Sodexo utökar CR-arbetet

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

Sodexo lanserar Better Tomorrow 2025, ett åtagande i nio punkter som täcker Sodexos inverkan på individer, samhällen och miljön. Better Tomorrow är nästa steg i koncernens utveckling inom Corporate Responsibility (CR).

Better Tomorrow 2025 består av nio kraftfulla åtaganden utformade för att stärka Sodexos företagskultur genom hela verksamheten. Varje åtagande bygger på tuffa mätbara mål så att koncernen ständigt kan följa utvecklingen. Better Tomorrow 2025 riktar särskilt in sig på koncernens viktiga roll när det gäller hanteringen av tre frågor:

Läs också: Azita leder med raka puckar och vänlig vilja

Svält (Hunger)
Sodexos målsättning är att bidra till att utrota världshunger, bland annat genom att stötta volontärarbete hos medarbetarna. Koncernen bistår med råd och stöd till människor som riskerar undernäring, skänker överskott av mat och finansierar gemensamma trädgårdar för att uppmuntra livsmedelsodling. Sodexo stödjer även Stop Hunger globalt, en icke vinstdrivande organisation och global rörelse mot hunger som grundades för 20 år sedan av Sodexomedarbetare.

Jämställdhet (Gender)
Som världens 19:e största arbetsgivare har Sodexo stor inverkan på jämställdhet. 50 procent av Sodexos styrelse och mer än 30 procent av koncernens högre chefer är kvinnor. I Sverige är 50 procent kvinnor i ledningsgrupp och högre chefer. Sodexo har även bildat Sodexo Women’s International Forum for Talent (SWIFt), en rådgivande styrelse med syfte att uppnå jämställdhet på alla nivåer inom företaget.

Svinn (Waste)
Sodexo ska fortsätta minska svinnet inom sin verksamhet och den service de levererar. 2011 skapade koncernen “WasteWatch” ett globalt program för att förebygga matsvinn som hjälper till att identifiera orsaker till svinn samt ta fram planer för att minska det. Sodexo samarbetar också med andra verksamheter och NGO:s för att minska matsvinnet. 2015 var Sodexo med och bildade International Food Waste Coalition.

Under våren 2017 lanserade Sodexo i Sverige kampanjen Stoppa matsvinnet på de skolor där företaget lagar och/eller serverar skollunch. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten kring matsvinn och därigenom minska svinnet i skolrestaurangerna med 10 procent. 

Mer om: Sodexo


Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De använder rot- och rutavdragen

Berendsen uppdaterar varumärket

Manuell desinfektion: ”Som att måla med osynlig färg”

Plus

SIV bättre än nya städstandarden för sjukhus

Den nya svenska standarden för sjukhusstädning ska höja hygiennivåerna i vården och motverka vårdrelaterade infektioner. Men nu får standarden kritik för att ställa lägre krav är Dansk hygienstandard och SIV-dokumentet.

Textilia vann Värmlands landsting

Textilia och landstinget i Värmland har tecknat avtal om textilservice åt landstinget i Värmland. Avtalet har ett värde på 25 miljoner kronor årligen och gäller i tre år med möjlighet till ett års förlängning.

Regeringskansliet nöjt med Miab

Nyhetsbrev

Regionservice i VG-regionen vill bli bästa arbetsgivaren

Regionservice i Västra Götalandsregionen har lyckats sänka sjukfrånvaron med 1,7 procentenheter på ett år, från maj 2017 till maj 2018.

Arkiv

Azita Shariati: Hållbarhet är lönsamt

Båstad tar hem städningen

Städarna jagar pallplatser

Orbotech blir med robot

Sista dagen för CBA-nomineringarna!

Amazonstädning på gång

1

Snart finns bakteriefria flygstolar

Gävle låter fler slåss om kakan

Plus

Azita leder med raka puckar och vänlig vilja

Gott ledarskap har blivit Azita Shariatis varumärke och gett henne flera utmärkelser. Hon har modet att titta bortom kön och ursprung för att hitta kompetenta chefer. Azita Shariati kallar det förändringsledarskap som lyfter lönsamheten.

1

Kvinnliga städare har svårast att få heltid

Dubbelt så många städare arbetade deltid under 2017 jämfört med arbetsmarknaden som helhet. Och de som jobbade allra mest deltid var kvinnliga städare.

Dimmat desinfektionsmedel når överallt

En metod att applicera desinfektionsmedel som når överallt. Kanske kan dimmaskinen Byoplanet i kombination med ett effektivt medel mot farliga bakterier, virus och sporer vara en lösning på mycket av sjukhussmittan.

Pythagoras förvärvat norska Evcon

Enkät om arbetsmiljön – bra start

Dags för höstens Clean & Facility

Clean & Facility-mässan är som vanligt full av nyheter och spännande föredrag. Anmäl dig redan nu så slipper du köa.

Nilfisk sålde kem- och redskapsdelen

Inspira ökade omsättningen

Så lär städare sig bäst svenska

Coor Finlands vd slutar

Ny ekonomichef till Inspira

Coor växer i Norge med nytt avtal

Golvbranschen slår ett slag för hållbar upphandling

Välkommen Linda Gheysari

Förändringar i Caverion Sveriges ledning

L&T fortsätter hos Sisab

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137