23948sdkhjf

Hembrys framgång stavas digitalisering

Städföretaget Hembry har hittat ett vinnande koncept genom att använda sig av Tengellas molnbaserade affärssystemlösningar, anpassade just för städ- och serviceföretag.

Städföretaget Hembry AB har gjort en fin tillväxtresa på bara några år. 2020 omsatte företaget knappt 9 miljoner kronor. 2023 blev omsättningen 19 miljoner. Idag omsätter man cirka 35 miljoner, bland annat efter förvärvet av städföretaget Kvalitetshem Gotland AB.

– Vi har använt flera strategier för att fördubbla omsättningen de senaste åren. Vi har till exempel under flera år, tillsammans med Tengella, digitaliserat alla kundprocesser. De hjälper oss som företag att få en snabbare och bättre verksamhetskontroll, vilket leder till både bättre service och kvalitet samt ökad lönsamhet, säger Axel Björland, vd för Hembry och Kvalitetshem.

Han fortsätter:

Tengella har definitivt många användbara funktioner. Bland annat kopplingen till Google Maps, som möjliggör att man kan addera restid till samtliga anställda för flera veckor med ett knapptryck. Denna restid, tillsammans med alla andra tider i personalens schema, är kopplade till olika löneregler och lönekoder i Fortnox. Genom detta kan vi automatiskt skapa löner i Fortnox baserat på löneunderlagen från Tengella.

Stor tidsbesparing

Axel Björland pekar också på att Tengella bidrar med stor tidsbesparing genom att systemet både skapar ansökningar för Rut-avdrag samt gör automatisk matchning av kundinbetalningar.

– Tengellas API för ett digitalt och automatiserat försäljningsflöde via hemsidan använder vi också flitigt.

Idag kommer 90 procent av företagets affärer in via Hembrys hemsida, vilket gör den till deras största försäljningskanal. Man arbetar aktivt med att driva trafik till hemsidan, där kunderna i några få steg kan göra både offertförfrågan samt bok­ning. All information kopplat till kundens städuppdrag skickas automatiskt till Tengella, där man schemalägger kundens uppdrag och sedan fakturerar.

– Framgångsreceptet för oss i digitala kanaler är att vi lyckas möta kundbehovet vilket innebär att hemsidebesökaren känner sig trygg att testa vår tjänst, understryker Axel Björland och fortsätter:

Genom att automatisera dessa processer i stället för ett utföra dem manuellt sparar vi mycket resurser.

Kan se sina fakturor

Med digitaliseringen vill Hembry också effektivisera sina processer genom att minimera den manuella handpåläggningen. Inom kundtjänsten handlar detta exempelvis om att kunder ska kunna se sina fakturor och dess status på egen hand, kunna betala genom autogiro och e-faktura, göra av- och ombokningar genom en app och skicka meddelanden till deras självständiga städare i stället för att det måste gå genom en tjänsteman på kontoret.

– Detta har vi möjliggjort genom att bland annat erbjuda Tengellas mobilapp ”Mina Städtjänster” där kunderna själv kan logga in med Bank-ID.

Skapar trygghet

För personalens del handlar digitaliseringen om att städarna ska ha tillgång till och framför allt kunskap om var all information som de kan tänkas behöva på fält finns. Merparten av informationen finns i Tengellas mobilapplikation som är anpassad just för personal på fältet.

– Dessa åtgärder bidrar till att vi får färre samtal och mejl till våra tjänstemän på kontoret. De kan i stället fokusera på mer kvalificerade och värdeskapande uppgifter samtidigt som städarna känner sig trygga då de har all information de behöver direkt i sin mobil, avslutar Axel Björland.

Tengella är den marknadsledande helhetsleverantören av affärssystemslösningar för städ- och serviceföretag. Systemet är framtaget sedan mer än tio år tillbaka i nära samarbete med hundratals städbolag för att täcka verksamhetsbehovet för en lönsammare och mer kontrollerad vardag.

Har du frågor om Tengella eller önskar demo av affärssystemet för städbranschen?

Kontaktuppgifter: Telefon 08-522 464 00, mejl demo@tengella.se
Hemsida: tengella.se

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.304