Happy Boss redo för tillväxtspurt
På drygt tio år har Happy Boss, grundat 2011, gått från att vara en spelare i Stockholmsområdet till att täcka hela Sverige med egen lokalvård på åtta orter. Missionen att erbjuda helhetslösning inom kontorsservice och lokalvård är dock densamma och ja, det finns en tydlig plan för tillväxtspurt, såväl omsättningsmässigt som geografiskt.
– Vi ser oss fortfarande som en mindre uppstickare. Vi är duktiga på att ta affärer och jag tror det handlar om att vi har en bra leverans och kan erbjuda helhetslösningar. I stället för att använda sig av åtta till tio olika leverantörer inom FM kan företagen få en flexibel leverantör, ett nummer att ringa när saker på kontoret inte fungerar och en faktura. Vi kan också erbjuda konkurrenskraftiga priser när utbudet blir bredare och vi inte behöver tjäna pengar på allt, säger Patrick Theorell, vice vd och medgrundare.
Under det senaste brutna räkenskapsåret, avslutat i juni 2022, uppgick omsättningen till drygt 140 miljoner. Under innevarande år väntas omsättningen uppgå till 170 miljoner kronor och siktet är inställt på att nå 300 miljoner kronor inom tre år.
I dag erbjuds kontorsservice i form av bland annat städ, materialinköp, returhantering, flyttlösningar, kaffemaskiner, möbler, växter, entrémattor, bemanning, men även mat på jobbet-koncept.
Mest tillväxt har Happy Boss just nu inom lokalvård, ett segment som tog rejäl fart för aktören 2018.
– Våra kunder är supernöjda med lokalvården som vi sköter både i egen regi och med hjälp av samarbetspartner. Vi har satsat på kvalitetsstäd och har bland annat flera advokatkontor, riskkapitalbolag, it-bolag i portföljen som EQT, DHL och Vy Buss. Vi räknar med rejäl tillväxt här, också genom förvärv av bolag för att kunna sköta allt i egen regi. Lokalvården blir lättare att kvalitetssäkra då, säger Patrick Theorell vidare.
Förutom större satsningar på lokalvård så väntar även utökad fokus på måltids- och fikalösningar.
– Vi har tidigare varit återförsäljare av mat på jobbet-koncept men sedan en tid satsar vi i egen regi. Vi hyr ut en kylskåpslöning där vi använder en RFID-lösning och där kortet debiteras när produkter plockas ur kylen. Vilket innebär att det inte blir något svinn.För att serva på bästa vis har vi också byggt upp ett eget kyllager och satsar på att tillhandahålla ett mer nyttigt, hälsosamt och hållbart alternativ i samarbete med flera olika mat leverantörer som bland andra Better Foods, säger Patrick Theorell.
Geografiskt hoppas Happy Boss att växa i södra Sverige under kommande åren också med helhetskoncept och inte bara lokalvård. Skåne med bas i Malmö är redan under uppstart och inom ett år ska ett kontor vara etablerat i Göteborg. Till satsningen i Skåne har Happy Boss värvat Daniel Litbo. Han har ett längre förflutet hos Office Management och ska nu möta, enligt bolaget, hög efterfrågan.
I mars går Happy Boss live med en helt ny digital plattform.
– Vi har arbetat med att ta fram plattformen under ett år. Ambitionen är att kunderna snabbare ska kunna få överblick över leveransen men också snabbt lägga till och ta bort tjänster. Vi säljer allt mer genom digital kontakt och vi slår många på fingrarna när det kommer till kommunikation. Vi tror också att kvalitetsuppföljningar blir allt viktigare i dialogen med kunden.
Tillväxten ska ske organiskt men även genom förvärv av bolag och är intresserade av bolag som verkar inom olika segment.
– Vi tar också mycket affärer genom goda partnerskap. Vi behöver inte vara bra på allt själva men utåt behöver vi ha ett konkurrenskraftigt helhetserbjudande. Även om vi har en tydlig tillväxtplan och ska omsätta 300 miljoner kronor inom tre år så ska vi aldrig bli en trögrörlig koloss. Organisationen byggs utifrån vilka kunder vi växer med. Till stora kunder tillsätts en kvalitetsansvarig som hela tiden ser till att kunden är nöjd och blir det fel så är vi snabba på att rätta till det. Vår organisation är lätt och platt och det är enkelt att nå och kommunicera med oss. Jag tror det blir allt mer avgörande i framtiden och kunderna förväntar sig snabb feedback och att vi också följer den kvalitet vi lovat rakt igenom.