23948sdkhjf

Så fick Telge bukt med städfusket

Efter att Telge fastigheter tog över Södertälje kommuns ansvar för städningen, anställde kontrollanter och egna städare, ökade nöjdheten rekordartat.

Men Telge fastigheter kämpar fortfarande med städföretag som slarvar, rapporterar SVT Södertälje.

I december presenterades resultaten från en undersökning av hur städningen i kommunens lokaler fungerar. Jämfört med 2018 hade nöjd kund index ökat, från 31 till otroliga 71.

Förklaringen tros vara de tre städkontrollanter som Telge fastigheter anställt. De fungerar som en länk mellan de upphandlade städföretagen, och kommunens verksamheter. Kontrollanterna dokumenterar och följer upp brister i städningen.

Enligt Ewert Sjöstrand, strategisk projektledare på Telge fastigheter, har många entreprenörer känt sig jagade. Men de har skrivit på ett avtal, och då är det oerhört viktigt att vi ställer krav på att vi får den tjänst vi betalar för, kommenterar han.

Han har under två år arbetat med att förbättra organisationen och upphandlingen av städningen.

Enligt undersökningsföretaget Evimetrix tydde resultatet från 2018 på "en helt havererad lokalvårdsleverans".

Undersökningen, som bygger på svar från de kommunala verksamheterna, visade att vissa städentreprenörer får lägre betyg än andra, och att en entreprenör som får högt betyg i ett geografiskt område kan få sämre betyg i ett annat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063