23948sdkhjf

Dålig fart på innovation i städbranschen

Majoriteten av chefer inom FM i Europa tycker att teknikleverantörer bör erbjuda kunder inom städbranschen och facility management nya affärsmodeller.

Det är företaget SoftBank Robotics EMEA som har gjort en undersökning.

Hälften av de tillfrågade inom FM vill ha prestationsbaserade avgifter; 46 procent önskar sig gain-share models (vinstdelningsmodeller) och 44 procent vill ha någon form av kommersiell och riskdelningsmodell i sina kontrakt med leverantörer av innovativ städteknik.

I rapporten – The Cobotic Evolution in Cleaning – lyfts behovet av ett nytt angreppssätt till innovation inom kommersiell städning.

81 procent av FM-ledarna rapporterar att deras innovations-satsningar har misslyckats med att leverera enligt förväntan de senaste två åren. 66 procent konstaterar att innovation inom städbranschen vid det här laget borde ha kommit mycket längre.

FM-ledarna tror att framtida innovationsstrategier måste vara med holistiska och att det är lika viktigt att förnya affärsmodellerna som att satsa på ny teknologi.

De vill att leverantörerna erbjuder upphandlingsmodeller som gör ny teknik mer tillgänglig och mer överkomlig i pris för att minimera den ekonomiska risken. 70 procent efterlyser leasing-modeller.

FM-chefer visar entusiasm inför att introducera cobotik i kommersiell städning. Cobotar är robotar som kan jobba parallellt med städ-team och ta över de tunga och enformiga arbetsuppgifterna som dammsugning vilket frigör personalen för att fokusera på uppgifter som t ex sanering och djupstädning, särskilt viktigt i coronatider.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079