23948sdkhjf

Ökande problem som nästan ingen vill prata om

| Av Boel Jönsson | Tipsa redaktionen

I början av 2000-talet var vägglusen i stort sett utrotad i västvärlden. Idag väljer allt fler att satsa på förebyggande åtgärder mot den obehagliga och svårutrotade skinnbaggen.

Eftersom problem med vägglöss inte är något man gärna skyltar med finns ingen samlad officiell statistik.

Läs också: Vägglöss ett ökande problem

Men enligt de två stora skadjursbekämpande bolagens statistik (Anticimex och Nomor) ser situationen i Sverige ut så här: 2003 – en handfull fall, 2010: ca 9000 saneringar, 2018: drygt 52 000 saneringar.

Att vägglusen är tillbaka beror dels på att de bekämpningsmedel som finns inte biter längre. Vägglössen har blivit resistenta och inga nya preparat är på väg inom den närmaste tiden. En annan orsak är att vi reser mycket och bär med oss skadedjuren från ett ställe till ett annat.

Istället för bekämpningsmedel som dödar lössen får man nu satsa på värmebehandling, fysiska hinder, mekaniska och kemiska behandlingar, t ex kiselgur som torkar ut vägglössen.

För en framgångsrik sanering krävs oftast flera olika metoder beroende på angreppets omfattning. Det är inte ovanligt att det krävs två eller flera saneringar vägglössen är borta.

– Problemet är fortsatt växande både i Sverige och utomlands och det finns inga snabba lösningar. Den främsta riskfaktorn för vägglusangrepp är rörlighet och återbruk, i värsta fall möbler direkt från grovsoprummet, säger Christina Dahlman Jacobsen, vd för och medgrundare av Nattaro Labs, ett forskningsbolag i Lund som utvecklar produkter mot vägglöss.

– Vi ser en växande trend med fokus på förebyggande åtgärder och kunskap. Bland bostadsföretagen väljer allt fler att ta fram nya rutiner där hyresgästerna anmäler direkt till bostadsbolaget istället för att gå till saneringsföretagen. Flera har också tillsatt skadedjurssamordnare som ansvarar för de löpande kontakterna med saneringsföretag och hyresgäster.

Christine Dahlman Jacobsen som kan mycket om vägglöss tycker att vi ska ändra våra strategier för att bekämpa dem och minimera antalet vägglusfall.

– Vi ska jobba med vägglusen biologi och inte mot den. Vi måste öka kunskapen generellt och arbeta proaktivt i miljöer med hög risk, dvs platser där många olika människor övernattar.

Vägglöss lever främst i rum där människor sover, dvs i hem eller på hotell. Hur ser man om det finns löss och vad bör man göra då?

– 9 av 10 gånger hittar vi vägglössen i omedelbar anslutning till en sovplats (säng eller soffa), även om de även kan förekomma på mer udda platser som tåg, buss eller flygplan. Under dagtid är vägglössen som minst aktiva, och de sitter då oftast still i mörka skrymslen och vrår. Vid ett tidigt angrepp (när det ännu inte finns så många vägglöss) är de i princip omöjliga att upptäcka vid en normal städning.

Om man misstänker vägglöss ska man leta efter spår (små svarta prickar, vägglusens avföring, och ljusbruna skalrester, efter skinnömsning) utmed sömmarna på bäddmadrasser. På madrassens undersida och framförallt under sängens huvudände i hörnen och/eller på sänggaveln. Ett tidigt tecken på angrepp kan också vara små blodfläckar på lakanet.

Christina Dahlman Jacobsen understryker att vägglusangrepp inte beror på dålig städning och ett smutsigt rum löper inte större risk att få vägglöss än ett rent.

– Det är viktigt att alla sängkläder och andra textiler tåler att tvättas i 60°C i riskutsatta miljöer.

Tänk på att det är viktigt att hålla isär smutsig och ren tvätt i en hotellmiljö och att det finns en risk att sprida vägglöss med smutsig tvätt och med städredskapen.

– Det är många som hör av sig till oss, inte minst drabbade privatpersoner. Utöver de professionella saneringsföretagen har bl a Migrationsverket, SABO och deras medlemsföretag visat ökat intresse för vägglusproblematiken. På senare år även delar av besöksnäringen (hotell och vandrarhem) och privata fastighetsägare.

Ronald McDonald Hus i Lund har valt att satsa på förebyggande insats mot vägglöss.

Jennie Norén, verksamhetschef, förklarar att eftersom problemet ökar runt om i samhället och de tar emot familjer från hela världen kände de att det var ett bra skydd att ha på plats.

– Det är en hemsk tanke bara att känna sig drabbad utan att vara det.

Hur pratar man om risken för skadedjursangrepp i fastighetsbranschen?

– I hotellbranschen som vi verkar i är detta mer än aktuellt och att sanera ett rum är oerhört kostsamt särskilt för oss som är en icke vinstdrivande verksamhet för familjer med svårt sjuka barn.

Vad kostar det?

– Osäker eftersom vi är helt sponsrade men när vi räknade på kostnaden var det ändå värt det med tanke på följderna, säger Jennie Norén.

