23948sdkhjf

Sjukfrånvaro och uppsägningar ökar inom städ- och service

Städ- och serviceföretagen polariseras allt mer, där fler går bättre, samtidigt som det går sämre för andra. Det visar en undersökning från Almega Serviceföretagen som gjorts bland medlemsföretagen.

Coronapandemin fortsätter att slå hårt mot städ- och serviceföretagen. Framför allt de som har kunder inom flyg-, hotell- eller restaurangbranschen drabbas. Andelen företag som har sagt upp fast anställd personal har ökat från 16 till 19 procent sedan i våras. 

61 procent av Almegas svarande medlemsföretag uppger att omsättningen minskat under perioden september 2020 till januari 2021. Det är en något lägre andel än vid förra undersökningen som handlade om pandemins första halvår. Då svarade 64 procent att omsättningen minskat. Andelen som svarar att omsättningen minskat med mer än 30 procent ökar från 18 till 21 procent. Samtidigt svarar 14 procent att de har en ökad omsättning, jämfört med 11 procent vid förra mätningen.

Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen, kommenterar statistiken:
– Städ- och serviceföretag som levererar mat till sina kunder, eller de med kunder inom exempelvis resebranschen och nöje har det särskilt svårt. Samtidigt har företag med offentliga kunder inom vård, skola och omsorg det mer stabilt eller till och med riktigt bra.

Andelen som korttidspermitterar personal har minskat från 25 till 19 procent sedan septemberundersökningen. Då svarade 18 procent att de hade behov av det i framtiden. I den nya undersökningen svarar 21 procent att de ser behovet framöver.
– Oroande att företagen ser ett ökat behov av korttidspermittering framöver, samtidigt som regelkrånglet och handläggningstiderna ökar. Företagen behöver snabbare utbetalningar för att kunna hejda uppsägningar, säger Pernilla Enebrink.

Många företag har en förhöjd sjukfrånvaro. Nära två tredjedelar, 64 procent, anger att de har ökad sjukfrånvaro. I septemberundersökningen var den siffran 60 procent. Gruppen som svarar att sjukfrånvaron ökat med mer än 50 procent går upp från 4 till 7 procent i den nya mätningen.


Enkäten har skickats till 1 166 av Almega Serviceföretagens medlemsföretag. Den besvarades mellan den 26 januari och den 1 februari 2021 av 315 medlemsföretag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062