23948sdkhjf

De erbjuder ren hållbarhet – robotar är en väg dit

Robotar och automatisering kommer in i allt fler branscher, så även städbranschen. Hako Ground & Garden erbjuder städmaskiner och förklarar hur städföretagen kan vinna på robotlösningar ur både ekonomi- och hållbarhetssynpunkt.

Joachim Tidebom är affärsområdeschef på Hako Ground & Garden, som grundades i Getinge och ingår i tyska koncernen Hako Group, med expertis på maskiner som rengör ytor, såväl i butiker och idrottshallar som parker och golfbanor. Han säger att automatiseringen är något som städbranschen har nytta av att göra sig redo för.

– Vi har länge sett ett stort intresse för automation och robotar, och Hako Ground & Gardens fokus i denna fråga är att arbeta med prestanda och kvalitet. Vi säljer rena ytor och maskinen är vägen dit – robotiseringen handlar inte om något som blinkar och ser häftigt ut utan det är resultatet som räknas. Just nu har vi en robot på marknaden, en 75-liters maskin som skurar relativt stora ytor.

Ambitionen framåt är ett större urval av robotar och då kommer det också att handla om olika storlekar på maskiner.

– Robotar kommer exempelvis kunna innebära en betydande vinning för industrier med lokaler på 20-30 000 kvadratmeter. Kan man erbjuda en dubbel skurbredd mot den man har nu kan man spara hälften av tiden.

Roboten i verkligheten En av Hako Ground & Gardens nöjda kunder förklarar att en städrobot kräver kunskap och engagemang från båda parter och att de framför allt gillar enkelheten med Hako-maskinen. Personalen hos kunden är väldigt positiva till implementeringen och tycker det är kul att bidra till automatiseringen och dess möjligheter.

Hakos key account manager Jonas Melander är ansvarig för kunden:

– Att städa en idrottshall med handbollsklister på golvet är bland det tuffaste du kan tänka dig, och att rekommendera städrutiner är en del av vårt arbete och vår kunskap som vi förmedlar till våra kunder.

Funktionshyra för hållbarhet

Jörgen Vegraeus, marknadsansvarig på Hako Ground & Garden, betonar att deras robotlösningar är användbara även ur hållbarhetssynpunkt. Förutom att deras rondeller och skurmaskiner är designade för att spara in på vattenanvändningen kan robotmaskinen också underlätta för medarbetarnas hälsa.

– Robotar kan förbättra effektiviteten genom att den medarbetare som tidigare framförde maskinen nu kan göra andra uppgifter i stället – maskinen blir alltså ett komplement och tar inte bort jobbet. En annan hållbarhetsaspekt är det vi kallar funktionshyra: Man betalar för en funktion där service och utbildning av maskinen ingår, så i stället för att tänka att maskinen kostar en viss summa att köpa in har våra kunder en månadskostnad där de betalar för vår kompetens och service. Vi är ett premiummärke och tar ansvar för service och underhåll från början till slut. Hako möjliggör att kunden sparar pengar på lång sikt tack vare produkternas kvalité och hållbarhet, i kombination med vår höga servicenivå.

Bidrar till cirkulär ekonomi

Joachim Tidebom instämmer och förklarar att funktionshyran bidrar till den cirkulära ekonomin, vilket han menar är fundamentalt för att vara en del av branschens framtid. – Städbolag har ofta korta avtal med sina slutkunder, vilket gör att en hyresfunktionslösning är mer lönsamt och flexibelt än ägande. Att köpa och äga saker bara för att man kan är på väg att bli passé, de närmsta åren kommer gissningsvis gå mot ytterligare fokus på hållbarhet och betalning utifrån specifikt behov och hur mycket maskinen används. Vi kalkylerar inte direkt med en rekyl tillbaka till diesel och slit-och-släng!

Bolagets namn: Hako Ground & Garden
Grundades: 1953
Stad: Halmstad
Erbjuder: Professionella maskiner för rena och snygga ytor.
Länk: www.hako.se

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125