23948sdkhjf

Mia Rådberg och MTR tar upp kampen om externa FM-kunder

Mia Rådberg är arkitekten bakom MTR Facility Management, utbrytarbolaget som inte bara ska serva Stockholms tunnelbana och pendeltåg, utan också dra in externa kunder – utan att äventyra ägarkoncernens högt kravställda leveranser.

När Mia Rådberg började på MTR 2017 kunde hon knappast ana att hon fyra år senare skulle sitta som vd för ett nybildat aktiebolag med 750 anställda. Faktum är att hon inte visste särskilt mycket om företaget innan hon tog jobbet på kundservice.

– Det enda jag visste var att jag hade åkt tunnelbana och att jag var redo för att testa något nytt, säger hon med ett smittande skratt när vi ses på MTR:s kontor på Kungsholmen i Stockholm.

Och nytt blev det. Hon lämnade en vd-roll inom djursjukvård för en global koncern som styrs av logistik på sekund- och millimeternivå. Efter två år tog hon över ansvaret som affärsområdeschef för MTR:s facility management med vetskapen att avdelningen skulle blir ett fristående bolag, men inga exakta detaljer om hur och när. Takten och strategin var upp till henne och teamet att lösa.

En uppgift som klippt och skuren för en entreprenörssjäl som Mia. Under tio år, mellan 2007 och 2017, hade hon ledande roller inom Södra Djursjukhuset i Stockholm och därefter Evidensia Djursjukvård, den företagskedja som Södra Djursjukhuset inlemmades i under Mias ledning.

– Jag har en bakgrund i att konsolidera och tycker det är väldigt roligt. Min styrka att skapa en entreprenöriell känsla och engagemang, sätta strukturer och följa upp. Det är sak samma vilken typ av verksamhet det än gäller, uppdaget är detsamma; att skapa en företagskultur och få medarbetarna med sig. Och det brukar jag vara bra på.

Läs också: MTR tecknar kommersiellt uppdrag

MTR:s FM-verksamhet var, och är, extremt bred med allt från städning och fastighetsförvaltning till akutinsatser vid olyckor, avfallshantering, klottersanering, kundtjänst och larmövervakning. Servicetjänster som är kritiska för att tunnelbana och pendeltåg i Region Stockholm ska rulla enligt plan, i princip dygnet runt. Dessutom ska de 1,6 miljoner dagliga resenärerna som nyttjar tunnelbanan och pendeltågen känna sig trygga och trivas.

Inte oväntat är kravställan hög gällande när och hur många av uppdragen ska utföras. Klotter ska till exempel vara borta inom 24 timmar i tunnelbanan och 48 timmar på pendeln, förutsatt att vädret tillåter.

– Vi har cirka 4 000 ärenden per månad som enbart rör klottersanering och återställande av skadegörelse. Det är en extremt komplex verksamhet som kan innebära allt från en klotter-tag på en bänk som ska slipas, målas och återställas, till trasiga kakelplattor. Dessutom ska underhållsarbetet ofta utföras i spårmiljö där det finns högspänning, förklarar Mia.

När hon kom in i bilden hade tunnelbanan och pendeltågen separata organisationer med egna scheman, kollektivavtal och ledningsgrupper. I och med bolagiseringen hamnade allt under samma paraply vilket ger bättre förutsättningar för både kompetensdelning och synergier. Begrepp som ofta brukar agera dimridå för att dölja uppsägningar men i MTR:s fall har inga uppsägningar skett. Tvärtom har man nyanställt.

 Läs också: MTR skapar nytt FM-bolag

Övergången har skett mitt under pandemin vilket gjort det än känsligare. Några produktionsstopp i spårtrafiken på grund av organisationsstrul får bara inte ske och det finns alltid kompetent personal som backup om någon blir sjuk.

– Vi har tagit allt stegvis för att inte äventyra något. Jag började som chef över FM på tunnelbanan i augusti 2019 och vid årsskiftet 2019-2020 tog vi över delar av pendelns verksamhet, som klotter och sanering. I september 2020 bolagiserade vi och i juni 2021 tog vi över pendelns lokalvård, summerar Mia.

Vid överlämningen hade företaget 500 anställda, ett år senare är siffran 750.

– Vi gör mer grejer i egen regi, som fast underhåll av pendeltågsstationer, i högre utsträckning än tidigare. Vi har också anställt tio personer inom foliering och tagit över mer målning och kakelsättning, säger Mia.

Inom kort ska personalstyrkan öka med ytterligare 30 personer. Ett avtal har nyligen signats med Clear Channel för reklamuppsättning i tågen, samt tunnelbanans spårmiljö och stationer från 1 januari.

Det nya bolaget förväntas också generera nya affärer. Än så länge har några mindre uppdrag trillat in, bland annat lokalvården i DN-huset där MTR har kontor. Men Mias mål är högre ställda än så. Hon vill landa stora, externa FM-uppdrag och det snart. Och hon har en rad kolleger i teamet som är lika taggade.

– Även om vi är ganska stora så har vi en tydlig entreprenörsanda och startup-mentalitet i företaget. Det är väl också min grej, att skapa en entreprenöriell känsla. Jag springer fort och har mycket idéer, säger Mia och fyrar av ännu ett smittande skratt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11