Innovationskraft banar väg för Saps:”Tuffa uppdrag som kräver en alldeles särskild närvaro”

Saps Service Management har nyligen vunnit uppdrag för Göteborgs och Helsingborgs stad gällande städning, skötsel och teknisk drift av städernas offentliga toaletter. Värdet på leveranserna uppgår till 45 miljoner kronor. Lägg därtill ett avtal om nära 50 miljoner kronor gällande vitvaruinstallationer hos kommunala Familjebostäder och installations- och reparations uppdrag av automatiserade paketrobotar från lettiska Cleveron i Ica-butiker. Skåpen ska även på sikt installeras hos Ikea, H&M och Zara.
– Det är en bråkdel av alla nya kontrakt den senaste tiden och de som vi också kan kommunicera. Saps har flera ben att stå på och vi växer mest med uppdrag inom infrastruktur och framför allt inom hård facility management med it, teknik och installation, säger Stefan Emericks, vd och grundare.
Det som började med att serva telefonkiosker har i dag ersatts av allt från installation och underhåll av postboxar till driftövervakning och programmering men även fastighetsservice.
– Vi börjar även bli riktigt stora inom fastighet där vi erbjuder totalentreprenad för kunden, något som ofta är avgörande i dag vid tecknande av större avtal. Beställaren lägger ihop lokalvård, fastighetsskötsel och materialhantering. Så har vi arbetat i mer än 20 år så det är inget nytt för oss, säger Stefan Emericks.
Det handlar om att bolaget vill kunna utvinna så mycket synergier som möjlighet och nya uppdragen för Göteborgs och Helsingborgs stad rimmar väl med resten av portföljen, säger han. Att arbeta trafiknära är något Saps har god erfarenhet av sedan tidigare efter många år av skötsel av rastplatser som underleverantör till Svevia och Peab.
– Det är ofta oförutsägbara och tuffa uppdrag som kräver en alldeles särskild närvaro, respekt och kunskap. Vi är förbereda och kan rycka ut blixtsnabbt. Vi städar, sanerar, håller snyggt i och runt fastigheten och fyller på förbrukningsvaror och tar hand om tekniskt underhåll, säger Stefan Emericks.
Det är ofta oförutsägbara och tuffa uppdrag som kräver en alldeles särskild närvaro, respekt och kunskap.
Att det hänt en hel del i bolaget sedan starten 1998 står utom rimligt tvivel och under åren har innehåll och bredd i leveransen svängt rejält. Från att för några år sedan nästan uteslutande sysslat med hård facility management innehåller levereras i dag mer lokalvård än tidigare. En bransch Stefan Emericks känner väl som tidigare ägare av städbolaget Dannebacken.
– I dag hade vi kanske tänkt annorlunda kring att avyttra ett renodlat städbolag men där och då så kändes det rätt och de nya ägarna har gjort ett bra jobb.

