23948sdkhjf

Fusion inom FM ska spränga miljardvallen

FM-bolaget Inspira stärker grenen arbetsplatsservice genom att förvärva Middlepoint.

– Inspiras huvudfokus har varit lokalvård och Middlepoints huvudfokus har varit servicebemanning. Detta ska vi fortsätta utveckla och växa inom. Nu adderar vi vår gemensamma kraft för att skapa helhetslösningar inom mjuka arbetsplatstjänster, säger Joakim Markovits, vd på Inspira, i en kommentar till Rent.

Inspira expanderar i en tid när många FM-bolag kämpar i motvind. Senast i december fusionerades Service Compagniet Svenska AB i moderföretaget Inspira.
– Vi jobbar alltid långsiktigt och det har funnits i vår plan i flera år att stärka oss inom helhetslösningar och servicebemanning. Det känns särskilt aktuellt nu med utvecklingen det senaste året. Kundernas behov har förändrats. Vi tror att behovet av kvalitativa servicetjänster kommer att öka på framtidens arbetsplatser och vi vill stärka vårt kunderbjudande för att möta detta.

Joakim Markovits beskriver Inspira och Middlepoint som en ”perfect match”.
– Sammanslagningen kommer att ge båda bolagen massor av möjligheter och positiv energi.

Finns det delar som är utmanande?
– Självklart. Det finns utmaningar för alla i dessa tider. Vi är tacksamma att verksamheterna har klarat sig så bra under året som gått. Men det finns alltid saker som kan utvecklas och bli bättre. Jag tror exempelvis att kundernas behov av flexibilitet kommer att öka. Det kan medföra utmaningar avseende att skapa bra och trygga anställningar för våra medarbetare. Det är en utmaning men även en möjlighet att forma väl paketerade lösningar för kunden som motiverar till samordning av flera tjänsteområden.

Under fjolåret omsatte Middlepoint 53 miljoner kronor. Tillsammans med Inspira sysselsätter bolagen över 1 500 medarbetare och når en omsättning på cirka 700 miljoner kronor. Nu är siktet inställt på att spränga miljardvallen år 2025.

Cissi Meltzer, grundare och styrelseordförande i Middlepoint, behåller 10 procent av bolagets aktier när köpet går igenom den 15 mars. Resten förvärvar Inspira. Tillsammans med Middlepoints vd Pontus Esbo fortsätter hon att driva och utveckla verksamheten som ett dotterbolag till Inspira.
– Med Inspiras starka varumärke, kapacitet och tjänsteutbud kommer vi stärka vårt kunderbjudande och öka utvecklingsmöjligheterna för våra medarbetare, säger Cissi Meltzer.

Joakim Markovits målsättning är att Inspira ska vara det mest hållbara bolaget inom FM.
Vad gör ni för att nå målet?
– För oss handlar det om att tänka långsiktigt med hög kvalitet i allt vi gör, och samtidigt vara snabba och flexibla för att möta nya behov hos kunderna. Konkret innebär det att alla delar i verksamheterna styrs av hållbara val: En sund ekonomi, en trygg och säker arbetsmiljö för våra medarbetare, flexibla lösningar för kunderna, minsta möjliga miljöpåverkan i utförandet av våra tjänster samt hänsyn till vår omvärld.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125