår. Hennes stora och breda kunskap och organisatoriska förmåga gör att inget faller mellan stolarna.

Årets framtidslöfte: Marika Kroon, Örebro Universitet

Motivering: Trots sin unga ålder är Marika en slipad diamant. Hon kan redan det mesta inom städbranschen, alltifrån upphandling, ekonomi, kalkyleringar och personalfrågor till utbildning. Hon är snabblärd, har ett brinnande intresse för branschen och är alltid i farten. Marika har en härlig personlighet och blir snabbt omtyckt av både kunder och vår egen personal. Inget är omöjligt för henne. Marika kommer att ge avtryck i städbranschen i framtiden. Hon är väl värd detta pris.

Årets miljöföretag: ISS Facility Services

Motivering: ISS Facility Services har under många år haft ett aktivt och systematiskt miljöarbete, vilket bland annat resulterat i att ISS Städtjänst i Sverige varit svanencertifierade sedan 2014. I huvudsak ska miljömärkta rengöringsmedel användas. Medel som innehåller miljö- eller hälsofarliga ämnen är förbjudna och betydligt mindre mängder av rengöringsmedel får användas. Mängden avfall i form av förpackningar och avfallspåsar hålls också så låg som möjligt. Man arbetar även aktivt med ruttoptimering och minskad koldioxid vid transporter. I ISS:s CSR-arbete finns en årsklocka med aktiviteter där hela företaget medverkar så att alla medarbetare får känna att man kan bidra till ett bättre samhälle och miljö. Ett exempel är ”plogging” där man kombinerar rörelse med att plocka skräp.

Året glansföretag: Meritum i Sverige

Motivering: Meritum är ett stabilt, välskött företag med god ekonomi och starka nyckeltal. "Meritum-andan", står för ordning och reda, trygghet och ärlighet, tydlighet och långsiktighet i såväl personalomsorg som kundvård. Miljö- och hållbarhetsfrågor är sedan lång tid grundläggande i företagets strategi och i den dagliga städpraktiken. Företaget är tydligt med att lagar och regler alltid ska följas. Stor vikt läggs vid att tillhandahålla bra kvalitet på städutrustning och bedriva fortlöpande personalutbildning. God personalvård har betalat sig, inte minst i form av en mycket liten personalomsättning och låga sjuktal. Därför har de kunnat växa stadigt med både nya tjänster, nya kunder och fler medarbetare.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.082