Checklista för att minska fusk vid upphandling
Städbranschen Sverige har släppt en checklista med varningssignaler att tillgå vid lokalvårdsupphandlingar för att bättre kunna välja seriösa företag, sålla bort oseriösa aktörer och även guidning till den uppföljning som faktiskt behöver göras för ett lyckat samarbete och leverans.
Och i stort handlar det om att göra en ordentlig bakgrundskoll och titta på nyckeltal och bolagsstruktur, följa upp och kontrollera att det som avtalats levereras samt att ha extra koll på snåriga bolagsstrukturer, eventuella underentreprenörer och systerbolag. Att avsätta resurser inte bara till förarbete och anbudsfas utan även uppföljningen, dialog och möten under avtalets gång borgar för bättre samarbete och leverans.
– Idag avstår många av branschens seriösa aktörer från att vara med i offentliga upphandlingar. Vi har nära kontakt med företagen, känner till kryphålen och vet vilka kontroller som krävs för att stoppa oseriösa aktörer, säger Städbranschen Sveriges ordförande Matthias Lindholm.
Här är Städbranschen Sveriges checklista vid lokalvårdsupphandlingar:
1. Ekonomisk bakgrundskontroll, nyckeltal och bolagsstruktur – varningssignaler:
- Anbudsgivaren bör nå UC riskklass 3 eller högre.
- Verifiera att F-skattsedeln fortfarande är giltig.
- Kontrollera att arbetsgivaravgifter betalas i nivå med antalet anställda.
- Tillgångar och ledningen i ett moderbolag där arbetet utförs hos underentreprenör eller systerbolag är en varningssignal.
- Personalkostnader bör vara minst 70 procent av omsättningen.
- Kostnader för underentreprenörer bör inte vara mer än åtta procent av företagets omsättning.
- Lönestöd ska inte användas för att pressa priset i offentliga upphandlingar.
2. Prioriterade kontroller – före och efter upphandlingen:
- Ställ endast krav som ni kommer kontrollera – och följ upp under avtalets gång.
- Begär fysiska arbetsprov från samtliga anbudsgivare som kvalificerar sig till slutbedömning.
- Kräv ID-kontroll utförd av tredjepart på alla som ska utföra arbetet.
- Ställ krav på att få begära in lönespecifikationer och tidrapporter under avtalets gång.
3. Underentreprenör – så kan du som upphandlare agera:
- Var tydlig med att leverantören svarar för underentreprenörens arbete i alla led.
- Underentreprenörer bör begränsas till specifika uppgifter såsom fönsterputs, specialstäd eller geografiskt spridda uppdrag.
- Som beställare bör du göra samma kontroll på underentreprenören som på huvudleverantören.
Källa: Städbranschen Sverige