23948sdkhjf

Krav på medicinska kontroller

Från och med november gäller nya uppdaterade regler för medicinska kontroller i arbetslivet. bl a för dem med handintensivt arbete, t ex lokalvårdare

Medicinska kontroller är medicinska undersökningar inriktade på möjliga hälsoeffekter av en särskild faktor i arbetsmiljön och är avsedda att vara ett stöd i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

I den medicinska kontrollen kan ingå kroppsundersökning, provtagning, samtal och frågeformulär.

En nyhet i de uppdaterade föreskrifterna är medicinska kontroller för handintensivt arbete. Det är arbete under minst fyra timmar per dag med snabba handledsrörelser som kräver kraft som t ex städning.

Långvarigt handintensivt arbete kan öka risken för belastningsskador i händer, armbågar och nacke.

– Medicinska kontroller i arbetslivet har en viktig funktion både när det gäller att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, sjukdom eller skada hos arbetstagaren, som beror på arbetsmiljön. Resultatet från den medicinska kontrollen kan även ge en återkoppling till arbetsgivaren om hur arbetsmiljöarbetet fungerar på arbetsplatsen, kommenterar Ingemar Rödin, överläkare på Arbetsmiljöverket.

Tidningen Fastighetsfolket har pratat med Imad Chamiye, regionalt skyddsombud i Uppsala som säger att det finns en oro bland städare för effekten av hälsokontroller som arbetsgivare utför.

– Många arbetsgivare försöker bli av med personalen av medicinska skäl om de får reda på att det finns någon sjukdom. Även om vi från facket säger att man kan få behandling och att det kan fungera ändå är det inte alla arbetsgivare som lyssnar på det inom städbranschen. De anställer hellre någon ny.

Anledningen till att reglerna omarbetats är att delar av de nu gällande föreskrifterna har upplevts som otydliga och svåra att tillägna sig samt att nya EU-direktiv har tillkommit.

Kravet på medicinska kontroller för handintensivt arbete börjar gälla den 1 november 2021.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112