23948sdkhjf

Dags att skrota Excel-ark och post-it-lappar

Techföretaget Pythagoras har skapat en digital helhetslösning för alla typer av städuppdrag.

Hur gör man om man har ett städuppdrag och vill veta att man utför det på bästa möjliga vis? Företaget Pythagoras har en unik digital systemlösning som är bättre än post-it-lappar och Excel.
Tänk dig följande. En person på ett städföretag är ansvarig för hela processen hur olika kunders städuppdrag ska utföras och faktureras. Allt finns samlat på ett gigantiskt Excel-ark som bara kan tolkas av den här personen. Så slutar personen i fråga. Kvar finns en massa information som ingen förstår. Man måste börja om på nytt.
– En helt onödig och kostsam procedur, säger Pali Horvat, försäljningsansvarig på techföretaget Pythagoras. Vi har skapat en digital helhetslösning som fungerar för alla typer av städuppdrag, oavsett om det gäller privat eller offentlig verksamhet, stora eller mindre uppdrag. Lösningen är transparent i de flesta delar för alla inblandade, från lokalvårdare till företagsledning (se illustration ”Lokalvård”).

Visualisering
En annan stor fördel är att Pythagoras visualiserar de rumsritningar som behövs för städuppdraget. Lokalvårdarna har ritningarna i sina paddor eller smartphones (se bild) och bockar till exempel enkelt av när det är städat eller gör noteringar om extrajobb utöver avtalet.  
Pali Horvat lyfter också fram en annan fördel som har med kostnaden att göra. Kunderna betalar för ett funktionsavtal i stället för licensavtal.
– Vi vill att alla ska ha tillgång till systemstödet och inte bara någon eller några utvalda. Dessutom behöver man inte köpa alla delar i systemet.
– Plocka det du behöver för stunden. Kanske systemstödet för försäljning eller kvalitetsuppföljning?

Enkelt som Facebook
Låter allt detta krångligt? Det är enklare än man tror.
– Man lär sig detta på en dag, menar Pali Horvat. Först en halvdag och sedan jobbar man några månader i systemet, därefter en halvdag till och så är det klart. Det är lika enkelt att använda Pythagoras som att använda Facebook.

Så tycker kunderna
Oskar Lundqvist, verksamhetschef, lokalvård, Mölndals stad
Systemstödet innebär en kvalitetssäkring och frigjord tid för värdeskapande arbete istället för tidskrävande administration. Den digitala lösningen underlättar för medarbetare att ha tillgång till uppdaterad uppdragsbeskrivning och där man främjar en enhetligt utförd lokalvård även vid avvikande bemanning.
– Vi tror också på en ännu bättre dialog med stadens kärnverksamheter/våra beställare, där systemet erbjuder transparent möjlighet för beställare att ta del av hur arbetet svarar upp mot beställ
ning och eventuella hinder som kan behöva åtgärdas i det fortsatta samarbetet.

Carina Boman-Helgesson, lokalvårdschef, Örebro universitet
– Vi kan få fram städtider i våra hus på universitetsområdet och även städtider per städområde. Detta underlättar när vi ska planera hur många lokalvårdare som behövs i respektive hus. Våra lokalvårdare ser sitt städschema i sin padda och kan se vad som behöver göras under dagen. Perfekt även när vi har vikarier.
– Det har varit mycket information kring implementeringen samt att det måste finnas ett klart syfte om varför men större delen av gruppen ser bara positivt på att få vara i framkant vad gäller ett modernt sätt att arbeta.

Fördelarna med Pythagoras systemstöd för städ
1. Du får ETT sätt att jobba på i hela organisationen. Alla drar åt samma håll.
2. Transparensen och visualiseringen av ritningar. Det blir enkelt att förstå.
3. Med 1 och 2 sparar du tid och därmed pengar.

Mer om Pythagoras systemstöd för städning: www.pythagoras.se Försäljningsansvarig: Pali Horvat, pali.horvat@pythagoras.se

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062