Hakos vd tror branschen hittar ut

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

För närmare två år sedan blev Karl Johan Lindahl vd för Hako Ground & Garden. Idag rullar han mellan hemmet i Örebro, huvudkontoret i Halmstad och Hakos övriga anläggningar i landet. Jobbet öppnade en helt ny värld.

På vilket sätt var Hako en ny värld?

– Jag hade varit tio år som försäljnings- och marknadschef hos truckföretaget Linde Material Handling. Det var dags att byta jobb, utvecklas och lära mig något nytt. Men jag hade ingen erfarenhet alls av vare sig städ- eller utomhusmaskiner. Det var också spännande att lära sig en helt ny organisation.

 Efter två år – gjorde du rätt val?

– Absolut. Jag ville fortsätta jobba med premiumprodukter, som har en marknad och en framtid. Vi har många olika affärsområden, som park och mark, hem och trädgård, golf och städ. Men det finns också mycket att utveckla, eftermarknad till exempel.

 Vad behöver utvecklas på städsidan?

– Städ har nog den jämnaste kontinuiteten sett till försäljning per månad, över en årsbasis. Vi är duktiga och framgångsrika, men behöver till exempel utveckla en fleet management-tjänst. Det är något jag tog med mig från trucksidan.

 Hur tänker du dig det?

– Vi ska hjälpa kunderna att sköta maskinerna. Vissa kanske har väldigt många städmaskiner, varav flera står relativt oanvända. Vi kan visualisera var maskinerna finns, hur mycket och hur de används. Städbolagens uppdrag varar ju ofta bara i ett, två eller tre år och maskiner kan bli stående.

 Ska de kopplas upp med sensorer?

Nej, informationen behöver inte vara i realtid. I framtiden finns ju det givetvis med, men egentligen tror jag att enkelheten oftast är bäst.

Alltför ofta tycker jag att man förlitar sig på realtidstjänster utan att veta vad de säger eller ger en. En direkt dialog med oss ger oftast den bästa förklaringen och beskrivningen av hur maskinerna används. Jag tror det räcker med att våra servicetekniker rapporterar när de är ute och servar dem. Det handlar mer om kommunikation, än en manick som sänder signaler. Vi behöver jobba proaktivt med våra kunder.

 Andra nyheter på städsidan?

Vi ska förstås prova andra kundgrupper, till exempel inom industri och transport och logistik. Där finns utvecklingsmöjligheter. Vi anställde en ny säljare i Göteborg i höstas och planerar att anställa ännu fler.

 Hur ser städmaskinmarknaden ut?

I Sverige, Norge och Finland utgör affärsområdet städ 1/3 av Hako Ground & Gardens omsättning. Och ungefär 60 procent av städomsättningen i de tre länderna kommer från den svenska marknaden.

 Har Hako någon robot på gång?

– Nja, det finns ett projekt kring robotar sedan länge inom Hako, och företagets systerbolag Minuteman i USA har dem redan. Men vi är inte inblandade och min erfarenhet från truckbranschen, där det funnits automatiserade truckar i minst tio års tid, är att det tar tid. AGV-truckarna har inte börjat slå förrän nu och då ska en truck ändå bara flytta en pall från A till B. Ett ganska enkelt jobb. Att städa ett golv är något helt annat, där krävs även ett bra resultat.

 Har du en femårsplan eller vision?

– Nej, men vi jobbar med en strategi till 2020. Visionen är att öka ganska mycket, inte bara på städ, utan på alla områden. Eftermarknad är en mycket viktig del i de koncept vi erbjuder våra kunder.

 Så var kommer ditt fokus att ligga framöver?

– Vi måste fokusera på det vi är bra på och på vår marknad. Sverige, Norge och Finland, samt återförsäljare i Estland och Lettland. Där ska vi vara och utvecklas.

 Hur ser städbranschen ut om tio år?

– Jag ser väldigt positivt på branschen. Den har ökat mycket under de senaste 10-15 åren. Men kanske kommer städbolagen att också börja ta hand om utemiljöer? För det har vi ju hela lösningar. Det tror jag kommer att hända.



Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

NMV städar åt Castellum i Sundsvall

Norrlandsföretag får specialerbjudande av SBS

Städbranschen Sverige erbjuder norrländska städbolag och materialleverantörer billigare deltagande på organisationens Branschdagar i Piteå 20-21 mars.

Nu kan Hemfrids kunder få hjälp med datorn

Regeringen vill strypa rut- och bidragsfusk

Vested modellen för AstraZeneca och Caverion

Nu säljs CleanPilot av Procurator

Nyhetsbrev

Tvättbjörn nu i Vikurs ägo

Företaget NPA Plast har renodlat sitt sortiment och sålt varumärket Tvättbjörn till Vikur Sweden AB.

Arkiv

Coor stärker närvaron i Danmark

Specialfastigheter förlängde med Bravida

Upphandlingsmyndigheten: Städbranschen är en riskbransch

Nu har Upphandlingsmyndigheten slagit fast att det finns risk för oskäliga arbetsvillkor i städbranschen och att det därför finns behov av att ställa arbetsrättsliga villkor i upphandlingar.

Hemfrids appar snart i full gång

Länsförsäkringar valde Inspira

Rai Amsterdam och ISSA är vänner igen

Tröskelvärdena har höjts

Allt fler sägs upp från Samhall

Flera Samhallanställda har fått sluta på grund av personliga skäl. Fastighetsanställdas förbund har reagerat och ska imorgon träffa näringsminister Mikael Damberg och tala om utvecklingen och arbetsmiljön på Samhall, rapporterar tidningen FastighetsFolket

Coor expanderar i Norge

Mjölbys direktupphandling underkänd

Bravida stärker sin finska position

2017 ett nytt rekordår för rutbranschen

Rutmarknadens totala omsättning ökade med 1,9 miljarder kronor, eller 25 procent, under 2017 jämfört med 2016, visar ny statistik från Skatteverket. Även antalet köpare ökade med drygt 165 000 under förra året och landade på totalt 892 000.

Christina ville uppåt och lyckades

Christina Rösand har aldrig gillat att stå stilla. Hon vill ständigt framåt, uppåt, prova nytt. Men utan utbildning är det ingen lätt sak. Idag nyper hon sig i armen och undrar om hennes karriärresa verkligen är sann.

Hakos vd tror branschen hittar ut

För närmare två år sedan blev Karl Johan Lindahl vd för Hako Ground & Garden. Idag rullar han mellan hemmet i Örebro, huvudkontoret i Halmstad och Hakos övriga anläggningar i landet. Jobbet öppnade en helt ny värld.

EU-kommissionen: Statens ersättning till Samhall strider mot regelverket

Efter närmare fyra års arbete har EU-kommissionen slutligen beslutat att svenska statens merkostnadsersättning till Samhall inte är förenlig med den inre marknaden och att man på flera punkter bryter mot regelverket.

Regionservice i Skåne glömde upphandla

Regionservice i Skåne har upphandlat städmaterial och städutbildning för cirka 25 miljoner kronor utan att någon upphandling gjorts. Detta meddelar Region Skåne i ett pressmeddelande efter att en visselblåsare slagit larm.

Cleannet tar julledigt

Inspira expanderar i Dalarna

AAK Sweden valde HS Service & Support

Kommuner upphandlar golvtjänster utan hållbarhet

Tre nya namn till Winab Företagsservice

Previa har fått ny vd

4 december = Städarens dag!

Kent Möller Andersen till SBS styrelse

Idéburna leverantörer vinner oftare avtal

Mora ska göra bättre städupphandling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119