23948sdkhjf

Städbranschen Sverige tar nästa steg

Branschorganisationens senaste satsning med målet att få bättre upphandlingar har arbetsnamnet Städbranschen Sverige 4.0.

– Vi har en unik position eftersom vi välkomnar både kunder, leverantörer och andra intressenter under ett tak. Det betyder att vi kan skapa goda möjligheter för verkligt hållbara upphandlingar, förklarar Matthias Lindholm, ordförande i Städbranschen Sverige.

Satsningen samlas i ett nytt bolag, under huvudbolaget, Städbranschen Sverige Förlag AB.

Under sommaren släpper man ytterligare information och någon gång under hösten räknar man med att det ska vara så klart att företag och aktörer kan börja anmäla sig.

– Vi har fått så mycket input från medlemmar och andra de senaste åren och vi ser ju problematiken med upphandlingar.

En uppgift för det nya bolaget blir att ta fram en form av auktorisation av städbolagen som ska öka säkerheten för upphandlare; en kvalitetssäkring. Den ska förenkla offertförfarandet och samtidigt säkra kvaliteten på leveransen.

– Du måste först vara medlem i Städbranschen Sverige och klara de kraven för att ta nästa steg till Städbranschen Sverige 4.0.

– Vi vill stötta upphandlarna men vår avsikt är i slutändan att se till att lyfta människorna, de som gör jobbet. De som går med i Städbranschen Sverige 4.0 ska få tillgång till kompetensutveckling i olika former för sina medarbetare.

– Ambitionen är att få in andra värden och som inte ger priset samma vikt vid upphandlingar.

Vi vill göra det lättare för upphandlare att se andra urvalskriterien än det enklaste, dvs priset.

Ett skäl till att satsningen görs i bolagsform är att man behöver ta ut en avgift för att kunna driva verksamheten med avlönad personal. SBS drivs annars i stort sett med ideella krafter.

– Avgiften ska anpassas till antal anställda i medlemsföretagen och vi vill få med även de mindre bolagen som idag hamnar lite utanför.

– Alla är välkomna som uppfyller branschorganisationens krav för medlemskap.

Med 4.0 och anställd personal hoppas man också sätta mera tyngd bakom satsningar som Nyckeltalsprojektet, Stiftelsen och rådgivning.

– Om man jobbar schysst och är medlem i SBS är man en bra bit på väg att komma med här.

En slogan i samband med detta är samverkan för ett rent och hållbart Sverige. Begreppet hållbar kan användas i många sammanhang: ett hållbart företag, en hållbar bransch och hållbar städning, sett till miljön t ex.

Det är inte bara medlemsföretagen som kan bli medlemmar utan även upphandlare, konsulter, ytägare och tjänsteleverantörer till städföretag.

– Vi samlar verkligen alla aktörer hos oss. Det är styrkan i satsningen och förutsättningen för att det här ska bli bra.

Matthias Lindholm poängterar att medlemsantalet i SBS har ökat de senaste åren.

– Det måste bero på att vi syns mer och att vi gör rätt saker.

Text: Boel Jönsson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078