23948sdkhjf

Bättre dispensrar höjer toakapaciteten

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

Gekås i Ullared med närmare fem miljoner besökare per år, har bytt handdukssystem på toaletterna för att kunna öka genomströmningen, minska köerna och underlätta städarnas arbete.

Tork har utvecklat ett nytt system för att torka händerna efter toalettbesöket, kallat Tork PeakServe. Systemet är skräddarsytt för högtrafikerade lokaler som flygplatser, arenor och stora köpcenter. Gekås har testat det i sina högst belastade toalettutrymmen. 

Läs också: Torks pappersåtervinning vann

Ulrika Kerttu är platschef på Sodexo som sköter all städning på Gekås och hon säger i ett pressmeddelande att hon är mycket nöjd med dispensrarna.

– Ibland är det nästan omöjligt att hinna fylla på handdukar i tid eftersom det är så mycket kunder att städarna måste köa för att komma in och städa. Pappret får inte ta slut och det skapar en hel del stress för vår personal, säger hon.

Torks nya system består av en helt ny typ av pappershandduk och kombinerar hög kapacitet med snabb utmatning utan avbrott. Enligt Tork innebär det att man kan betjäna 250 procent fler gäster mellan påfyllningarna.

– Med de nya dispensrarna blir det inte alls lika hårt tryck på personalen. Nu behöver vi definitivt inte fylla på handdukar lika ofta, säger Ulrika Kerttu.

Läs också: Handspriten måste placeras rätt

Handdukarna i varje bunt greppar in i varandra, vilket ger ett kontinuerligt flöde fler besökare kan betjänas snabbt – utan avbrott. Med plats för 2 132 handdukar kan enda dispenser betjäna över 900 gäster mellan påfyllningarna – det är 600 fler än dagens dispensrar.

En undersökning SCA lät göra 2016 bland besökarna på högtrafikerade toalettutrymmen visade enligt Tork på behovet av snabbare och bättre service på toaletterna.

 Undersökningsresultat för högtrafikerade toalettutrymmen:

•     71 % av besökarna har dålig erfarenhet av högtrafikerade toalettutrymmen. 28 % uppgav att de ofta (eller alltid) har en dålig upplevelse.

Läs också: Tork nominerat till årets Amsterdam Innovation Awards

•     42 % uppgav att den dåliga upplevelsen av toalettutrymmena påverkade det övergripande intrycket av evenemanget negativt.

•     Nästan 4 av 10 berättade för en vän eller familjemedlem om den dåliga upplevelsen av toalettutrymmena (och 4 % gjorde till och med inlägg på sociala medier).

•     Smutsiga och överfulla toalettutrymmen är besökarnas största problem vid evenemang. Den främsta orsaken är oro för smuts och ohygieniska förhållanden (37 %) men tid är också en viktig faktor. Att stå och vänta i toalettutrymmena och missa en del av evenemanget är den näst viktigaste orsaken.

•     En tredjedel (32 %) av de besökare som undviker toalettutrymmena begränsar sitt intag av mat och dryck.

 Om undersökningen:

Undersökningen beställdes av SCA och utfördes av IPSOS som onlineundersökning med 3 000 deltagare som besökt en högtrafikerad lokal/arena (>100 personer) under de senaste nio månaderna. Undersökningen gjordes i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen och Sverige under 2016.

Mer om: Tork
Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

God prognos för städare och fastighetsskötare

Utvecklingen på svensk arbetsmarknad är fortfarande stark, även om takten nu har börjat mattas av.

Ännu ett bolag begär rekonstruktion

De anställda kommer att få löner utbetalda av den statliga lönegarantin.

Drar ned på städningen

Ny utbildning i högtrycksspolning

Nu lanserar Prevent en kostnadsfri webbutbildning och checklista för alla som jobbar med högtrycksspolning.

Allianceplus granskar samtliga dokument

Städbolaget med uppdrag att städa gränspolisens lokaler på Arlanda har haft anställda utan giltiga dokument.

Facility Nordic-dagen: Trender inom FM

På Facility Nordic-dagen möts service- och tjänstesektorns ledande aktörer, leverantörer och personer från kundsidan.

Nyhetsbrev

Berendsen köper Entrémattor

Berendsen Textil Service förvärvar Carpeting Entrémattor i Stockholm.

Arkiv

Uppdaterad handbok

En ny version av den fackliga handboken för bättre offentlig upphandling finns nu att ladda ned.

2

Nio av tio skolor städas för lite

Merparten av Lunds skolor brister i städning. Knappt hälften brister i ventilation. Det visar miljöförvaltningens inspektion av Lunds alla skolor.

Kvinnliga chefers ohälsa ökar

Kör med intelligenta städmaskiner

Behövs mer arbetsmiljöforskning

Vilka faktorer i arbetsmiljön kan kopplas till olika sjukdomar och besvär? Det saknas fortfarande mycket kunskap om det enligt SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering

Tävling för städinnovatörer

Vägglöss ett ökande problem

Alltfler får med sig vägglöss hem från utlandsresan och eftersom de nu är resistenta mot de tillgängliga medlen är de svåra att bli av med.

Föreslår skydd men inte förbud mot hyvling

Utredningen Tid för trygghet har nu lämnats över till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Electrolux bildar proffsbolag

Sodexo fasar ut plastmatlådor

Serviceföretaget Sodexo har beslutat att på sikt fasa ut engångsplast och börjar med plastpåsar och omrörare av plast.

Underkänner Swatabs tvättmetod

Tvätt kräver tvättmedel, det räcker inte med avjoniserat, s k ultrarent vatten för att bli av med smuts, säger två kemiprofessorer till tidningen Ny Teknik.

Årets mångfaldschef nominerad

Priset delas ut för tredje året i rad till den som främjar mångfald och utmanar normer på arbetsplatsen.

Högsta betyg i outsourcing

ISS har fått högst möjliga IAOP-ranking för 6:e året i rad.

Investerar 25 miljoner i Limhamn

Berendsen investerar 25 miljoner kronor i Limhamns tvättserviceanläggning för att den ska bli effektivare och mer miljövänlig.

Levererar larmlösning till högskola

Bravida har fått i uppdrag att leverera installation och driftsättning av det egenutvecklade säkerhetssystemet Integra till ett ordervärde om cirka 10 miljoner kronor.

Alltfler Samhall-anställda får andra jobb

Förra året rekryterades 1 492 anställda på Samhall till jobb på andra företag. Det är en kraftig ökning jämfört med året innan, rapporterar DN.

Ny säljare på Hako

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Han ska göra Almegas tjänsteindikator

Ny finansdirektör med bred bakgrund

Se alla Företagens egna nyheter

CleanPilot - smart digitalt verktyg för städbranschen

Vinn kampen mot virus, bakterier och multiresistenta bakterier

Grattis till vinnarna!

Städarens dag - vinn en utbildningsplats

Distansutbildning

Tack för senast!

Framtidens lärande är nu

Borago lanserar Städakademin - kompetensförsörjning för alla.

Vuxenutbildning - Boråsmodellen

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Intervju med Lotta Vallin på Katrineholms Kommun

Team och serviceutbildning Kungsbacka kommun

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Kompetens för städbranschens tjänstemän – Kvalitetssäkring och Nyckeltal

Städakademin

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.166