23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Rent
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Hygienteknik: ”Vi kan öka på våra exportmarknader”

I dagarna firar Hygienteknik 35 år och som kompetensbolag, tillverkare och leverantör till hela branschen behöver bolaget egentligen inte någon större presentation. Nu har aktören även värvat en namnkunnig kraft inom exportförsäljning.

Sedan bolagets start 1990 har branschens försäljning förändrats och gått från att under Hygientekniks tidiga år helt domineras av distribution via färgfack- och järnhandeln till att marknaden luckrades upp med fler mindre aktörer till dagens digitala landskap. De menar Stefan Johansson, vd och grundare.

– Det är milstolpar i branschen  som gjort att vi som bolaget växt och fått en bredare närvaro och distribution, säger Stefan Johansson.

Som tillverkare med 150 olika städvagnsmodeller i sortimentet så gäller det att ha örat mot marken och jobba nära branschen. 

– Vi arbetar nära branschen. Vi lyssnar på lokalvårdaren och vet att vi genom att vi har mycket tillverkning i Västerås kan lösa deras problem väldigt snabbt, säger Stefan Johansson.

– För även om det är en prispressad bransch så handlar det ytterst om att kunna leverera kvalitet.

Framåt väntar mer digitala satsningar och större fokus på export även om Västeråsbaserade Hygienteknik redan i dag exporterar till 46 länder.

– Hygienteknik är ett välkänt namn på marknaden men som kompetensbolag med helhetslösningar behöver vi bli ännu bättre på att nå ut till våra kunder och återförsäljare så att de har rätt kompetens att förmedla till våra återförsäljare och deras slutkunder, säger Tom Johnsson, som tillträdde rollen som försäljningschef  för Hygienteknik 2023.

Han säger att han sedan han klev in i bolaget slagits av innovationskraften och att det nu är upp till dem att förmedla och paketera den kompetens som finns i huset. 

Vi tycker om att utveckla produkter och vi ser vår plats i marknaden hos våra återförsäljare.

– Vi har så fina lokaler här i Västerås och vi vill gärna välkomna kunderna så att de  i sin tur kan hjälpa sina kunder. För städbolagen handlar det hela tiden om att kunna vara så effektiva som möjligt. Och kan de inte komma till oss så gäller det för oss att kunna paketera och förmedla den kunskap som finns i huset så att den når fler. Vi kan jobba ännu mer i sociala kanaler och via webbinars och annat. Det är fortfarande i sin linda i städbranschen.

Framåt väntar förutom ett ännu närmare samarbete med återförsäljarna även en ännu större satsning på exportmarknaden.

– I Sverige är marknaden  aningens mättad och vi ser en större försiktighet. Men vi kan öka på våra exportmarknader. I Danmark har vi 40 återförsäljare och genom våra samarbeten med stora återförsäljare som bland annat Lyreco kan vi även växa i Norge, säger Tom Johnsson.

Till sin hjälp att växa i grannlandet har Tom Johnsson och Fredrik Lindberg numera även Henrik Thögersen som anslöt till Hygienteknik under sommaren och ska arbeta med exportförsäljning. Han kommer närmast från fönsterputsspecialisten Unger. På den norska marknaden har Hygienteknik inlett ett samarbete med Norengros som är Norges största leverantör av förbrukningsvaror till privat och offentlig sektor.

Även om en stor del av tillverkningen och investering sker i Västerås så har Hygienteknik sedan 2006 tillverkning i Kina, något som Stefan Johansson också säger har varit helt oavhängigt för att kunna behålla relevans i marknaden. Dock sker det hela tiden under överinseende av egen personal stationerad i Kina men utbildad i Sverige med täta besök.

– Hittills har vi inte fått hem en enda container med felaktiga varor och att behålla kvaliteten är viktigt.

Satsning mot det digitala i all sin ära men Hygienteknik har valt att inte ta hela kundresan själv utan arbeta nära tillsammans med återförsäljarna.

– Det ligger inte i vår affärsidé för då skulle vi såga av den gren vi sitter på. Vi tycker om att utveckla produkter och vi ser vår plats i marknaden hos våra återförsäljare. I dag har vi ett samarbete med i stort sett samtliga aktörer i branschen som Optigroup, All Office och Lyreco och övriga större aktörer. Det är också genom breda samarbeten som gör att vi kan behålla affärer när stora drakar som ISS eller Coor byter leverantörer, vilket har skett på sistone. Genom att ha våra tentakler ute så hamnar vi ändå i stormens öga, säger Stefan Johansson.

Tom Johnsson säger att han ser en förflyttning i marknaden och att alltmer försäljning sker via de större traditionella kontorsåterförsäljarna och allt mindre via de lokala och fysiska städgrossisterna. Ett skifte som tog far under pandemin, menar han.

-I alla branscher sätter kunden i gång köpresan snabbare internet och digitala kanaler och är extremt pålästa i dag. Här behöver vi bli bättre och mer synliga.

Även om Hygienteknik blivit duktigt uppvaktat under åren så har det aldrig varit aktuellt för Stefan Johansson att sälja bolaget.

– Branschen är så otroligt spännande, föränderlig och roligt. Det händer mycket och det är i mångt och mycket samma människor som rör sig mellan bolagen och är du i branschen så stannar du i branschen, säger Stefan Johansson.

I stället vill han betala tillbaka till lokalsamhället i Västerås vilket han gör genom att sedan tiotalet år sponsra sportklubbar inom flera olika idrotter. Hygienteknik är engagerat i Schysst framtid som verkar i alla skolor för att fånga upp idrottsintresset för idrott innan de riskerar att hamna i fel umgängeskretsar.

– Här har vi också lite planer på att kunna sälja våra produkter för att hjälpa klubbar att tjäna pengar. Många spelare och föräldrar är trötta på att sälja årsförbrukning av salami och här har vi en smartare idé som vi lanserar just nu.


BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|