23948sdkhjf

Hemserviceföretag räds inte Årets Julklapp



Blir det lättare för hemserviceföretagen om kunderna har en robotdammsugare i städskåpet? Eller förlorar de jobb? I år ha Handelns Utredningsinstitut, HUI, utsett robotdammsugaren till Årets Julklapp.

Precis som i stort sett alla andra år spår HUI att julhandeln kommer att slå rekord. I 28 år har HUI presenterat Årets Julklapp och i år blev det robotdammsugaren. Enligt Carin Blom, konsult HUI Research beror det på tre saker: Att försäljningen haft en boom i år, att hemmen mer och mer digitaliseras och blir smarta, samt att tidspressen i hemmen ökar. Robotdammsugaren frigör tid.

Men hemserviceföretaget Homemaids vd Eva-Karin Dahl har inte märkt att robotdammsugare plötsligt skulle ha blivit vanligare.

– Nej, jag har faktiskt inte hört någonting om att kunderna skulle ha robotdammsugare.

Hur tror du det skulle påverka er om de hade det?

– Vi har kunder som väljer att dammsuga själva och då får vi ju mer tid till annat. Kanske skulle det vara en fördel med robotdammsugare, det krävs ju mer än att dammsuga för att skapa trivsel i ett hem.

Fler robotdammsugare är alltså inget hot mot branschen?

– Nej det skulle nog bara underlätta för oss om dammsugaren kunde sköta sitt jobb medan vi gör annat som kunden också vill ha.

Att apparaten inte fått en försäljningsboom förrän nu, ungefär 15 år efter att den först lanserades, beror på att den från början både var dyr och av varierande kvalitet.

HUI:s Carin Blom säger att robotdammsugarna nu fått högre kvalitet, men att de fortfarande är dyra, trots att priset sjunkit. Men hon tror att Årets Julklapp ändå är något de flesta kan ha råd med.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125