23948sdkhjf

Högsta betyg i Bergsjön

| Av Boel Jönsson | Tipsa redaktionen

Familjebostäder i Göteborg har lyssnat på hyresgästerna och bl a satsat på noggrannare städning. Det har gett utslag i bättre betyg.

En gång om året skickar Familjebostäder Göteborg en enkät till hälften av sina hyresgäster om alltifrån lägenhetens skick, till hur nöjd man är med tvättstugan och utemiljön. I förra årets resultat var det tydligt att hyresgästerna ville se förbättringar när det gällde trygghet, städning och fastighetsnära information.

Läs också: Ska förskollärare städa toaletter?

Årets enkätsvar visar att Familjebostäders hyresgäster är mycket nöjda särskilt när det gäller s k serviceindex. Det innebär: att få hjälp när det behövs, trygghet samt rent och snyggt.

Här redovisar Familjebostäder ett resultat på 77,9 procent.

– Allra tydligast är ökningen för trygghet och för rent och snyggt. Glädjande nog får vi högst trygghetsbetyg i Bergsjön som är ett av våra prioriterade områden., säger Per-Henrik Hartmann, vd på Familjebostäder i en kommentar.

Av de som fått enkäten har drygt 63 procent valt att svara.

Läs också: Ny utbildningsfilm för hemstädning

Några exempel på vad man har förbättrat under året är tydligare information i trapphusen, noggrannare städning och bättre belysning både ute och inne. I Bergsjön har trygghetsvärdar anställts som vistas i området eftermiddagar och kvällar både på vardagar och helger.

Ni har satsat på "noggrannare städning". Vad innebär det?

– Framför allt har vi blivit duktigare på att se till att få det vi har beställt, säger Robert Jademyr, distriktschef Norra Göteborg.

– Vi ställer större krav på vår egenuppföljning plus att vi är noga med att städbolagen ska utföra det vi en gång kom överens om. Man lär sig med åren att det går inte att städa på distans.

Hur går det till i praktiken?

– Vi uppmanar all vår personal att vara uppmärksam på städningen. Dessutom har vi dedikerad personal som hanterar hyresgästärenden relaterade till städning. Vi har ju 19 000 besiktningspersoner i form av hyresgäster som ser detta varje dag eftersom det är deras boendemiljö. Vi lyssnar på dem och ibland har de rätt och ibland fel.

– Jag har lång erfarenhet av städning innan mitt nuvarande jobb och vet hur svårt det är. Det är en bedömningsfråga som kräver tid och engagemang både från beställare och leverantör. Nu försöker vi jobba med ett gott samarbete för att få det att fungera.

I Robert Jademyrs distrikt har administratören sedan ett år tillbaka i uppgift att följa upp städningen.

Familjebostäder Göteborg består av fyra distrikt och i de andra tre har man avsatt andra personer för uppföljningen. Gemensamt är att städningen är ett fokusområde.

För att få tid har man prioriterat om arbetsuppgifter snarare än att ta bort arbetsuppgifter.

– Uppföljning av städningen har naturligtvis varit viktig tidigare också men det har inte räckt. Nu har vi prioriterat upp den och det har gett resultat.

– En annan viktig del är att göra rätt vid städupphandlingar och det håller vi på med nu, inför 2020.

Man ställer tydligare krav när det gäller städmateriel och städfrekvens vilket Robert Jademyr menar är bra både för Familjebostäder och för leverantören.

– Vi har t ex lagt till som krav att det finns en underskrift av en Familjebostäder-person att man har varit ute och tittat på objektet innan man lägger anbud.

En av cheferna har gått en kort städutbildning för att kunna jobba med besiktning, uppföljning och kontroll.

– Vi har uppgraderat vårt förfrågningsunderlag. Vad kan vi förtydliga för att det inte ska uppstå frågetecken kring vad som städas, hur mycket och när.

Här har också vissa underhållsfrågor kommit upp. Mycket går ju inte att städa bort. Det är för slitet.

Det finns ett sätt att hantera det också. Att puts faller ned från väggarna i källaren är en sak. Men det får inte ligga högar med gammal nedfallen puts på golvet. Det ska städas bort så att man förstår att det kommer någon och städar. Ligger putshögen kvar blir bilden att det aldrig är någon där.

– Det är viktigt att man lägger tid på rätt saker, städar smart. Att man inte lägger ned mycket tid på sådan som ingen ser.

– Det är sådana saker vi har jobbat med. Att frågan har lyfts överhuvudtaget är väl det som har haft effekt under det gångna året.

– Genom att satsa på "helt, rent och snyggt" har vi kunnat lyfta trygghetsfrågan också. De två hänger ihop, anser jag.

Man har också tittat närmare på städfrekvenserna eftersom vissa ytor behöver städas oftare.

– Det gäller att vara flexibel. Även om det så här års kan slamma igen väldigt snabbt har vi devisen att det ska vara rent när man just har städat.

