23948sdkhjf

Greger är Årets Företagare i Skövde



Hej och grattis Greger Lindholm, vd för och grundare av Städkonsult i Skövde. Företagarna i Skövde-Tibro har utsett dig till Årets Företagare med motiveringen att du skapat ett "annorlunda företag där människor ges utrymme att växa".

Hur gör du för att klara det?

– Jag startade företaget 1998 och har ända från början jobbat med att lyfta personalen och göra dem engagerade i företaget och arbetsuppgifterna. Det är ju de som är ansiktet mot kunden. Ju mer de trivs och känner att de är på rätt arbetsplats, desto nöjdare kunder får vi.

Ja men, hur gör du för att engagera personalen?

– Bland annat har vi möten och workshops då vi till exempel diskuterar något kundproblem. Då är alla delaktiga och kan påverka besluten både i sina respektive arbetsgrupper och i företaget. Chefen ska aldrig stå och peka med hela handen och förklara hur ett problem ska lösas. Vi jobbar också med uppföljningar och utbildning.

Vilken typ av kunder har ni främst?

– Företagsstäd är absolut störst. Rut-tjänster är bara cirka tio procent. Och offentliga upphandlingar deltar vi inte i. Att vi jobbar med personalen gör oss lite dyrare och samtidigt får vi inga offentliga poäng för att vi har ett personalengagemang. Därför har vi inte en chans att vinna några upphandlingar. Dessutom tar hela proceduren alldeles för lång tid.

Berätta mer om satsningen på personalen. Hur ser det ut med friskvård till exempel?

– Självklart har vi en friskvårdspeng och jag försöker få personalen att motionera mera. Vi har också massage en gång i månaden och en handlingsplan för hur vi ska ta hand om personal som inte mår bra, oavsett om det är fysiskt eller psykiskt.

Hurdå?

– Allting går via företagshälsovården som vi jobbar aktivt tillsammans med. De har både fysisk rehabilitering för dem som behöver det och psykologer och terapeuter, för dem som mår psykiskt dåligt. Det är ett mycket snabbare sätt att få hjälp och stöd till personalen, än om de skulle gå via sina vårdcentraler.

Vad betyder utmärkelsen för dig personligen?

– Jag blev helt stum först, trodde inte det stämde att jag fått priset. Men när jag fattade blev jag naturligtvis jätteglad. Som företagare kämpar och sliter man. Det är ofta ganska tungt och då är en sådan här bekräftelse mycket värd. Ett tecken på att vi gör rätt. Jag är naturligtvis mycket stolt. Och personalen har tyckt att det var jätteroligt.

Till sist, tror du priset kan betyda något för kundkontakterna?

– Det ger oss ju mycket uppmärksamhet och det är alltid bra. Kanske blir en del kunder mer villiga att betala lite högre pris för att få det där extra, som de vill ha men ofta inte är beredda att betala för.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158