23948sdkhjf

Matchedin Clean om att våga vrida ned tempot: ”Vårt fokus är människor och lyckas med bra leverans”

Matchedin Clean ska bli en kraft att räkna med. Med hjälp av ny vd med lång erfarenhet från städbranschen och ny sajt hoppas företaget få fler att välja städtjänster med hög kvalitet levererade av ett socialt företag.

Om vi lyckas med målsättningen att bygga detta bättre än konkurrenterna i branschen, vilket jag är övertygad om att vi kan, så är det såklart roligt. Men huvudsaken är att medarbetarna mår bra under resans gång och får rätt förutsättningar. Allt börjar med dem. Det säger Stefan Tengman när Rent träffar honom tillsammans med kollegorna Veronica Andersson, Jonas Melander och David Backlund på kontoret i Vasastan i Stockholm.

Matchedin bygger på idén om att hjälpa människor ut i arbetslivet och att arbeta nära medarbetarna för att lyckas tillsammans. Företaget samarbetar med Arbetsförmedling för att hitta personer som behöver  extra stöd för att lyckas i arbetslivet.

– Vi använder oss av arbetsmarknadspolitiskt stöd som gör att vi kan ge personen bättre verktyg och mindre stress. Genom arbetsmarknadsåtgärder har vi har tid att lära och utveckla individer. Målsättningen är att det ska bli en långvarig anställning med bra förutsättningar, det är vår uppgift som arbetsgivare, säger Stefan Tengman.

Han lade tillsammans med några partner grunden till bolaget redan för nästan 15 år sedan. Då startade de ett företag för att stötta och hjälpa ungdomar som kom från särskola till jobb.

– Endast 15 procent av dem kommer ut på reguljära arbetsmarknaden medan resten fastnar i arbetsmarknadsåtgärder eller ur ett arbetsperspektiv bara försvinner. Vi jobbade enligt en metodik som går att applicera på de allra flesta människor. Det är en metodik som i grund och botten går ut på något så basalt som att se dem, ge människor tid och inte vrida och vända på dem i försök att ändra på någon, säger Stefan Tengman.

Tillsammans såg de att metoderna fungerade utmärkt även för att hjälpa personer som av olika anledningar tappat fotfästet på arbetsmarknaden, nyanlända eller påverka de som behöver byta spår till att få nya jobb.

– Många fler bolag i branschen skulle våga göra vad vi gör. Vårt fokus är människor och lyckas med en bra leverans ut till kund. Som lokalvårdare är du ofta ganska ensam på ditt uppdrag men det går att jobba annorlunda och få till rätt samarbete med kund. Vi ser att social hållbarhet blir mer och mer efterfrågat och fler fäster allt större vikt på vad de lägger sina upphandlade kronor på, säger David Backlund.

Vi ser att social hållbarhet blir mer och mer efterfrågat och fler fäster allt större vikt på vad de lägger sina upphandlade kronor på

Sedan starten har Matchedin bland mycket annat bemannat bilhallar, receptioner och kundtjänst hos uppdragsgivare som Upplands Motor till Avanza och Postkodlotteriet. Under pandemiåret 2020 kom den tidigare kollegan Miro Löwgren Madeira, som i dag sadlat om till krögare, att de borde satsa mer på lokalvård. En satsningen som också kom sig också av att de fick mycket förfrågningar.

– Lokalvård passar väldigt många människor och går även väldigt bra att kombinera med fastighetsskötsel, kundtjänst och reception som vi redan arbetade med.

Spola fram ett par år och vi är i hösten 2024 och Jonas Melander, med bred erfarenhet av städbranschen, har anställs som vd i ett nytt bolag, Matchedin Clean, för att växla upp satsningen. Han klev in i verksamheten i oktober i fjol och kommer närmast från Hako där han arbetat de senaste 17 åren. Förutom en längre karriär på leverantörssidan i bagaget har han även ett förflutet från städbolag, också i ledarroll.

– Jag föll för hur Matchedin arbetar och ser stor potential i det här fina bolaget med rätt värdegrund och med värderingar jag själv delar. Vi har arbetat tillsammans tidigare, säger Jonas Melander.

Han säger att många med hans karriär i städbranschen i bagaget väljer att kliva av och byta bransch. Ingen idé menar han med vetenskapen att han ändå kommer att studsa tillbaka.

– Det finns så mycket att bygga på och förfina i en bransch jag gillar.

Förutom Hako Sweden har Jonas Melander ett förflutet på Norrlands Miljövård. Innan han lämnade Umeå för att flytta till Stockholm arbetade han som regionansvarig och med uppdrag längs Norrlandskusten.

– Genom min karriär har jag alltid arbetat mycket med kvalitet och tät uppföljning. Att ha tät återkoppling och att du innan du lämnar vet att kunden, eller utföraren, är trygg i leveransen är avgörande, säger han.

