23948sdkhjf

Högsta betyg i Bergsjön

| Av Boel Jönsson | Tipsa redaktionen

Familjebostäder i Göteborg har lyssnat på hyresgästerna och bl a satsat på noggrannare städning. Det har gett utslag i bättre betyg.

En gång om året skickar Familjebostäder Göteborg en enkät till hälften av sina hyresgäster om alltifrån lägenhetens skick, till hur nöjd man är med tvättstugan och utemiljön. I förra årets resultat var det tydligt att hyresgästerna ville se förbättringar när det gällde trygghet, städning och fastighetsnära information.

Läs också: Ska förskollärare städa toaletter?

Årets enkätsvar visar att Familjebostäders hyresgäster är mycket nöjda särskilt när det gäller s k serviceindex. Det innebär: att få hjälp när det behövs, trygghet samt rent och snyggt.

Här redovisar Familjebostäder ett resultat på 77,9 procent.

– Allra tydligast är ökningen för trygghet och för rent och snyggt. Glädjande nog får vi högst trygghetsbetyg i Bergsjön som är ett av våra prioriterade områden., säger Per-Henrik Hartmann, vd på Familjebostäder i en kommentar.

Av de som fått enkäten har drygt 63 procent valt att svara.

Läs också: Ny utbildningsfilm för hemstädning

Några exempel på vad man har förbättrat under året är tydligare information i trapphusen, noggrannare städning och bättre belysning både ute och inne. I Bergsjön har trygghetsvärdar anställts som vistas i området eftermiddagar och kvällar både på vardagar och helger.

Ni har satsat på "noggrannare städning". Vad innebär det?

– Framför allt har vi blivit duktigare på att se till att få det vi har beställt, säger Robert Jademyr, distriktschef Norra Göteborg.

– Vi ställer större krav på vår egenuppföljning plus att vi är noga med att städbolagen ska utföra det vi en gång kom överens om. Man lär sig med åren att det går inte att städa på distans.

Hur går det till i praktiken?

– Vi uppmanar all vår personal att vara uppmärksam på städningen. Dessutom har vi dedikerad personal som hanterar hyresgästärenden relaterade till städning. Vi har ju 19 000 besiktningspersoner i form av hyresgäster som ser detta varje dag eftersom det är deras boendemiljö. Vi lyssnar på dem och ibland har de rätt och ibland fel.

– Jag har lång erfarenhet av städning innan mitt nuvarande jobb och vet hur svårt det är. Det är en bedömningsfråga som kräver tid och engagemang både från beställare och leverantör. Nu försöker vi jobba med ett gott samarbete för att få det att fungera.

I Robert Jademyrs distrikt har administratören sedan ett år tillbaka i uppgift att följa upp städningen.

Familjebostäder Göteborg består av fyra distrikt och i de andra tre har man avsatt andra personer för uppföljningen. Gemensamt är att städningen är ett fokusområde.

För att få tid har man prioriterat om arbetsuppgifter snarare än att ta bort arbetsuppgifter.

– Uppföljning av städningen har naturligtvis varit viktig tidigare också men det har inte räckt. Nu har vi prioriterat upp den och det har gett resultat.

– En annan viktig del är att göra rätt vid städupphandlingar och det håller vi på med nu, inför 2020.

Man ställer tydligare krav när det gäller städmateriel och städfrekvens vilket Robert Jademyr menar är bra både för Familjebostäder och för leverantören.

– Vi har t ex lagt till som krav att det finns en underskrift av en Familjebostäder-person att man har varit ute och tittat på objektet innan man lägger anbud.

En av cheferna har gått en kort städutbildning för att kunna jobba med besiktning, uppföljning och kontroll.

– Vi har uppgraderat vårt förfrågningsunderlag. Vad kan vi förtydliga för att det inte ska uppstå frågetecken kring vad som städas, hur mycket och när.

Här har också vissa underhållsfrågor kommit upp. Mycket går ju inte att städa bort. Det är för slitet.

Det finns ett sätt att hantera det också. Att puts faller ned från väggarna i källaren är en sak. Men det får inte ligga högar med gammal nedfallen puts på golvet. Det ska städas bort så att man förstår att det kommer någon och städar. Ligger putshögen kvar blir bilden att det aldrig är någon där.

– Det är viktigt att man lägger tid på rätt saker, städar smart. Att man inte lägger ned mycket tid på sådan som ingen ser.

– Det är sådana saker vi har jobbat med. Att frågan har lyfts överhuvudtaget är väl det som har haft effekt under det gångna året.

– Genom att satsa på "helt, rent och snyggt" har vi kunnat lyfta trygghetsfrågan också. De två hänger ihop, anser jag.

Man har också tittat närmare på städfrekvenserna eftersom vissa ytor behöver städas oftare.

– Det gäller att vara flexibel. Även om det så här års kan slamma igen väldigt snabbt har vi devisen att det ska vara rent när man just har städat.

– När vi väl har städningen på plats ska vi tillsammans med städbolagen se vad vi kan göra ännu bättre framöver.

I Robert Jademyrs distrikt städar tre leverantörer allmänna utrymmen där de 4100 lägenheterna är fördelade på ett drygt 70-tal fastigheter utspridda över ett rätt stort område.

