23948sdkhjf

Mata inte sopmonstret!

Matsvinn i fokus hos Fazer Food Services. Ny kampanj ska få fler att äta upp vad de har på tallriken.


Så mycket som en tiondel av all mat som läggs på tallriken i skolan skrapas ner i soppåsen. Ja, problemet med matsvinn är ett ständigt växande problem och därför har Fazer Food Services startat kampanjen ”Mata inte sopmonstret” som pågår 9-20 september i Amica- och Fazer-restaurangerna.

Målet är att minska svinnet från tallriken med en fjärdedel. Själv menar Fazer att de är exemplariska när det kommer till att inte slänga.
– Vårt kökssvinn är nära på noll. Vi noterar all mat som slängs. Mätningen hjälper oss att laga lagom mängd och bara köpa in råvaror som används. Nästa slag att vinna är det vid soppåsen i matsalen. Vi behöver komma tillrätta med mängden mat som slängs från gästernas tallrikar, säger Mariana Granström, CR-specialist på Fazer.

Mata inte sopmonstret görs i samarbete med företagsrestauranger samt med 80 skolor runt om i lanet, vilket innebär att lärarna diskuterar problemet med matsvinn med eleverna. I matsalen påminns eleverna om att stoppa maten i magen och inte i soporna. Under tävlingsperioden vägs och presenteras mängden matsvinn dagligen, vilket gör de positiva effekterna uppenbara.

Vibeke Frisk, Årets Skolkock 2013, har vunnit tävlingen två år i rad. Hon ser flera anledningar till det stora matsvinnet och enligt henne är stressen vid lunchrasten den största boven.
– Långa köer gör att eleverna blir stressade och vill slippa ta om, och då är det lätt att de lassar på för mycket mat. Med en särskild omtagningsstation kan eleverna utan att bli stressade ta flera gånger. Andra enkla tips för mindre svinn är att prata med eleverna och ge konkreta exempel på vad man kan få för pengarna man sparar om svinnet minskar, säger Vibeke Frisk, kökschef för Amica-restaurangen på Tibble Gymnasium i Täby.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078