Bättre dispensrar höjer toakapaciteten

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

Gekås i Ullared med närmare fem miljoner besökare per år, har bytt handdukssystem på toaletterna för att kunna öka genomströmningen, minska köerna och underlätta städarnas arbete.

Tork har utvecklat ett nytt system för att torka händerna efter toalettbesöket, kallat Tork PeakServe. Systemet är skräddarsytt för högtrafikerade lokaler som flygplatser, arenor och stora köpcenter. Gekås har testat det i sina högst belastade toalettutrymmen. 

Ulrika Kerttu är platschef på Sodexo som sköter all städning på Gekås och hon säger i ett pressmeddelande att hon är mycket nöjd med dispensrarna.

– Ibland är det nästan omöjligt att hinna fylla på handdukar i tid eftersom det är så mycket kunder att städarna måste köa för att komma in och städa. Pappret får inte ta slut och det skapar en hel del stress för vår personal, säger hon.

Torks nya system består av en helt ny typ av pappershandduk och kombinerar hög kapacitet med snabb utmatning utan avbrott. Enligt Tork innebär det att man kan betjäna 250 procent fler gäster mellan påfyllningarna.

– Med de nya dispensrarna blir det inte alls lika hårt tryck på personalen. Nu behöver vi definitivt inte fylla på handdukar lika ofta, säger Ulrika Kerttu.

Handdukarna i varje bunt greppar in i varandra, vilket ger ett kontinuerligt flöde fler besökare kan betjänas snabbt – utan avbrott. Med plats för 2 132 handdukar kan enda dispenser betjäna över 900 gäster mellan påfyllningarna – det är 600 fler än dagens dispensrar.

En undersökning SCA lät göra 2016 bland besökarna på högtrafikerade toalettutrymmen visade enligt Tork på behovet av snabbare och bättre service på toaletterna.

 Undersökningsresultat för högtrafikerade toalettutrymmen:

•     71 % av besökarna har dålig erfarenhet av högtrafikerade toalettutrymmen. 28 % uppgav att de ofta (eller alltid) har en dålig upplevelse.

•     42 % uppgav att den dåliga upplevelsen av toalettutrymmena påverkade det övergripande intrycket av evenemanget negativt.

•     Nästan 4 av 10 berättade för en vän eller familjemedlem om den dåliga upplevelsen av toalettutrymmena (och 4 % gjorde till och med inlägg på sociala medier).

•     Smutsiga och överfulla toalettutrymmen är besökarnas största problem vid evenemang. Den främsta orsaken är oro för smuts och ohygieniska förhållanden (37 %) men tid är också en viktig faktor. Att stå och vänta i toalettutrymmena och missa en del av evenemanget är den näst viktigaste orsaken.

•     En tredjedel (32 %) av de besökare som undviker toalettutrymmena begränsar sitt intag av mat och dryck.

 Om undersökningen:

Undersökningen beställdes av SCA och utfördes av IPSOS som onlineundersökning med 3 000 deltagare som besökt en högtrafikerad lokal/arena (>100 personer) under de senaste nio månaderna. Undersökningen gjordes i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen och Sverige under 2016.

Mer om: Tork


Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Delningstjänst vann innovationspris

FM-enheten i Sörmlands landsting vill inte betala vad internservicen kostar

Det är tuffa tider för Landstingsservice i Sörmland AB. För 2018 budgeterar företaget att gå med en förlust på dryga 21 miljoner kronor. Landstinget i Sörmlands serviceenhet bolagiserades 2010 och sköter bland annat städning, transporter och mat.

Ny regionchef Syd/Väst till Caverion

SBS diskuterar kollektivavtal för medlemmarna

Krav på kollektivavtal i upphandlingar blir allt viktigare i städbranschen. Det har också lett till att branschorganisationen Städbranschen Sverige under en längre tid diskuterat frågan om hur det ser ut bland de egna medlemmarna.

Coor får ha event på Scalateatern

Miab/NCA städar största idrottshallen

Miab/NCA Facility Services har tecknat två nya stora lokalvårdskontrakt med idrottsanläggningar, Gerda-hallen i Lund och Malmö FF:s hemmaplan Malmö Stadion, fram till i år kallad Swedbank Stadion.

Nyhetsbrev

Fönsterputsrobot vann pris

Den batteridrivna fönsterputsroboten Winbot X har vunnit priset CES Innovations Award 2018 i kategorin Home Appliances. Priset tilldelas produkter som uteslutande används i hushåll och som också har en avgörande elektronisk funktion.

Arkiv

Ängelholm städar skolor med robot

Ny chef för Borago Konsult

Miab/NCA blir Miab

Helen Warg-Friberg till Procurator

Kolla Clean & Facilitys nya webbsida

www.cleanmassan.se har fått en ny, fräsch och tydligare design som gör det enkelt att hitta det ni är intresserade av.

Sodexo fick "Gold Class" igen

Optigroup levererar till ISS

Brittisk fönsterputsare räddade konstverk

En snabb fönsterputsare i den brittiska hamnstaden Hull hyllas i engelsk press för att han räddat en vandaliserad graffitimålning av den berömde och mystiske gatukonstnären Banksy, rapporterar European Cleaning Journal.

Flygplatser är smutsiga smitthärdar

Flygplatser kan vara rejäla bakteriehärdar. Ju fler som reser desto fler sprider också sina bakterier på allt från incheckningsautomaterna till flygplanstolarnas säkerhetsbälten. Vissa bakterier är snälla, men där finns också sådana man inte vill komma i kontakt med.

Ny ledningsgrupp i Berendsen

Misstänkt misshandel i städbolag

300 fler operationer när Regionservice städar

När Regionservice i Västra Götaland tog över slutstädningen av operationssalarna på Uddevalla sjukhus ökade operationskapaciteten med 300 operationer per år. Regionservice har dessutom lyckats sänka sjukfrånvaron från 9,01 procent till 7,88.

Malmö vill starta tvätteri – igen

Vården städar motsvarande 20 tjänster

OrboTech startar städutbildningar

De vill minska fallolyckorna med judo

Fall är en av de vanligaste arbetsolyckorna. Städare och fönsterputsare är två yrkesgrupper som är utsatta. Nu har Afa Försäkring inlett ett samarbete med Svenska Judoförbundet för att lära ut fallteknik.

1

Östergötland tar hem sjukhusstädningen

Toan som spolar och torkar dig där bak

ISS vann europeiskt jättekontrakt

Inspira får fortsätta i Västerås

Rut för vitvaror blev ingen hit

Nu kan Hemfrids kunder få hjälp med datorn

Regeringen vill strypa rut- och bidragsfusk

Coor stärker närvaron i Danmark

Hemfrids appar snart i full gång

Rai Amsterdam och ISSA är vänner igen

Tröskelvärdena har höjts

Inspira expanderar i Dalarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.236