23948sdkhjf

"Allt från stora till mindre avbokningar"

| Av Boel Jönsson | Tipsa redaktionen

I takt med att allt fler verksamheter uppmanar personalen att jobba hemifrån och oron för smitta krymper uppdragen för branschen.

Frida Koff, kommunikations - och hållbarhetschef på hemstädföretaget Hemfrid säger att de följer utvecklingen dag för dag, timme för timme och går efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Vi gör vad vi kan för att minska smittspridning men ändå hålla verksamheten igång.

Läs också: Coronaepidemin: "Städarna är våra vardagshjältar"

– Redan tidigt gick vi ut med information till alla medarbetare hur de ska agera - att vara extra noga med hygienen och att de ska stanna hemma om de känner symtom. Informationen uppdateras kontinuerligt och vartefter vi får nya rekommendationer.

– Vi har också gått ut med information till alla kunder att vi önskar att de snabbt hör av sig till oss om det finns någon misstanke för smitta för att visa hänsyn gentemot våra medarbetare i denna allvarliga situation. Vår HR-avdelning har avsatt en stor del av sin tid för att svara på frågor och vi anpassar oss efter rådande läge.

Har ni fått mycket avbokningar från oroliga kunder?

– Det är framförallt de senaste dagarna som kunder hört av sig för att flytta sina städningar längre fram eller avboka. Fler är försiktiga i och med Folkhälsomyndighetens nya direktiv. Samtidigt har vi haft flera kontorskunder som efterfrågat mer frekvent och noggrann städning för att hålla extra rent på gemensamma ytor.

Torkel Kristoffers, vd, hemstädföretaget Vardagsfrid konstaterar att det troligen snart kommer att läggas varsel.

– Det varierar stort hur företag i branschen exponeras för effekterna av pandemin. Jag har hört från branschkollegor om allt från stora till mindre avbokningar. Företagskunder drar ned på städning när personalen jobbar hemifrån. Andra kunder beställer mer för att personal som måste vara på jobbet ska våga gå dit.

– Bland våra kunder som främst är privatpersoner kommer avbokningar. En del reagerar väl i panik, andra är på en helt annan nivå, men de samtal vi för med kunder är mycket mer nyanserade nu än bara förra veckan.

Han poängterar att företaget redan har hygienrutinerna för medarbetarna på plats men att man nu går igenom dem noggrant igen.

– Det är handtvätt, i minst 30 sekunder med tvål och vatten. Man ska använda handskar och handspriten som ingår i utrustningen, när det är lämpligt. Det är samma rutiner som vid vinterkräksjuka eller influensa.

– Vi är tydliga med att man ska vara hemma om man är det minsta sjuk. Solidaritet och omtanke är det viktiga.

– Slopandet av karensdagen underlättar ju och innebär att ingen behöver ens fundera över om man har råd att stanna hemma.

– Om kunden är frisk städar vi; är vi friska så jobbar vi.

– Alla städuppdrag till event, stora event och arenor dras ned. Regeringens åtgärdspaket är bra. Nu finns det 20 miljarder, men vi vet ju inte än hur det kommer att fördelas.

Vardagsfrid, ett auktoriserat städföretag, har nästan enbart abonnemangskunder.

– Det företag som inte har byggt en bra grund gentemot kunder och anställda med ett gediget arbetsmiljöansvar får det svårt nu.

– Men jag är hoppfull. Vi kommer att ta oss igenom det här, säger Torkel Kristoffers.

Arbetsgivarorganisationen Almega Serviceföretagen märker tydligt av pandemin.

– Det väller in frågor från många oroliga medlemsföretag om allt från karens till varsel, och framför allt handlar det om regeringens stödåtgärder, som exempelvis korttidsarbete/korttidspermittering, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.

Har Almega fått någon uppfattning om hur branschen drabbas?

– Branschen drabbas naturligtvis hårt, som de flesta branscher just nu. Företagen drabbas olika beroende på vilka kunder de har. Det här är en kris och särskilt för vissa företag, med kunder i force majeure-situation, är läget ohållbart.

Almega Serviceföretagen och Fastighetsanställdas Förbund tecknade igår (tisdag) en överenskommelse om så kallat korttidsarbete för fyra olika branscher, bland annat för städföretagen. Det kommer förhoppningsvis kunna förbättra läget något.

För många företag är alternativet att säga upp personalen, eller i värsta fall gå i konkurs. Vi hoppas att detta kan bidra till att fler företag överlever Corona-krisen, och att fler anställda får behålla jobben. Men det är viktigt att komma ihåg att detta är bara en av många åtgärder som krävs, så som situationen ser ut just nu, säger Marcus Lindström, förhandlingschef på Almega Serviceföretagen.

Detta är oerhört viktigt då branschen drabbas hårt att det offentliga hedrar sina avtal när offentliga lokaler stängs. Annars blir det än värre.

Är det många som pratar om kommande varsel?

Varsel om uppsägning är den mest frekventa frågan i vår rådgivning.

Mer om: coronavirus
Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Essity levererar kirurgmasker till vården

Hygien- och hälsobolaget Essity har påbörjat produktion i Sverige av kirurgmasker för användning inom vården.

Tillfälliga regler för desinfektionsmedel året ut

Städ och serviceföretag drar ned på personal

Almega Serviceföretagen har frågat sina medlemsföretag hur de påverkas av coronakrisen.

