23948sdkhjf

”Tjusningen med en lågmarginalbransch – du måste utvecklas hela tiden.”

Möt Susanne Stenhager, sälj- och marknadsdirektör på ISS Facility Services. Hon är en av talarna på årets upplaga av konferensen IFMA Nordic Workplace.

ISS Facility Services tillhör branschens riktigt stora elefanter. Därmed är det kanske inte så oväntat att såväl resurser som utbildningssystem och kommunikationsstrategi redan fanns på plats när krisen kom. Men som för alla stora organisationer finns också en tröghet inbyggd i systemet.

IFMA Nordic Workplace

Årets konferens äger rum digitalt med en interaktiv livesändning.
Tid: 11-12 november
Tema: “BUILDING THE FUTURE – CREATING A SUSTAINABLE WORKLIFE”. Digitalisering, Hållbarhet, Säkerhet och Wellness.
Bland talarna märks bland annat:
Brian Kingsbury
, Vice President, Channel Development at SCLogic; Carlo Van Der Steen, VP Channel & Nordic, Spacewell; Emelie Backlund, Leg fysioterapeut, PT, inriktad på modern ergonomi; Erik Jaspers, Global Product Strategy Director, Planon Software; Henrik Larsson Broman, Speaker, Author, Trendspotter and founder of ProSales Institute; Jonas Kunze, Miljöansvarig, Fabege; Kate Vitasek, World’s Authority on How to Create Highly Collaborative Relationships that Drive Innovation; Lo Hjorth, HR direktör, ISS Facility Services och Susanne Stenhager, Commercial Director, ISS Facility Services.

Den kombinationen är också en av de viktigaste insikterna som Susanne Stenhager tar med sig från coronaåret 2020. I en kris krävs såväl rutiner, stabilitet och trygghet som flexibilitet.

– Hela FM-branschen är inne på en spännande resa. Från att ha varit ganska långt ned i näringskedjan har det blivit tydligt att vi är en samhällsviktig funktion. Vi på ISS hade redan börjat ställa om till att agera mer som konsulter och coronan har snabbat på utvecklingen rejält. Idag är det till exempel allt vanligare att medarbetare har mandat att ta egna initiativ hos kund.

Susanne Stenhager tror att branschen kommer se nya tjänster och samarbetsmodeller men också fördjupade samarbeten framöver.

– Generellt tror jag att vi kommer jobba mycket närmare våra kunder och fler delar av deras organisation än tidigare, till exempel med deras HR, för att hitta hållbara lösningar. Att bara upphandla på lägsta pris kommer inte att hålla längre, det har nog många insett. I en sådan här kris behöver kunderna en partner som kan steppa upp och säkerställa kvaliteten.

Samtidigt är hon medveten om att flexibilitet inte är det lättaste för ett stort företag.

– Vi har till exempel avtal med 17 olika fackföreningar. Ibland det så hårt reglerat kring vad en anställd får och inte får göra, att det blir svårt att kompetensväxla. Vi vill ju skapa bra och hållbara relationer, både med facken och våra anställda. Här finns mycket arbete att göra mellan fack och arbetsgivare.

ISS Facility Services får just nu mycket frågor från den publika sektorn om kommande upphandlingar och hur de ska utformas. Och någon quick fix finns inte. Kund och leverantör måste tillsammans hitta nya lösningar.

– Det vi vet är att vi alla sitter i samma båt. Samarbete är nyckel nummer ett för att komma framåt. Nyckel nummer två handlar om flexibilitet. FM och outsourcing har alltid haft höga krav på det men kunderna kommer ställa ännu högre krav än tidigare. Den frågan har vi under lupp just nu.

Den tredje nyckeln till framgång, enligt Susanne, är att kunna ställa om verksamheten om det behövs. När krisen var ett faktum så förstod ISS Facility Services snabbt att deras team för smittstädning inte skulle räcka till.

– Vi genomför även i vanliga fall massor av utbildningar så vi hade allting på plats när pandemin bröt ut. Vi kunde komma ur startblocken snabbt med nya digitala utbildningar.

Likaså var ledningen snabb på att mobilisera och prioritera.

– När krisen kom så var det alle man på däck direkt. Vi hade ledningsgruppsmöten två gånger per dag och kom snabbt in i en rutin med intensiv kommunikation med både anställda och kunder. Det var en pågående dialog med våra kunder, att snabbt kunna ställa om för att hjälpa till med till exempel ökad efterfrågan på sanering eller städning. Detta samtidigt som vi såg snabbt ökande sjukskrivningar. Våra processer blev verkligen trycktestade.

Susanne Stenhager menar att det trots allt var ganska enkelt inledningsvis.

– Då handlade det mycket om praktiska åtgärder som golvmarkeringar, plexiglasskydd och att ställa ut handsprit. Den stora grejen är hur vi framöver ska jobba med människors beteenden. Om det här är det nya normala, hur kan vi då agera för att medarbetarna ska känna att de har en trygg arbetsplats?

En del i det trygghetsskapande arbetet har varit att inrätta Pure space, en form av hygienvärdinnor som ger råd och uppmuntrar till rätt beteende hos ISS kunder och deras medarbetare. I arbetet ingår också praktiska åtgärder som noggranna APT-mätningar av ytrengöring.

– Vi har varit i krisläge tills nu och nu kommer nästa stora omställning. Hur ska vi återgå till det nya normala och vad innebär det? Det är vi långt ifrån klara med. Vi är mitt uppe i den omställningen. Men det är också tjusningen med en lågmarginalbransch – att du måste utvecklas hela tiden. Man står ständigt på tå och alla samarbetar, oavsett nivå.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094