23948sdkhjf

”Att bygga unika koncept är vår styrka”

Ett influencersamarbete med en välkänd ekoprofil är en del i Smart Microfibers satsning på att nå nya kundgrupper och skissa fram helt nya koncept.

I december i fjol lanserade Smart Microfiber ett rengöringsmedel, förpackat i en flaska tillverkad av återvunnen pet, post recycled pet, som innehåller ättika, diskmedel och vatten toppat med en doft av hallon tillsammans med influencern Ekotipsets Ellinor Sirén. 

Produkten kan användas till rengöring av allt förutom natursten och aktören menar att medlet är perfekt till fönster, smutsiga utemöbler och mot kalk- och proteinfläckar. Tillverkning av rengöringsmedlet sker i en miljöcertifierad fabrik i Vadstena.

Under innevarande år fortsätter samarbetet och ytterligare tre produkter ska nå marknaden. Därtill är en färdplan för 2024 utstakad och rymmer ytterligare ett par produkter. Daniel Broman, Head of Private Label hos Smart Microfiber säger att samarbetet har stor betydelse för aktören och att de blev i det närmaste förbluffade över gensvaret.

– Det betyder jättemycket att få jobba tillsammans med en sådan stark aktör som Ekotipset är. Vi på Smart, med 26 års erfarenhet inom konceptutveckling, distribution och produktion av miljöanpassade städprodukter och Ekotipsets produkter som ett starkt varumärke är i mitt tycke en perfekt match. Det är naturligtvis också väldigt spännande för oss att samarbeta med en så stark influencer och se styrkan i det för det är inget vi gjort tidigare på samma vis, säger Daniel Broman.

Dialogen kring att starta ett samarbete inleddes för två år sedan.

Den första produkten fick snabbt bra skjuts ut på marknaden genom Ekotipsets sociala medier och närmare 800 000 följare. ”Sedan sköter det sig själv också då väldigt många lägger ut i sina egna kanaler om hur de använder produkten och dess resultat”, säger Daniel Broman.

– Att två parter med olika styrkor hittar ett perfekt samarbete är i mina ögon unikt och att sedan få det fantastiska gensvaret vi fått, är naturligtvis extra roligt. Vi hade stora förväntningar, men blev lite chockade av hur väl det mottagits och de volymer som gått ut. Den planerade volymen sålde vi slut på efter 72 timmar, säger Daniel Broman.

Att två parter med olika styrkor hittar ett perfekt samarbete är i mina ögon unikt.

I ett första steg har Clas Ohlson valts ut som första återförsäljare då Daniel Broman menar att det är en stark aktör inom bland annat kategorin städa och har ett uttalat fokus på ett miljöanpassat sortiment.

– Vi behövde starta med en stark aktör för att se hur vi skall styra produktionen framöver. Nu behöver vi öka produktionskapaciteten då vi sett vilka volymer som går ut. Planen är i steg två att Ekotipset Favoriter ska finnas i dagligvaruhandeln och även i fackhandeln. Vi har redan dialog med flera aktörer inom dagligvaruhandeln om hur och när vi skall lansera. Efterfrågan på produkter finns även inom professionell städning, inte minst inom hemservice där flera bolag önskar beställa, säger Daniel Broman.


Spiller en önskan om liknande produkterna över till segmentet professionell städning?

–Det finns absolut ett ökat intresse kring mer miljöanpassade produkter. Vi har länge varit leverantör till proffsmarknaden med vårt mikrofibersortiment som moppar och dukar men då under private label där vi är starka. Men vi ser att just miljöcertifierade produkter ökar från år till år. Vi har i dag ett av nordens bredaste miljöcertifierat Svanen-sortiment och har stor kunskap kring detta.

Det finns absolut ett ökat intresse kring mer miljöanpassade produkter.

Daniel Broman säger att efterfrågan inom dagligvaruhandeln och fackhandeln är stor kring något unikt i städkategorin men det ska också vara kostnadseffektivt och miljöanpassat.

– Städprodukter har blivit något av en ”statement-produkt” där konsumenten vill ha produkten framme och att den ska matcha och se bra ut i miljön. Vårt produktutvecklingsteam jobbar hela tiden med att addera smartness till produkten och samtidigt få fram ett miljömärkt och kostnadseffektivt sortiment på en tuff marknad. Vi gör allt vi kan för att just våra kunders varumärken ska sticka ut och att konsumenten ska fortsätta bygga på med fler av våra produkter. Att bygga unika koncept är vår styrka, säger Daniel Broman.

Han säger att aktören ser att det på proffsmarknaden är önskvärt att bolaget som producent skall ta hand om hela processen kring miljöcertifieringen av produkten och att kostnadsbilden är väldigt primär, men att de ändå satsar på att leverera hög kvalitet.

– Då vi saluför våra produkter i hela Europa och mot USA och Asien så har vi så stora volymer att vi kan presentera just detta som efterfrågas. Vi har kunskapen och prisbilden, säger Daniel Broman vidare.

– Just nu ser vi stor ökning på den nordiska marknaden kring EMV, men även i USA och Östeuropa. Det är inte så mycket enstaka produkter utan vi får skissa fram hela koncept som vi sen tar till vår produktion i Sverige och Asien. Vi ser fram emot att fortsätta med det vi brinner för som är att ta fram unika produktkoncept inom kategorin städ.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078