Bättre dispensrar höjer toakapaciteten

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

Gekås i Ullared med närmare fem miljoner besökare per år, har bytt handdukssystem på toaletterna för att kunna öka genomströmningen, minska köerna och underlätta städarnas arbete.

Tork har utvecklat ett nytt system för att torka händerna efter toalettbesöket, kallat Tork PeakServe. Systemet är skräddarsytt för högtrafikerade lokaler som flygplatser, arenor och stora köpcenter. Gekås har testat det i sina högst belastade toalettutrymmen. 

Läs också: Torks pappersåtervinning vann

Ulrika Kerttu är platschef på Sodexo som sköter all städning på Gekås och hon säger i ett pressmeddelande att hon är mycket nöjd med dispensrarna.

– Ibland är det nästan omöjligt att hinna fylla på handdukar i tid eftersom det är så mycket kunder att städarna måste köa för att komma in och städa. Pappret får inte ta slut och det skapar en hel del stress för vår personal, säger hon.

Torks nya system består av en helt ny typ av pappershandduk och kombinerar hög kapacitet med snabb utmatning utan avbrott. Enligt Tork innebär det att man kan betjäna 250 procent fler gäster mellan påfyllningarna.

– Med de nya dispensrarna blir det inte alls lika hårt tryck på personalen. Nu behöver vi definitivt inte fylla på handdukar lika ofta, säger Ulrika Kerttu.

Läs också: Handspriten måste placeras rätt

Handdukarna i varje bunt greppar in i varandra, vilket ger ett kontinuerligt flöde fler besökare kan betjänas snabbt – utan avbrott. Med plats för 2 132 handdukar kan enda dispenser betjäna över 900 gäster mellan påfyllningarna – det är 600 fler än dagens dispensrar.

En undersökning SCA lät göra 2016 bland besökarna på högtrafikerade toalettutrymmen visade enligt Tork på behovet av snabbare och bättre service på toaletterna.

 Undersökningsresultat för högtrafikerade toalettutrymmen:

•     71 % av besökarna har dålig erfarenhet av högtrafikerade toalettutrymmen. 28 % uppgav att de ofta (eller alltid) har en dålig upplevelse.

Läs också: Tork nominerat till årets Amsterdam Innovation Awards

•     42 % uppgav att den dåliga upplevelsen av toalettutrymmena påverkade det övergripande intrycket av evenemanget negativt.

•     Nästan 4 av 10 berättade för en vän eller familjemedlem om den dåliga upplevelsen av toalettutrymmena (och 4 % gjorde till och med inlägg på sociala medier).

•     Smutsiga och överfulla toalettutrymmen är besökarnas största problem vid evenemang. Den främsta orsaken är oro för smuts och ohygieniska förhållanden (37 %) men tid är också en viktig faktor. Att stå och vänta i toalettutrymmena och missa en del av evenemanget är den näst viktigaste orsaken.

•     En tredjedel (32 %) av de besökare som undviker toalettutrymmena begränsar sitt intag av mat och dryck.

 Om undersökningen:

Undersökningen beställdes av SCA och utfördes av IPSOS som onlineundersökning med 3 000 deltagare som besökt en högtrafikerad lokal/arena (>100 personer) under de senaste nio månaderna. Undersökningen gjordes i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen och Sverige under 2016.

Mer om: Tork


Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fastighets måste värva fler unga

Fastighetsanställdas förbunds medlemsantal ökar. Men ännu fler behövs och då i synnerhet personer under 30 år.

Coor i Norge växer ytterligare

Bemanningsföretagen = Kompetensföretagen

Coor Finlands vd slutar

Hemfrid tar till hammare och pensel

Nu ska Hemfrid även sätta upp hyllor, byta gardiner eller tapetsera om.

Skövdes skolor är tillräckligt rena

Skövde kommun städar inte sina förskolor och skolor för sällan, slår Mark- och miljööverdomstolen i Vänersborg fast.

Nyhetsbrev

1

Offentliga upphandlingar underblåser osund konkurrens

Fem av tio arbetsgivare i städbranschen anser att många i näringen tvingas tumma på arbetsmiljöreglerna för att vinna uppdrag.

Arkiv

Ny ekonomichef till Inspira

Kärchers robot vann i Amsterdam

Kärchers städrobot Kira B 50 är både mindre och mer självgående än andra på marknaden. Det var en tung orsak till att 2018 Amsterdam Innovation Awards jury utsåg Kira B 50 till vinnare i tävlingens kategori för maskiner, tillbehör och komponenter.

Torks pappersåtervinning vann

Tork Paper Circle från Essity vann 2018 Amsterdam Innovation Award i kategorin Management, Training Solutions and Related Products på Interclean-mässan i Amsterdam. Produkten vann dessutom Visitor's Choice-utmärkelsen, den blev alltså mässbesökarnas favorit.

Addici knyts närmare Coor och ökar servicetänket

Utrikes födda kvinnor anställer flest utrikes födda

Kvinnor som driver rut-företag anställer fler utrikes födda lokalvårdare än manliga rut-företagare. Och allra flest utrikes födda anställer de kvinnliga rut-företagare som själva är utrikes födda.

Coor växer i Norge med nytt avtal

Nya ansikten i SBS styrelse

I samband med Städbranschen Sveriges årsmöte valdes Christina Rösand, Office Depot och Marcus Hedström, Diversey, in som nya styrelsemedlemmar.

Plus

Miab ska visa mer omtanke

Miab ska bli ett tydligare familjeföretag. Med en ansiktslyftning ska det familjära göras synligare. Ambitionen är att både kunder och personal ska förknippa företaget med begreppet omtänksamhet.

Stökigt hemma skapar irritation

Golvbranschen slår ett slag för hållbar upphandling

Välkommen Linda Gheysari

Mikrokurs ger grund att utgå från

En halvdags mikrokurs, kan det vara en bra idé för att lära blivande lokalvårdare att städa? Definitivt ja, enligt deltagarna i kursen Rent besökte. Till ett lågt pris får de en start att bygga vidare på.

Handspriten måste placeras rätt

Förändringar i Caverion Sveriges ledning

Sex nya filmer om fönsterputs

Nu finns sex nya kortfilmer om fönsterputs på Prevents kostnadsfria webbsida Allt om städ. De ger enkla tips och råd till den professionella fönsterputsaren och lokalvårdaren om bra arbetsteknik för att undvika värk och skador.

Tufft arbete i Utopias Food Court

En av NMV:s lokalvårdare har ansvar för att hålla Food Courten ren och snygg, samt sköta all disk. När Rent är där har Felix Lundgren det uppdraget. Han är en av de två som arbetar heltid i Utopia.

Fart och fokus när NMV städar Utopia

Golv, toaletter, rulltrappor, Espresso House, Food Court och disk. Allt ska städas mellan klockan 6:00 och 10:00. Tempot är högt, koncentrationen tät. Timmarna tickar snabbt och klockan 10:00 öppnar affärerna.

L&T fortsätter hos Sisab

Nu kommer Hemfrids app

Almega vill ha hem-avdrag

Heldag i Enköping om arbetsglädje

Miab tilldöms skadestånd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.373