– Och efter tag är det läge att höra av sig igen. Och igen, för uppföljning är nyckeln till goda relationer och bra leveranser, säger Jonas Melander.

Som leverantör har han genom åren arbetat med stora kunder som Coor, Sodexo och även statliga Samhall. Han säger att han trivts att arbeta med Samhall och nära människor med tuffa utmaningar.

– Jag arbetade med Samhall även innan bolaget fick uppdraget att leverera lokalvård till en väldig massa dagligvarubutiker i Stockholmsområdet, säger Jonas Melander.

Totalt har Matchedin 65 anställda varav ett 30-tal arbetar med lokalvård eller angränsande områden som reception, kundtjänst och fastighetsskötsel. Största kund är för närvarande Evidensia Djursjukvård och företaget städar i stort sett aktörens samtliga kliniker i Stockholmsområdet.

De är alla eniga om att städbranschen är inne i ett skifte med nya metoder, maskiner och digitalisering. Detta samtidigt som branschen alltjämt präglas av ett stort kostnadsfokus som påverkar alla; utförare som upphandlare.

– Städbranschen är dålig på att stanna upp och lyssna vilket skapar hög personalomsättning. Men allt fler upphandlare har fått ögonen på sig och kvalitet och organisation väger ofta högre i dag. Jag är säker på att många inte orkar sitta med tjafs, säger Jonas Melander.

– Det går inte att samla företagsledning till krismöte för att lokalvården inte fungerar.

Många fler bolag i branschen skulle våga göra vad vi gör.

Partner i bolaget är även Veronica Andersson och i rollen som konsultchef fungerar hon som Matchedins ”mood manager”. En del av arbetsuppgifterna är att besöka medarbetarna och se till att de mår bra i sina uppdrag. Men lika viktigt är att de känner att de får möjlighet att lyfta andra saker som är viktiga i medarbetarnas vardag och liv.

– Även dialogen med kund är viktig, för att kunna göra små justeringar i arbetet som leder till att medarbetaren får ihop vardagen är väldigt viktigt, säger Veronica Andersson.

Som exempel tar David Backlund en medarbetare som arbetat som arbetsledare i städ men som i dag arbetar som tekniker på mekanisk verkstad.

– Att se människor växa och komma över spärrar är en belöning. Många människor bygger hinder för sig själva men vi måste tillsammans i samhället och som arbetsgivare ge trygghet i att våga misslyckas och tänka om.

Nya uppdrag får Matchedin genom klassiskt säljarbete men även genom många upparbetade kontakter och mycket dialog. En ny sajt är även på väg för att marknadsföra leveransen.

– Vi har utformat hemsidan så att den kommer vara tydlig för kund att förstå vad vi står för. Samt att vi har en portal där framtida medarbetare kan registrera sig mycket enkelt, det är viktigt både för medarbetaren och för oss.

Givet sin bakgrund råder Jonas Melander fler städbolag att använda leverantörernas kompetens och möjlighet att lära medarbetarna använda nya maskiner, material och städmetoder. Helst på en neutral plats och inte nödvändigtvis på den arbetsplatsen där leveransen ska ske. Och även här gäller det att vara lyhörd.

– Svarar någon ja för snabbt på frågan om de hängt med, då vet du att det är läge att backa och anpassa informationen och vrida ned tempot. Det känns bara att har råd med tiden och kunna investera i det för kickbacken är så stor när du ser att allt fungerar och informationen gått fram, säger Jonas Melander.

Men det är inte bara dialogen med medarbetarna som ska lira och stämma utan de menar att branschen generellt ska våga ställa högre krav på kunderna.

– Det är det moderna städet i Sverige och det är dialog vi måste ha. INSTA800 ställer krav på köparen, att du ska vara delaktig i vad du köper. Städ handlar inte bara om att nollställa en miljö. Vi vill göra städet till en del av en fungerande vardag och en viktig arbetsuppgift för många, som ger medarbetare och kunder rätt förutsättningar att utvecklas. Där vill Matchedin Clean bli en ledande aktör som visar vägen, säger Jonas Melander.

Givet att ni får stöd är ni rädda att branschen ska tro att ni går in och konkurrerar med pris?

– När vi kan skapa ett bra uppdrag för kunden och medarbetaren, både med lågt pris och bra kvalitet, då kommer vi göra det. Vi har kollektivavtal inom alla områden som vi arbetar inom för att medarbetarna ska få rätt lön och villkor. Kan vi samtidigt ge kunden ett kostnadseffektivt pris, då vinner vi allihopa.

Han säger vidare att det bästa sättet att visa för andra arbetsgivare är att det lönar sig.

– Vi är inte rädda för att andra arbetsgivare ska ta efter oss, vi vill visa att det går. Vi vet dessutom att det kräver både kunskap och personligt engagemang för att lyckas. Därför kommer det alltid finnas ett behov av oss, säger Jonas Melander.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093