23948sdkhjf

Essity höjer priserna inom samtliga produktkategorier

Essity aviserar prishöjningar för alla produktkategorier och marknader för att kompensera de kraftigt ökade kostnaderna för råvaror, energi och distribution.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Prishöjningarnas tidpunkt och nivå hanteras lokalt, heter det.

”Vi förväntar oss inte i närtid en nedgång av de historiskt höga kostnaderna för råvaror, energi och distribution. På grund av detta är prishöjningar nödvändiga för att kompensera för de högre kostnaderna samtidigt som vi fortsätter öka kund- och konsumentnytta genom ledande innovationer och genomföra effektiviseringsåtgärder för att uppnå kostnadsbesparingar”, kommenterar Magnus Groth, vd för Essity.

Hygienbolaget Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 8 procent i det fjärde kvartalet 2021, framgår det av delårsrapporten.

Väntat var en organisk tillväxt om 5,5 procent enligt Infronts sammanställning av 16 analytikers prognoser.

För affärsområdet Personal Care, personliga hygienprodukter, var tillväxten 6,5 procent organiskt. Analytikersnittet låg på 6,0 procent.

Affärsområdet Consumer Tissue, mjukpapper för konsumenter, visade en organisk tillväxt om 5,5 procent. Här låg snittestimatet på -0,1 procent.

För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare, ökade försäljningen organiskt med 16,4 procent. Här låg snittprognosen på +16,1 procent.

På koncernnivå, för helåret 2021, uppgick den organiska tillväxten till 3,3 procent. Väntevärdet från analytikerkåren var 2,8 procent.

”Medical Solutions och Feminine Care uppvisade en stark organisk försäljningstillväxt med 10,8 respektive 10,0 procent. Covid-19-pandemin med restriktioner och nedstängningar har påverkat försäljningen negativt, främst inom Professional Hygiene”, skriver Essity i bokslutsrapporten i en sammanfattning av helåret 2021.

”Samtidigt är våra lösningar inom hygien och hälsa viktigare än någonsin och vi ser att försäljningen ökar snabbt när samhällen öppnar upp och restriktioner lättas”, heter det.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.313