23948sdkhjf

Städkalkylering med artificiell intelligens

Servicesektorn består av många bolag och utgör en stor beställargrupp. Behovet av mobila lösningar är stort i en bransch med så många spridda arbetsplatser.

Avista med ett 10-tal anställda, varav ca 5 jobbar med systemdrift och utveckling, har utvecklat digitala plattformar i snart 20 år, för hemtjänsten och städbranschen, med fokus på arbetsledaren som ska leda, fördela och kontrollera arbetet.

Läs också: Dagsattdigitalisera ute nu

Idag servar man flera av de stora FM-bolagen men har även mindre bolag som levererar till företag och offentliga organisationer.

Sedan tre år har man en ny, helt mobil plattform som går att nå från alla typer av enheter.

– En tuff utmaning i städbranschen är att medarbetare är spridda både geografiskt och i tiden. Vårt system ska ge arbetsledaren stöd vid planering, genomförande och uppföljning. Det inkluderar schemaläggning, bemanning, närvarorapportering, arbetsorderhantering, kvalitetsrapportering och serviceuppföljning, förklarar Ulf Gullstedt, vd och en av grundarna.

Systemet är uppbyggt ungefär som ett mobilabonnemang där varje deltjänst prissätts för sig, månadsvis.

– Målsättningen har varit enkelhet och tydlighet där kunderna betalar för det de behöver idag och kan växa utan att behöva byta it-leverantör och system.

– En självklarhet har varit att kunderna ska kunna använda systemet utan att behöva anlita externa konsulter för att komma igång.

Läs också: Umeå kommun testar sensorbaserad städning

– Vi automatiserar hela tiden tidskrävande administrativa moment. Till exempel när en kvalitetskontroll ska göras så slumpas rummen fram automatiskt och efter genomförande skickas resultatet direkt till beställaren.

När det gäller frånvarorapporteringen följs kundens frånvarorutiner, men Avista är inget HR-system. Det man kan se är om någon arbetar extremt (för) mycket.

Under våren har bolaget lanserat städkalkylering och personalbemanning med hjälp av artificiell intelligens (AI).

– Utifrån uppdragets tidpunkt och varaktighet kan systemet räkna ut hur mycket personal som behövs och dessutom hitta de personer i organisationen som kan jobba. Tester under våren har visat att man kan optimera bemanningen.

– Vi provkör nu och lanserar i början av hösten.

Läs också: Låsta förhandlingar om mobil-app

Under våren (2019) rullar Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) ut ett mobilt system för städning av ca 250 vårdcentraler. Tre leverantörer delar på avtalet: ISS, Miab och Rengörare Näslund.

– SLSO kommer att kunna se uppgifter från alla tre i samma system och kommunicera.Transparensen ska göra att eventuella problem kan fångas upp i ett tidigt skede. Kvalitetskontroller distribueras periodvis till alla berörda parter.

– Intresset för att digitalisera städbranschen har ökat på sistone. Den satsning på marknadsföring som Procurator gjort av CleanPilot till exempel, är något som hela branschen drar nytta av, säger Ulf Gullstedt.

Text Boel Jönsson

Texten tidigare publicerad i Tidningen Rent & Facility Nordic Nr 3, 2019.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.221