Han vet och gillar att det kan svänga snabbt i branschen.
– Vi är grundade samtidigt med Coor och har också gått från att erbjuda mer singletjänster till en bred helhet. Vi jobbar mycket mot offentlig upphandling för det är där de stora volymerna ligger men riktar oss också mer och mer mot privat marknad. Då blir vi heller inte lika sårbara och kan räkna med längre kontrakt som vi äger och där vi får chans att utvecklas och forma erbjudandet tillsammans med våra uppdragsgivare, säger Stefan Emericks.
Saps huvudkontor finns alltjämt i Göteborg med mindre regionkontor runt om i landet. Senaste tillskottet är ett kontor i Sundsvall med tillhörande verkstad och därutöver finns en fältorganisation för att kunna ge landstäckande service. Norrland är särskilt i fokus för framtida expansion inte minst då Stefan Emericks tycker att leveransen är utformad så att den lätt kan skalas upp geografiskt. Därtill är konkurrensen i Norrlandslänen en annan än i Malmö, Göteborg och Stockholm.
– Det är väldigt stor skillnad mot tidigare och det har skett ett stort skifte i branschen under de senaste tio åren och då handlar det mycket om risk. Men vi arbetar med olika typer av avtal och med lokala funktionsentreprenad löser vi, medarbetarna, tillsammans med kunden de problem som kan uppstå.
Han sticker inte under stol med att affärsklimat är tufft men säger samtidigt att det är bättre i dag om du är en seriös aktör.
– De som upphandlar blir allt duktigare och det är tydligt att upphandlaren är kravställaren. För oss som ska leverera så handlar mycket om att ha en solid grundaffär som verkligen fungerar så att vi inte behöver ösa på med extra arbeten och bygga affär på det. Vi arbetar med kvalitet och är mer selektiva i vilka uppdrag vi faktiskt tar i dag men kalkylmässigt finns mycket risk i de uppdrag vi tar då men vui arbetar med olika a jobbar med funktionsavtal, säger Stefan Emericks.
Det gäller att ha en solid grundaffär som verkligen fungerar så att vi inte behöver ösa på med extra arbeten och bygga affär på det.
Stefan Emericks äger bolaget till hundra procent och han säger att det drivs med stark innovationskraft.
– Vi arbetar mycket med digitala lösningar som även är mer miljösmarta. Vi vill att kunden ska ha en sömlös kommunikation med oss och på så vis minskar beställarens kostnad, där kan vi vara konkurrenskraftiga. Vi är inte prismässigt billigast men kan ge service snabbt och det vinner kunden i tid. I dag tittar alla mycket på totalkostnaden och arbetar i partnerskap och enligt funktionsavtal.
Det pågår flera uppköp och konsolideringar i branschen, har du fått propåer om att sälja bolaget?
– Ja, men jag har inga planer på att sälja och vi ska inte noteras så vi kan jobba på utifrån min och ledningens visioner. Vi är tillräckligt stora för att kunna serva kunder nationellt men ändå ha en nära och personlig kundservice lokalt. Jag vågar säga att alla är väldigt involverade och förstår hur vi behöver arbeta.

Han säger att hela tjusningen med uppdragen är kundnyttan och samhällskontraktet, att de kan lösa problem för kunden och kundens kunder.
– Vi är duktiga på att sy ihop en helhet och arbeta tillsammans. Jag har satt ett mål om att nå 1 miljard i omsättning och vi ska växa så mycket som det går i Sverige. Vi är redan landstäckande och det finns mycket jobb, säger Stefan Emericks.
Skulle du säga att ni kör i egen nisch?
– Ja, det tycker jag och vi har inte så många konkurrenter egentligen, möjligen de större spelarna i branschen. Även om vi även arbetar som underleverantörer, dock inte i vår egen bransch, så går vi mot att äga en större del av kontrakten.
Att arbeta mot fastighetsbranschen kan verka svajigt med tanke på dagens konjunktur?
– Viss drift och underhåll går inte att prioritera bort och i dag servar vi upp emot 100 000 lägenheter i Sverige. Det finns kapital i branschen och det gäller även för aktörerna att vara på tå när konjunkturen vänder.
Stefan Emericks säger att det som möjligen kan sätta käppar i hjulen för tillväxten är brist på arbetskraft och framför allt på att hitta rätt medarbetare.
Är Saps ett välkänt namn?
– Jag tycker fortfarande att vi är relativt okända, men allt fler ser våra bilar och blir nyfikna. Vi skulle kunna jobba mycket med köpt marknadsföring men vi har inte gjort det och vi kommer inte att göra det framgent heller. Vi växer genom nöjda kunder som rekommenderar oss. Jag satsar hellre på att bygga organisationen och på medarbetarna och få dem känna att de kan växa hos oss. Det är viktigt att vi har en gemensam värdegrund att stå på. Vi är fortfarande ett ungt bolag som står för något nytt och är i ständig utveckling.
Vi är fortfarande ett ungt bolag som står för något nytt och är i ständig utveckling.