– När vi väl har städningen på plats ska vi tillsammans med städbolagen se vad vi kan göra ännu bättre framöver.

I Robert Jademyrs distrikt städar tre leverantörer allmänna utrymmen där de 4100 lägenheterna är fördelade på ett drygt 70-tal fastigheter utspridda över ett rätt stort område.

Distriktet är just nu ute med förfrågan på två av områdena, men det kräver mycket av organisationen vid byte av städleverantör, uppstart och att lära känna leverantören.

Håll dig uppdaterad med Rent

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Klart med ny vd för Samhall

Ny digital städmässa

Den 8-10 september genomförs Cleaning Interactive TM – världens första virtuella mässa för städindustrin.

Scandinavian XPO väljer Inspira

Ännu ett lokalvårdsavtal

Digital kunskapsbank om hygien i fem branscher

Arbetsmiljöverket inspekterar städbranschen

Med anledning av Covid-19 ska Arbetsmiljöverket genomföra närmare 300 inspektioner för att identifiera smittrisker för städpersonal, ordningspersonal och väktare samt i butiker och apotek.

Nyhetsbrev

Vi väntar på din nominering

Tiden för att nominera till årets Clean Bright Awards är på väg att gå ut. För att du ska hinna komma in med din nominering förlänger vi nomineringstiden till den 3 juli.

Arkiv

Ny styrelseordförande i MIAB

Coor förlänger IFM-avtal

Coor har arbetat med Telia Company i Norden i mer än tio år och förlänger nu avtalet i ytterligare fem år.

Kraftigt ökade kostnader för hotellstädning

Nya krav på mer städning som en följd av coronaepidemin kan kosta hotellbranschen i USA upp till nio miljarder dollar per år, enligt en rapport.

Prisas för innovativ app

HomeMaid köper Wimix Resurs

Rimab anställer för nytt uppdrag

Västra Götalandsregionen i Skaraborg har valt Rimab Facility Service AB för sin lokalvård och verksamhetsnära tjänster framöver.

AnnaCarin Grandin ny koncernchef på Coor

AnnaCarin Grandin tillträder som koncernchef i Coor den 1 augusti 2020. Hon efterträder Mikael Stöhr som valt att lämna bolaget.

Plus

Söker ständigt nya miljövänliga metoder

Rent har pratat med Mattias Sjölander, tjänsteutvecklare på Inspira, om hur han ser på kemikalie-användning och miljömärkning.

Fallolyckor fortfarande vanligast

Städare testar elcykel

AI ska kontrollera handtvätt

Föreslår särskilt rutavdrag för äldre

Alla tjänster som utförs i hemmet bör vara avdragsgilla för personer över 65 år. Det föreslår Almega som har frågat seniorerna.

Krönika: "Undvik generella beskrivningar i upphandling"

Golvvård gynnar klimatet

Enligt en ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet, på uppdrag av bl a golvföretaget Bona, är förnyelse av trä- och plastgolv mycket bättre för miljön än att lägga ett nytt golv.

Plan för säkrare arbetsplats

Satsar på återvinning av pappershanddukar

Konsultföretaget Sweco inför återvinning av pappershanddukar på sitt kontor i Göteborg.

Plus

Verksamheten fortsätter som tidigare

Sedan den första maj är Servicecompagniet ett helägt dotterföretag till Inspira som förvärvar resterande 50 procent från Sesab Service och Skaraborgs Städ.

Plus

Läs eller lyssna på "feel-good" om städning

Sodexo får uppdrag av Länsförsäkringar

Västeråsföretag satsar på ishockey

Sodexo lanserar stödprogram

2

Vilka masker skyddar bäst?

Se alla Företagens egna nyheter

Moppsystem för framtiden

Laxå kommun satsar på miljön

Passa på att utbilda dig i sommar!

Platser kvar på Öppna kurser hos Borago!

Nyheten Whiz är robotdammsugaren för professionellt bruk

Professionella lokalvårdsutbildningar på distans!

DIRO är ett Bra Miljöval – Naturskyddsföreningen

Ytdesinfektion snabbt och enkelt med nya i-cover

Nilfisk re-lanserar ångtvättar

Gipeco Ny produkt Chick Multides

Äntligen är det officiellt, Tersano besegrar Corona!

Tersano ozonvatten på toppen av testerna

Trappstädning och Hygienutbildning

Hygienutbildning via Borago

Hygienutbildning på distans via Städakademin

Desinfektion med miljövänligt ozonvatten

Oberoende tester visar toppresultat

Vi har utbildningar som passar medarbetare i olika roller!

Borago inleder samarbete med Hygiene Diagnostics

Supplies Direct Malmö

Bättre resultat hos Tierpsbyggen med digitala städverktyget

Är du ledare inom städ- och service?

Världslansering av Duotex® nya produkter!

Fördelar med att använda skumtvål

Kompetens för städbranschens tjänstemän

Sänd till en kollega

0.219