23948sdkhjf

Homemaid noterar svalare marknad – tappade i vinst

Betecknar dock utfallet för kvartalet som stabilt och tappade mindre än hemservicebranschen som helhet.

Homemaid uppvisade negativ tillväxt om 0,7 procent och redovisade en omsättning för andra kvartalet, april till juni, som uppgick till 106 miljoner kronor (107). Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, landade på 7,9 miljoner kronor för det andra kvartalet 2023 (9,5). 

Satsningar på marknadsföring , förbättring av system som ny hemsida och utbildning samt utveckling av nya processer för ökad effektivitet uppges ha påverkat marginalen negativt och EBITA landade på 4,2 miljoner kronor (7,0).

Aktören noterade att det är trögare inom hemservice och att bolaget mötte höga jämförelsetal från i fjol vår då tillväxten var stark och en tydlig ”efter covid effekt” påverkade positivt.

”Med anledning av det är det ganska naturligt att vi inte riktigt lyckades uppnå de talen i det här marknadsläget”, skriver vd Stefan Högkvist i rapporten.

Dotterbolagen Top Städ växte 4,3 procent medan KS Städ & Fönsterputs tappade 1,4 procent och Homemaid tappade 1,7 procent.

”Den oro som finns runt om i världen tillsammans med rådande ränteläge bidrog till minskat inflöde av nya kunder och ett något högre utflöde.Tillväxten var oerhört stark förra våren och vi kunde då se en tydlig ”efter covid effekt”. Med anledning av det är det ganska naturligt att vi inte riktigt lyckades uppnå de talen i det här marknadsläget”, skriver Stefan Högkvist i rapporten.

Under kvartalet har Homemaid lanserat en ny hemsida, öppnat nytt kontor i Karlskrona och efter rapportperioden meddelade hemservicebolaget om förvärv av samtliga aktier i Städhuset i Stockholm. Tillträde skedde den 1 augusti 2023. Städhuset är baserat i Stockholm och är verksamma inom företagsstäd och uppvisade en omsättning om 63 miljoner kronor 2022.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.284