Bin har ett oförskämt dåligt rykte och blandas ofta ihop med getingar. Men istället för att ge sig på picknick-maten i parken, är bin helt fokuserade på pollen och nektar – det som i sin tur bidrar till en renare luft och en grönare stad.
I Stockholm har till exempel Mood-gallerian, H&M, Fabege, AMF, Svenska Kyrkan, Skanska, Stockholmsmässan, White arkitekter och Kungliga operan satt upp egna bikupor.
För många företag har det alltså blivit ett CSR-projekt – ett sätt att profilera sig inom miljöarbete. Och visa att man engagerar sig lokalt.
På Clarion Hotel Arlanda finns tre bikupor placerade på det lägre taket som kan beskådas på väg till hotellets reception.
- Vi på Clarion Arlanda är mycket stolta att samtidigt som vi bidrar till den biologiska mångfalden kunna erbjuda våra gäster lokalproducerad honung till såväl frukost som i våra restauranger. Detta vilket ligger helt i linje med vår långsiktiga ambition inom hållbarhetsfrågor och samarbete inom destinationen, säger Henrik Berghult, vd på Clarion Hotel Arlanda Airport.
I Göteborg vill maninte vara sämre – även där ökar antalet bin i stan. Till exempel flyttar 45 000 bin in på Fastighetskontorets tak.
– Första skälet till att vi ville ha en bikupa är att öka kunskapen om binas betydelse. Bin är en förutsättning för att vi ska överleva och få mat. För det andra ville vi bidra till pollineringen i närområdet och även producera vår egen honung, säger Annette Gustavsson.
På andra håll i staden har bikuporna redan gett resultat. Tidigare i år flyttade 30 000 bin in i Kretsloppsparken och nu har man bina att tacka för 230 burkar med nyproducerad honung.