23948sdkhjf

Så kan branschen bli större – enligt Almega

Färsk Almegarapport sätter fingret på det som hindrar branschen från att växa och skapa fler jobb.

Almega Serviceföretagen publicerade i början av sommaren en undersökning kallad ”Släpp fram jobben”, genomförd i samarbete med Demoskop och riktad mot organisationens medlemmar. Undersökningen släpptes lagom till Almedalsveckan och presenterades bland annat i en debattartikel på SVT Opinion, skriven av Almega Serviceföretagens näringspolitiska expert Ari Kouvonen och dess ordförande och tillika vd för Sodexo Sverige, Azita Shariati.

Läs också: 600 jobbansökningar under Järvaveckan

Förutom att identifiera vad som hindrar branschen från att växa är syftet med undersökningen att uppmuntra till reformer som gör det möjligt för Serviceföretagens medlemmar att skapa ännu fler jobb.

I rapporten listas fyra punkter som sammanfattar slutsatserna.

  1. Riktiga jobb i stället för arbetsmarknadspolitiska åtgärder – Hellre än att skapa nya arbetsmarknadspolitiska åtgärder bör politiken underlätta framväxten av riktiga arbetstillfällen. Genom att satsa mer resurser på städning och andra servicetjänster kan politiken bidra till att möjliggöra nya jobb i serviceföretagen, men också förbättra kvaliteten på städningen och underhållet av bland annat sjukhusmiljöer och skolmiljöer.
  2. Stärk kvaliteten i offentliga upphandlingar – De offentliga köparnas ensidiga fokus på lägsta pris har minskat intresset bland Almega Serviceföretagens medlemmar att lämna anbud i offentliga upphandlingar. För att få fler att vilja medverka – och därmed bidra till ökad resurseffektivitet i offentlig sektor – måste hanteringen av offentliga upphandlingar bli bättre, både avseende förberedelser och uppföljning.
  3. Stärk språkundervisningen för nyanlända – Språket är den viktigaste nyckeln för att ta sig in i det svenska samhället och etablera sig på arbetsmarknaden. Därför måste svenskundervisningen för nyanlända förbättras. Utan tillräckliga kunskaper och färdigheter i det svenska språket kommer servicebranschen inte att kunna släppa fram alla de arbetstillfällen som det finns efterfrågan på.
  4. Låt regelverken främja nya arbetstillfällen – Nya regler bör i större utsträckning bedömas utifrån om de underlättar för företag att anställa och växa. För företagen inom hemservice har rut-avdraget inneburit en historisk jobbtillväxt. De gällande reglerna är dock långt från intuitiva. För att minska regelkrånglet behöver rut-avdraget utvecklas till ett hem-avdrag som täcker alla tjänster som utförs i, eller i anslutning till, kundens hem.

Läs hela undersökningen här.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078