E-tjänst för ansökan om karensavdrag öppen

Från och med idag den 7 april 2020 träder det av regeringen beslutade tillfälliga stoppet av karensavdraget i kraft.

Desinficerar ansiktsmasker

Skänker visir till vården

"Vi skänker 3 000 visir till Region Stockholm för att det går bra för oss nu och då vill vi återinvestera i svensk sjukvårdspersonal som gör ett heroiskt jobb dag och natt ", säger Peter Bergström, en av ägarna till Stockholm Städgross.

Nyhetsbrev

Teamfika via webben varje dag

Städenheten på Örebro universitet har helt nya förutsättningar för sitt arbete under den rådande coronakrisen.

Arkiv

Coronaviruset – hjälp att säkra arbetsmiljön

Hur påverkar det nya coronaviruset arbetsmiljön? Prevent har tagit fram en ny digital checklista som kan användas på alla arbetsplatser.

Nytt Rut-rekord innan Corona-kris

Timewaves rutbarometer rapporterar en markant ökning av avbokningar hos hemserviceföretagen från mitten av mars.

Städrobot lättar upp i coronamörkret

Tillsammans med RoboTech lanserar nu OrboTech en ny spännande robot-teknologi som fullkomligt revolutionerar städningen.

Nominera till arbetsmiljöstipendium!

Har du någon på din arbetsplats som brinner för att du och dina kollegor ska ha en säker och trivsam arbetsmiljö?

"Städning är en samhällsviktig verksamhet"

Det jag är mest orolig för är hur det kommer att se ut när vi kommer ut på andra sidan, när vi har tagit oss igenom den här pandemin, säger Matthias Lindholm, ordförande i Städbranschen Sverige.

Nominera nu till Clean Bright Awards

Mitt i Corona-krisen är det återigen dags att nominera just din kandidat till årets Clean Bright Awards.

Tana rekryterar ny landschef

Tillverkaren av rengöringsprodukter, Tana, har rekryterat Christian Andersson som Country Manager för verksamheten i Sverige.

Förlänger offshore-avtal med Coor

Städare hyllas i brittiska parlamentet

Den brittiske premiärministern Boris Johnson och oppositionsledaren Jeremy Corbyn hyllade i det brittiska parlamentet det enastående arbete som städarna utför under coronakrisen.

Försenade leveranser ger frustrerade kunder

En av Sveriges stora distributörer av produkter till bland annat städ och facility är Procurator som nu jobbar hårt för att förse kunder med det de behöver under coronakrisen.

Skänker bort desinfektionsmedel

Det skånska företaget Anolytech har skänkt bort hand- och ytdesinfektion, först i Ystad, nu i Kristinehamn och nästa stopp blir Gävle.

Byter skadedjur mot virus

I coronatider byter saneringsföretag skadedjur mot virus. "Det är så efterfrågan ser ut", säger Jakob Sellgren, vd på Nomor.

Brist på städpersonal – stänger idrottshallar

Stor brist på desinfektionsmedel

"Vi ser en nedgång i ökningstakten när det gäller nya uppdrag, men det är många som vill ha mer städning i dessa corona-tider", säger Jesper Gravé, Städarna Örebro.

Replik: "Skulle vi möjligen kunna ge hyresgästerna ytterligare ett val?"

David Wensbo Posaric, en av flera kritiska forskare, summerar här Swatabs tvättmedelsfria system i en kommentar till föregående debattartikel av Mats Marklund, vd på Swatab.

Debatt: "Vi rekommenderar att man ger hyresgästerna ett val"

Mats Marklund, vd för Swatab, kommenterar här hur deras tvättmedelsfria system har tagits emot. Hittills har företaget installerat 75 system.

Varslad hotellpersonal kan få städjobb

Klor och väteperoxid får dispens

Karensdagen slopas – och stopp för stora sammankomster

Nytt hälsoledningsverktyg söker testföretag

Öppnar helpdesk-portal för kunder

Samhalls vd lämnar

Ska skapa SBS nya auktorisation

Ny vd för Bele Cleaning System

Nytt eldrivet arbetsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

Tersano ozonvatten på toppen av testerna

Trappstädning och Hygienutbildning

Hygienutbildning via Borago

Hygienutbildning på distans via Städakademin

Desinfektion med miljövänligt ozonvatten

Oberoende tester visar toppresultat

Vi har utbildningar som passar medarbetare i olika roller!

Borago inleder samarbete med Hygiene Diagnostics

Supplies Direct Malmö

Bättre resultat hos Tierpsbyggen med digitala städverktyget

Är du ledare inom städ- och service?

Världslansering av Duotex® nya produkter!

Fördelar med att använda skumtvål

Kompetens för städbranschens tjänstemän

Kickstarta året med en lokalvårdsutbildning!

KBM Professional utökar med torkpapper

Nya städmaskiner från KBM

Fleetmanagement - få kontroll över maskinparken

Städarnas dag och ny film från Städakademin

Lätthanterlig. Ergonomisk. Prisvärd

Säkra dina entréer och golvytor med i-matt

i-mopfamiljen växer, säg hej till i-mop Lite!

Utvärdering mot kvalitet - Borago projektleder och upphandlar

Borago deltar i Nordisk/Baltiskt INSTA 800 projekt

Våra certifierade utbildningar har precis blivit ännu fler!

Sänd till en kollega

0.234