23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Rent
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Essity ska spara 1 miljard – personalminskningar väntar

Hygien- och hälsobolaget Essity genomför en större omorganisation och inför ett kostnadsbesparingsprogram på cirka 1 miljard kronor per år med full effekt vid slutet av 2026.

Syftet är att öka tillväxttakten och förbättra lönsamheten, enligt vd Ulrika Kolsrud.

Bolaget inför fyra affärsområden – Health & Medical, Personal Care, Consumer Tissue och Professional Hygiene – med större ansvar för hela värdekedjan hos divisionerna vilket i korthet innebär att Essity blir mer decentraliserat. Förändringarna gäller från 1 januari 2026.

Det nuvarande affärsområdet Consumer Goods fördelas på Personal Care och Consumer Tissue. Essitys globala enheter Global Marketing & Innovation och Global Supply Chain integreras med de fyra affärsområdena. Tuomas Yrjölä, chef Global Marketing & Innovation, har utsetts till chef Personal Care. Volker Zöller, chef Consumer Goods EMEA, har utsetts till chef Consumer Tissue. Anand Chandarana och Pablo Fuentes har utsetts till chef Health & Medical respektive chef Professional Hygiene även i den nya organisationen.

Omstruktureringskostnader kommer främst att vara kopplade till personalminskningar och redogöras för senast i samband med delårsrapporten för det fjärde kvartalet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web02