23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Rent
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så ska Carotte växa inom soft facility: ”Fått förfrågningar om etablering i fler städer”

Åtta stora uppstarter i Stockholm på två månader. Januari och februari blev extra händelserika månader för Carotte Housekeeping som inte har några planer på att dra ned på tempot.

Och även om vinterns och vårens uppstarter varit intensiva arbetsmässigt så är det en rolig och spännande tid och startskottet på en rejäl tillväxtresa, enligt Carotte Housekeepings vd Katarzyna Stepien.

–Det är roligt att växa och det är bara roligt att spänna bågen och leverera. Det blir på sätt och vis även en bra chans att testa hur vår arbetsmetod och modell fungerar vilket den visats sig göra. Vi har klarat utmaningarna och har på kort tid visat att vi både kan vara snabba och ta över uppdrag på ett par dagar eller vara med och planera och sätta hela driftplanen för en längre tid framåt, säger Katarzyna Stepien när Rent träffar henne på United Spaces på Waterfront i Stockholms city.

Enheten fördelad över fyra våningar är en av fyra coworking-ytor för aktören i Stockholm som Carotte tog över tidigare i år. Totalt omfattar uppdraget 16 500 kvadratmeter även på adresserna Götgatsbacken, Solna Strand och Torsgatan 26.

Efter intensiv start på året väntar, enligt vd:n, månadsvisa uppstarter under i princip hela våren för Carotte Housekeeping. Och en intensiv vår ska sedan följas av att driftsätta ett större uppdrag i Göteborg i höst för alla systerbolagen. Vid sidan av expansionen ska även de befintliga kunderna vårdas så ett stort fokusområde är också att lägga mycket tid på löpande uppdrag för att säkerställa en fortsatt hög kvalitet under och efter en stark tillväxtperiod, menar Katarzyna Stepien.

Hon har arbetat tio år i branschen och har även ett förflutet i byggbranschen. Till Carotte kom hon för tre år sedan och posten som affärsområdeschef. En omorganisering under pandemin ledde till vd-rollen för Carotte Housekeeping för två år sedan.

På United Spaces i Waterfront tar fyra lokalvårdare hand om regelmässig städning av många små kontorsrum, gemensamt kök, konferenslokaler, toaletter och öppna ytor från eftermiddag. Lokalerna är stora och kräver daglig skurning och dammsugning. Rondering sker även under dagen för att miljön ska vara fräsch och fin hela tiden. ”Vi vill uppnå hotellkänsla och lämnar inget förrän det är riktigt fräscht och kuddarna är piffade och vi har gjort det där lilla extra” säger Katarzyna Stepien.

– Det som är mest spännande med det här uppdraget är att det är ett levande ställe och det händer saker hela tiden. Frukost serveras varje tisdag och dessutom sker många olika typer av event. Det blir aldrig tråkigt. Dialog och god kommunikation med kunden men även internt och en förmåga att var supersnabba, flexibla och anpassa oss är en förutsättning för att allt ska fungera optimalt.

Hon säger dock att uppdraget inte skiljer sig särskilt mycket mot de övriga som det växande bolaget nu arbetar med.

– United Spaces håller en hög standard i allt de gör. Vi förstår hur deras miljöer fungerar och anpassar vårt erbjudande därefter. Men vi som bolag kommer inte nischa oss till enbart coworking utan fortsätta att erbjuda våra tjänster till rätt kunder, säger Katarzyna Stepien.

I februari driftsatte Carotte Housekeeping ett större objekt på södra sidan av Stockholm. Åtta lokalvårdare städar kontorslokaler om 14 000 kvadratmeter. Städning i öppna kontorslandskap sker i huvudsak under morgontimmarna men personalen är på plats för att säkerställa att lokalerna är fräscha under hela dagen, 06:00 till 18. Även här har Carotte Housekeeping ett tajt samarbete med kundens eventavdelning för att på kort tid vara flexibel i leveransen.

– Det är den kombinationen som gör oss unika. Det underlättar och kunden har bara en kontaktperson.

Likt många andra städbolag så har Carotte Housekeeping byggt upp en egen städutbildning och Katarzyna Stepien har möjlighet att validera utifrån SRY.

– SRY är en kvalitetsstämpel och vi är stolta att tillhandahålla den genom internutbildningar för vår personal. Vi finns med och erbjuder individuell handledning och support. Hittills har alla lyckats med sin validering.

För närvarande har dotterbolaget 56 anställda under olika anställningsformer.

– Vi behöver snart rekrytera fler till olika poster i bolaget, även till ledande poster som driftansvarig.

Hon säger att Carotte har samma utmaningar som alla företag i branschen med att rekrytera.

– Det är branschens riktigt stora utmaning. För oss gäller det också att hitta rätt profil och att vi har objekt som passar. Det är inte riktigt samma sak att städa på ett ställe som United Spaces som trappstäd. Och alla passar inte för uppdraget. Här är det viktigt att vår medarbetare snabbt blir en i teamet på plats.

Vårt fokus är att satsa stort inom soft facility services i sin helhet och då skadar det inte att Carotte som catering- och eventservicebolag funnits på marknaden i 40 år.

Coworking-kunder är en viktig referenskund för Carotte och även om prisfaktorn är viktigt så är det erbjudandet som till slut avgör, menar Katarzyna Stepien.

– Konkurrensen i branschen är tuff och vi har inte alls någon ambition att vara det billigaste alternativet men vi ska vara priseffektiva och arbeta med kvalitet. När det gäller det uppdraget för United Spaces så var vi två bolag som var med ända in i slutfas.

Katarzyna Stepien tycker att medvetenheten successivt ökar om vikten av bra städning och menar att det hela tiden sker förbättring och skillnad.

– Lokalvård blir en allt viktigare del i företagens vardag även om det naturligtvis kan bli bättre. Få tänker nog tyvärr inte på hur kritisk lokalvård är.

Vad är det som gjort att det lossnat nu och ni har satsat?

–  Det handlar om bra dialoger med kunder och vård av relationer, samt att vi är engagerade från första stund. Vi har också en jätteduktig säljavdelning. Vårt fokus är att satsa stort inom soft facility services i sin helhet och då skadar det inte att Carotte som catering- och eventservicebolag funnits på marknaden i 40 år. Namnet är inarbetat, säger Katarzyna Stepien.

Nu ska aktören fortsätta att vårda kunder och kika på nya möjligheter. 

– Vi har fått förfrågningar om vi ska etablera oss i fler städer. I Jönköping hade vi behov att bygga en egen organisation men exakt hur vi ska arbeta framåt får tiden utvisa. Under de senaste sex månaderna har det hänt mycket och kanske är det många som skruvar på sina kontorsavtal efter pandemin. Då ska vi vara framme och visa vad vi har att erbjuda.

Carotte Group

Carotte är en av Sveriges växande företagsgrupper inom soft facility services med fokus på mat, möten och upplevelser. Genom tre specialiserade dotterbolag, som verkar enskilt eller tillsammans, erbjuds en rad olika tjänster.

Carotte food and event – catering, restauranglösningar och eventservice

Carotte staff – Bemanning och rekrytering till kontor och besöksnäring

Carotte housekeeping – städtjänster för kontor och företag

Carotte concierge – soft facility services-tjänster där alla bolagen samverkar

Carotte har kontor och driftar fastigheter i Stockholm, Göteborg och Jönköping med kunder över hela Sverige.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.219|