23948sdkhjf

Essity stärker närvaron i Nordamerika genom nytt förvärv

Utökar utbudet av tork- och rengöringsprodukter genom nytt storförvärv.

Hygienkoncernen Essity förvärvar amerikanska Legacy Converting för en köpeskilling om motsvarande cirka 370 miljoner kronor med ett potentiellt tilläggsbelopp på 90 miljoner kronor på kassa- och skuldfri basis.

Det framgår av ett pressmeddelande.

– Som ett ledande globalt hygien- och hälsobolag är vi fast beslutna om att erbjuda innovativa och hållbara hygienprodukter och tjänster. Med förvärvet av Legacy Converting, Inc. kommer vi att utöka vårt utbud av tork- och rengöringsprodukter och ytterligare stärka vår närvaro inom nyckelkundsegment på den nordamerikanska marknaden, säger Don Lewis, president professional hygiene, Essity.

Det förvärvade bolaget beskrivs tillhandahålla produkter inom kategorierna rengörande och desinficerande våtdukar, servetter, pappershanddukar och dukar som kan användas till valfritt rengöringsmedel.

För de första nio månaderna 2021 rapporterade Legacy Converting en nettoomsättning på motsvarande 140 miljoner kronor med en justerad ebitda på 24 miljoner kronor.

Försäljningstillväxten för de första nio månaderna 2021 uppgick till -49 procent på grund av en "mycket stark försäljningstillväxt under 2020 som ett resultat av covid-19-driven efterfrågan", skriver Essity.

Försäljningstillväxten 2020 uppgick till 183 procent för det förvärvade bolaget.

Legacy Converting grundades 2004 och är baserat i New Jersey, USA.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063