23948sdkhjf

Försenade leveranser ger frustrerade kunder

En av Sveriges stora distributörer av produkter till bland annat städ och facility är Procurator som nu jobbar hårt för att förse kunder med det de behöver under coronakrisen.

– Vi påverkas på flera sätt; en del är att vi får många försenade inleveranser vilket i sin tur påverkar våra kunder, säger Claes Sunebring, affärsområdeschef.

Förseningarna gäller främst de coronarelaterade produkterna som hand– och ytdesinfektion och ansiktsskydd.

– Vi har en del produktion i Kina och det kommer också att blir förseningar i leveranser av handskar. Det ser vi nu. Produktionen har kommit igång igen men fördröjningen hänger kvar. Alla har samma problem med leveranserna från Kina.

Det dyker upp bolag som försöker sko sig på krisen också. Procurator har stött på 4-5 oseriösa leverantörer från bl a Tyskland och Polen som har försökt sälja handsprit, men de har inte klarat sig igenom företagets kontroll.

– Många kunder är oroade och frustrerade när produkterna inte kommer i tid. De är vana vid att det tar 48 timmar. Nu kan det ta en vecka, eller mer. De hör av sig till oss för att få veta när leveranserna kommer vilket i sin tur belastar vår kundtjänst.

Lagret, som ligger i Jönköping, påverkas också. Dels har man 15-16 personer sjukskrivna eller i karantän. samtidigt som situationen innebär mycket merjobb för personalen.

– Eftersom vi har begränsad tillgång på vissa produkter försöker vi fördela så gott vi kan. En som har beställt en hel pall med handdesinfektion får kanske nöja sig med tre kartonger.

Hur har prisbilden påverkats av coronakrisen?

– Priserna har inte ändrats generellt, men flera leverantörer har höjt sina priser på hand och yt-desinfektion till följd av materialbrist och ökade råvarupriser, men detta är coronarelaterat och vi förutsätter att priserna återgår till det normala när vi ser att samhället också gör det.

– Det som oroar oss (förutom corona) är hur ekonomin för våra kunder påverkas på kort sikt. Vi ser att flera branscher har störtdykt och att välrenommerade bolag redan har stora problem medan andra går för högtryck. Krisen slår så olika, men vi ser att svallvågorna slår brett och påverkar väldigt många företag och individer.

Hur gör ni när företag inte kan betala?

– Än så länge har vi inte sett några stora problem, men om en månad kommer det att bli det.

– Vi försöker ha en dialog med kunden och hitta lösningar från fall till fall. Men vi kan inte öka på krediten under en sådan här period. Risken är ju att många inte kommer att kunna betala och vi vill inte försätta oss själva i svårigheter.

Claes Sunebring är inte nöjd med de statliga hjälppaketen men menar att det troligen kommer fler stödåtgärder till företagen.

– Så vi får se hur det blir.

– Vi jobbar på och försöker lösa problemen, men var detta slutar kan ingen säga nu. Vi hoppas att kunder och personal förblir friska och att vi så snabbt som möjligt kan återgå till det normala, säger han från sitt hemmakontor. Alla som kan på Procurator ska jobba hemifrån.

– Ska man hitta något positivt så är det att vi lärt oss att använda digitala medier i en helt annan utsträckning än tidigare. Det kan i sin tur leda till färre resor och mindre miljöpåverkan. Genom kraftsamling ska nog Sverige ta sig ur detta också, även om det kommer att ta tid.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079