Distriktet är just nu ute med förfrågan på två av områdena, men det kräver mycket av organisationen vid byte av städleverantör, uppstart och att lära känna leverantören.

Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny HR-direktör i Coor

Så ska plast cirkuleras mera

Olympiad för hotellpersonal

Sängbäddningstävling, kast med toalettrulle och snabbaste dammsugningen är några av grenarna i Housekeeping Olympics.

Stoppar mikroplaster i tvättvattnet

Innovationsföretaget har tagit fram en box som ska återvinna vatten, spara energi och fånga upp mikroplaster från tvättmaskiner. Nu ska den testas bl a hos städbolag.

Fyra miljoner till studie av rengöringsmedel

Kemikalier för rengöring orsakar frätskador, luftvägsbesvär och hudsjukdomar, men det saknas samlad kunskap om hur de påverkar vår hälsa.

Robotar, it och hållbarhet på Interclean

Inför den stora städmässan Interclean i Amsterdam i vår sätter arrangörerna tre trender som man tror kommer att forma städbranschen framöver.

Nyhetsbrev

Uppdaterat material om professionell lokalvård

Branschföreningen BPHR, publicerar en uppdaterad upplaga av sin skrift Professionell rengöring och lokalvård.

Arkiv

100 000 i vite från Gävle kommun

Folksam återvinner pappershanddukar

Företaget tillsammans med Inspira, Essity och Stena Recycling blir först i huvudstaden med att återvinna pappershanddukar.

Nu finns naturliga alternativ

2021 träder ett EU-förbud mot vissa engångsprodukter av plast i kraft, bland annat sugrör. Nu finns redan två inhemska, närproducerade alternativ.

Robot städar konstgräsplaner

Flyttstädning fortfarande populärast

Svenskarna fortsätter att gilla rut och rot visar nya siffror från Skatteverket.

Hemserviceföretag slår rekord

2019 blev återigen ett nytt rekordår för Rutavdraget. Trots det har hemserviceföretaget Städarna växt fem gånger snabbare under 2019.

Tummen ned för Ryanairs städning

Den oberoende konsumentorganisationen Which? i UK kritiserar lågprisflygbolaget Ryanair för bristande städning.

Mångmiljonskadestånd för toapapperskartell

Chiles högsta domstol har dömt tidigare hygien- och skogskoncernen SCAs, numera Essitys, dotterbolag i landet till böter på motsvarande drygt 140 miljoner kronor.

Fler får "rätt" jobb efter examen

Nu publicerar Myndigheten för yrkeshögskolan ny statistik gällande YH-studerandes inträde på arbetsmarknaden.

2

Lifvs miljövänliga städ gick inte hem

Ny version av faktabok om rengöring

Nu kommer en ny och uppdaterad version av faktaboken Professionell rengöring.

Coor förlänger IFM-avtal med Saab

Coors IFM-avtal med Saab förlängs till 2024. Det innebär att Coor fortsätter att leverera och utveckla IFM-tjänster åt Saab på merparten av deras anläggningar i Sverige.

God Jul och Gott Nytt År

God Jul och ett Gott Nytt År önskar vi på Cleannet och Rent med Facility Nordic.

Tork om hållbart företagande

Ett hållbart liv utanför hemmet är titeln på en ny rapport från Tork Essity med trender och fakta om värdet av hållbart företagande i människors vardag i och utanför hemmet.

Kärcher i robotsamarbete

Kärcher och USA-baserade Brain Corp har bildat ett samarbete för att ta autonoma lösningar för golvstäd till marknaden.

Samhallsuppdrag förlängs med fem år

Branschdag för hushållsnära tjänster

Den 30 januari samlar Städbranschen Sverige hemstädföretagen till en utbildnings/branschdag med kompetensutveckling och samtal om framtidsfrågor.

Tamm Maskinpartner förstärker

Se alla Företagens egna nyheter

Kompetens för städbranschens tjänstemän

Kickstarta året med en lokalvårdsutbildning!

KBM Professional utökar med torkpapper

Nya städmaskiner från KBM

Fleetmanagement - få kontroll över maskinparken

Städarnas dag och ny film från Städakademin

Lätthanterlig. Ergonomisk. Prisvärd

Säkra dina entréer och golvytor med i-matt

i-mopfamiljen växer, säg hej till i-mop Lite!

Utvärdering mot kvalitet - Borago projektleder och upphandlar

Borago deltar i Nordisk/Baltiskt INSTA 800 projekt

Våra certifierade utbildningar har precis blivit ännu fler!

Nätverksträff för Städakademin - värdefullt ur flera perspektiv

Städhandboken – så städar du skola och förskola.

Västra Götalandsregionen - nu är lyckan gjord!

Attrahera både kunder och personal

Arbetsglädje och livskvalité - ja, tack!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hinner du med att utbilda din nyanställda personal så att jobbet blir professionellt utfört?

Tennant lanserar nya torr och våtdammsugare

Enköpings kommun investerar i fler OS3 system som tillverkar rengöringslösn...

Batteridriven utomhussopmaskin

Vlx 416S

Lyckad nätverksträff

Sänd till en kollega

0.109