FAKTA

Om man arbetar som professionell städare i riskutsatta miljöer (dvs. där många olika människor sover/hög omsättning på övernattande gäster) kan det vara en bra idé att:

  1. Lära sig mer om vägglöss (hur de ser ut, hur de sprids, hur man lär sig känna igen deras spår och hur man gör en okulär inspektion)

  2. Lägga till en snabb inspektion till sin normala städrutin, alternativt kräva att verksamheten man arbetar i ska vidta proaktiva åtgärder för att minska risken t ex genom vägglustejp med kiselgur inuti på sängens undersida. Alternativt kan man etablera en kontinuerlig övervakning (monitorering) för att upptäcka ett angrepp tidigt med hjälp av vägglusfällor (t ex en feromonfälla som härmar vägglusens eget bo).

  3. Madrasskydd (som är framtagna för ändamålet) underlättar vid en inspektion, då det finns färre gömställen för vägglössen.

Text: Boel Jönsson

(tidigare publicerad i tidningen Rent nr 2/2019)

Mer om: vägglus
Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lägsta pris avgjorde

Textilia Långsele har vunnit upphandlingen om Region Västernorrlands tvätt- och textiltjänster.

Aremo tecknar nya avtal

Bristande kunskap om hållbar upphandling

Miljömärkning Sverige har frågat 90 kandidater till EU-parlamentet vad de vet om hållbara offentliga upphandlingar.

Diversey satsar i Kina

Kraftiga nedskärningar på Lernia

Lernia kommer att behöva dra ner kraftigt på utbildningar hos Arbetsförmedlingen, enligt interninformation som SVT Nyheter har tagit del av.

Ska lobba för bättre villkor

Nyhetsbrev

Vice vd på Städarna

Som en följd av Städarnas expansion tillträder Lukaz Berg som vice vd och operativ chef.

Arkiv

OrboTech och How 2 Clean samarbetar

Tuffa villkor i Londons t-bana

Hundratals tåg i Londons tunnelbana försenas varje år för att städpersonal måste tillbringa timmar med att städa smutsiga vagnar, avslöjar Transport for London.

Halv miljon undviker toaletten

Drygt en halv miljon skolelever i Storbritannien avstår från att dricka under skoldagen för att slippa gå på toaletten.

1

Kritiserar Samhall för dubbla roller

Vann Mora kommun

Inspira vann upphandlingen av lokalvårdstjänster i Mora kommun.

Städare i svart kostym

Den nordkoreanska ledaren Kim Jong Uns privata tåg putsades frenetiskt av en grupp städare i svart kostym innan han steg av tåget i Vladivostock.

Vem lyckas bäst med integration?

Vilket av de tre länderna Danmark, Norge och Sverige integrerar sina flyktingar bäst på arbetsmarknaden?

1

Nytt städavtal för Grand Samarkand

Dammanalys avslöjar allt

En närstudie av dammet i högupplösande mikroskop visar kvaliteten på inomhusmiljön och förekomst av sådant som svamp och fukt.

Alkaliskt vatten klarar Svanen

Städarna fortsätter växa

Samhall vinner flygplatsupphandling

Vill ha sysselsättningskrav vid upphandling

Regeringen vill i större utsträckning använda offentlig upphandling för att öka sysselsättningen. Svenskt Näringsliv sågar förslaget, men Samhalls vd Monica Lingegård är positiv.

Scandic kritiseras av facket

Hotell- och restaurangfacket varnar för negativa konsekvenser för städpersonalen när Scandic inför ett nytt miljökoncept där städning av så kallade stanna-rum tas bort.

Scandic sparsam med rumsstädning

Det kan låta märkligt men det ingår i hotellkedjans satsning på hållbarhet och innebär att hotellgästen själv kan påverka sitt klimatavtryck.

Krönika: Oj, vad det dammar här!

Jenny Kenneberg debuterar som krönikör i tidningen Rent. Hon är specialiserad inom upphandling och avtalsfrågor och kommer igen i nummer 3 av tidningen.

Fortsätter städa två jättesjukhus

Miab vinner avtal och får förnyat förtroende på Karolinska Huddinge och Karolinska Solna i Stockholm.

Sodexo tar över markskötsel

Satsar på robotar

Städare spåras med GPS

Utrensning kommer till nytta

Rexnes öppnar i Vetlanda

Se alla Företagens egna nyheter

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hinner du med att utbilda din nyanställda personal så att jobbet blir professionellt utfört?

Tennant lanserar nya torr och våtdammsugare

Enköpings kommun investerar i fler OS3 system som tillverkar rengöringslösningar av kranvattnet

Batteridriven utomhussopmaskin

Vlx 416S

Lyckad nätverksträff

Frisk miljö för gäster och personal

CleanPilot - smart digitalt verktyg för städbranschen

Vinn kampen mot virus, bakterier och multiresistenta bakterier

Grattis till vinnarna!

Städarens dag - vinn en utbildningsplats

Distansutbildning

Tack för senast!

Framtidens lärande är nu

Borago lanserar Städakademin - kompetensförsörjning för alla.

Vuxenutbildning - Boråsmodellen

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Intervju med Lotta Vallin på Katrineholms Kommun

Team och serviceutbildning Kungsbacka kommun

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Kompetens för städbranschens tjänstemän – Kvalitetssäkring och Nyckeltal

Städakademin

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.126