23948sdkhjf

Virtuell städutbildning

VR kan bli ett kraftfullt teknikkliv för utbildning inom städbranschen. Det hoppas Vobling som bjuder in till en virtuell verklighet.

I början av november säkerhetskontrollerar jag ett tåg på Malmö centralstation. Påståendet är både sant och påhittat. Med ett par VR-glasögon, en dator med bildskärm och handkontroller förflyttar jag mig från ett teknologiskt högkvarter i Hammarby Sjöstad i Stockholm till Malmö centralstation på ett ögonblick. På perrongen ledsagar textrutor och pilar mig fram till kontrolluckor som jag öppnar med en nyckel. Sedan vidare till en dörr för ytterligare tillsyn. Ett par kliv upp för trappsteg och jag befinner mig i en tågkupé. Verklighetsupplevelsen är total. Jag närapå glömmer att jag står i ett avskalat rum på Voblings kontor i Stockholm.

Om Vobling
Gör: Erbjuda avancerade lösningar inom AR/VR (AR/VR: Augmented Reality/Virtual Reality) åt klienter över hela världen.
Start: 2015.
Ägare: Bublar Group AB.
Huvudkontor: Hammarbyterrassen Stockholm.
Antal anställda: Drygt 50.
Omsättning: 17,3 MSEK 2019.
Exempel på kunder: SJ, Saab, Stora Enso, Alfa Laval, Electrolux.
Antal marknader: Vobling och Bublar Groups portföljbolag har kontor utspridda över hela världen.
Om tre år: ”Världsledande aktör inom virtuell träning.”

Vobling beskriver sig som ”Skandinaviens ledande byrå inom Augmented Reality (AR) och Virtual Reality (VR)”. Det jag just varit med om är ett pass i en träningsapplikation i VR för SJ:s tågpersonal, som Vobling har utvecklat. Tekniken går att applicera på olika yrkesgrupper och nu står städbranschen på tur. I dagsläget utreder ett antal, än så länge i sammanhanget hemliga, städbolag vilka konsekvenser och effekter användandet av VR kan ge.

– Många har provat e-learning, med text, bild och video, för att förmedla kunskap effektivt. Men ingen har knäckt nöten vad gäller praktik. Här finns många flaskhalsar, säger Voblings vd Anders Ribbing och exemplifierar:
– Du behöver en instruktör, tillgång till en specifik plats och kanske en viss maskin för att lära dig hur den ska köras, hanteras och vårdas.

Voblings devis går ut på att lära sig genom att göra. Vice vd David Logg berättar att ett av de vanligaste önskemålen från städbolagen när träningsappar i VR skapas är övningar för att motverka arbetsrelaterade skador.
– Här kan olika lyft- och städmoment med hög risk tränas. En annan ofta förekommande fråga gäller hur snabbt arbetet kan vara igång hos en ny kund, med inkörning av maskiner och personal.

Anders Ribbing lyfter fram tillgängligheten som en central framgångsfaktor för VR-träning.
– Har du en stund över kan du repetera olika moment för att vara trygg inför ett arbetspass. Du kan träna där du befinner dig och behöver inte ta dig till ett visst ställe.

Duon tror inte att tekniken kommer att ersätta det traditionella lärandet med handledare och praktik på en fysisk plats. Men väl tjäna som ett effektivt komplement.

– Aktuell forskning från UCLA säger att det tar ungefär halva tiden att utbilda sig i VR jämfört med att använda manual och handledning. Det är också svårt om man är flera som ska gå parallellt på ett arbetspass. Med VR kan var och en göra 90 procent av utbildningen på hemkontoret, säger Anders Ribbing.

Han fastslår att genom att i förväg träna på högriskmoment sparas både tid och pengar.

– Incidenthantering kan vara kostsamt. Säg att en städmaskin används på fel sätt, med dåligt resultat som följd. Kunden blir missnöjd och situationen måste hanteras. Det kostar pengar.

– VR-utbildning genererar också samlad data. När träningsapplikationen används blir det snart tydligt vilka situationer på arbetsplatserna som är kritiska. Då kan utbildningen enkelt riktas mot dessa moment, säger David Logg.

Är det en utmaning att städbolagens arbetsmiljöer skiljer sig åt? Att jämföra med SJ:s tåg som ser ut på ungefär samma sätt varpå miljöerna kan efterskapas exakt virtuellt. – Nej, det tror jag inte. Visst går det att scanna in faktiska platser, men jag tror snarare att det kommer att handla om att ta fram generella miljöer, som ett kontor eller en offentlig miljö till exempel. Här finns det ett antal scenarier, kritiska moment som kan uppstå. Också det sociala kan tränas, hur du som städare responderar serviceinriktat på ett företag, säger David Logg.

Avancerad teknik kritiseras ibland för att vara dåligt anpassad för mindre företag. Inköpet tenderar att bli för kostsamt.

Vilka möjligheter har städbolagen att implementera VR i utbildningen?
– I dag finns det helt mobila enheter, headset och handkontroller, som enkelt kan delas i en organisation. Det går att göra riktigt bra träningsupplevelser i ”standalone headset”. De är relativt nya på marknaden och inte särskilt dyra, från cirka 3 500 kronor och uppåt, säger Anders Ribbing.

Det är utvecklingen av mjukvaran som är kostsam. Vobling har haft uppdrag vars prislapp landat på 100 000 kronor , upp till flera miljoner.
– Det är en kostnadspuckel man måste över. Investeringen sker vid ett tillfälle, sen går det att köra på med mjukvaran ganska länge. Priset beror på programmets omfattning. En del kunder lägger till fler träningsmoment över tid. Det är ett sätt att skala upp när man märker att tekniken funkar, säger Anders Ribbing.

Utöver priset, vilka är utmaningarna med VR för städbolagen?
– Att tekniken känns tillgänglig för anställda i alla åldrar. Den utmaningen är inte unik för städbranschen. ”Onboarding”-processen är jätteviktig och interaktionen måste vara enkel.

David Logg förtydligar:
– Personalen blir inkörd på hur knapparna fungerar. När man har vant sig vid handlagen är resten lätt. Det handlar om att anamma teknologin. Att den landar rätt hos de anställda.

– Digitalisering handlar egentligen inte om teknik, utan om människor. Hur ett bolags ledning förmår de anställda att tro på en förändring, att det här blir bra, avslutar Anders Ribbing.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.203