Samhall svarar på kritiken med att omorganisera och tillsätta extern granskning
Efter att Konkurrensverket kritiserat men avskrivit ärendet mot Samhall gällande prissättning av städning i ett antal livsmedelsbutiker svarar nu den statliga aktören genom att tillsätta en extern granskning. Detta efter att en intern granskning som inleddes i vintras även visat på frågetecken när det gäller vissa enskilda avtal och rutiner, uppger Samhall i ett pressmeddelande.
– Jag tar den här hårda kritiken på största allvar. Vi har ett tungt ansvar att agera föredömligt och bolaget har sedan ett par år tagit en ny riktning. Den nya riktningen innebär bland annat ökat fokus på medarbetare, ökad transparens och tydliggörande av hur vi gör affärer, säger Sara Revell Ford, vd på Samhall i en kommentar.
Förutom en extern granskning väntar åtgärder som att samla alla kalkyl- och anbudsexperter i en egen organisation, ta in externa rådgivare som initialt ska granska Samhalls kalkylverktyg och ta in externa rådgivare i de forum där större affärer beslutas om. Därtill ska aktören gå från att göra stickprovskontroller till en mer omfattande och löpande granskning av avtalen och även stärka compliancefunktionen för att bättre säkerställa regelefterlevnad.
– Varje dag går omkring 24 000 personer inom vårt arbetsmarknadspolitiska uppdrag till ett jobb på Samhall. Det är dem vi finns till för och just därför är det oerhört viktigt att vi agerar rätt, säger Sara Revell Ford, vd Samhall.
Samhall har över 6000 kundavtal med en mängd underavtal.