23948sdkhjf

Tina Wessman Hellstadius: "Företag kommer lyfta fram rengöring i marknadsföringen"

Samarbete med konkurrenter, en slimmad overheadorganisation och städning som marknadsföringsargument. Det är några av effekter och erfarenheter av corona som Tina Wessman Hellstadius ser som vinnande visioner för framtiden.

På en enda vecka våren 2020 försvann 70 procent Solereneriets intäkter. Då hade företaget just så pass fått näsan över vattenytan efter ett gigantiskt stålbad.

Tina Wessman Hellstadius
Gör: Vd för Solreneriet, Sol Sverige.
Bakgrund: Utbildad civilingenjör. Har jobbat för företag som Scania, LRF och Telia med bland annat kvalitetssäkring och hållbarhet och i roller som försäljningschef och vd.

­– I våras var vi jätteglada. Vi hade genomfört en rekordsnabb rekonstruktion på bara tre månader våren 2019 och alla borgenärer godkände ackordstillägget. Vi hade etablerat oss i Göteborg och Västra Svealand och gjort ett positivt resultat 2019. Då kom coronan, säger vd Tina Wessman Hellstadius med en suck.

Besöksnäringen, där huvuddelen av Solreneriets kunder fanns, strandade omgående men att det fanns andra näringar som behövde mer städ än tidigare, som livsmedelsaffärer, vård, omsorg och vissa skolor.

– På några dagar lyckades vi hyra ut 160 heltidare till konkurrenter. Vi skrev nya avtal med en stor och några mindre kunder och slapp stå med hundratals anställda som kostnad och inga intäkter. Alla var nöjda: vi, kunderna, konkurrenterna och de anställda.

Samarbete i olika former är också en av få positiva effekter från krisen som Tina tar med sig för framtiden.

– Jag tror verkligen att pandemin kan leda till många och bättre samarbeten när man ser att det finns gemensamma intressen. Vi har också haft ett gott samarbete med facken under året och kommit fram till flexibla anställningsformer som vi aldrig sett annars. För att över huvud taget kunna erbjuda en anställning idag måste det finnas förståelse från båda håll.

Tina tror att pandemin blivit ett startskott för stora förändringar, både för kundavtal och inom arbetsrätt.
– Man kommer att ta höjd i form av större flexibilitet i anställningsformer och kollektivavtal. Det är inte rimligt att, som nu, ett företag ska betala lön när man inte har några intäkter. Det gäller att hitta en balans så både företag och anställda klarar sig, säger hon.

När Tina kom till Sol 2017 hade företaget just gått in i en ekonomisk kris efter att ha visat lönsam tillväxt i många år. Men sedan har slagen kommit tätt.

– Mitt första uppdrag var att förhandla oss ur ett katastrofavtal som ingicks 2016 och som drogs med stora förluster. Dessutom löpte det över åtta år. Det gick ändå ganska väl och vi kom överens med kunden. Då kom nästa grej, klotterinvasionen sommaren 2018.

Ett av Solreneriets största kontrakt var städning av tunnelbanan där klottersanering ingick.

– Vi hade haft avtalet i nio år och var så stolta över det, men affären blev ohållbar.

Företaget kapade alla tänkbara kostnader efter att ha ansökt och blivit beviljad en rekonstruktion av Stockholms tingsrätt. Leasingavtal på bilar, mobiler och städmaskiner, som låg kvar från de uppsagda kontrakten, sades upp, liksom 20 olönsamma kundavtal och flera hundra anställda.

– Personalstyrkan har gått från 1 000 anställda innan rekonstruktionen till 600-700 efter och just nu ett 70-tal. Den enda trösten är att vi har hittat en lönsamhet genom rekonstruktionen och har en jätteslimmad overheadorganisation. Vi kan klara oss länge på lite och vi har en stark ägarfamilj som är beredda att vänta ut det här. Jag är helt övertygad om att vi kommer gå starka ur detta, vi har alla förutsättningar nu.

En av Solreneriets stora kunder, ett färjerederi, har nyligen börjat köpa städning igen och städrutinerna har finslipats med hänsyn till covid-19.

­­­– Vi har ändrat en hel del. Kunden, i utveckling med oss, satsar extra mycket på sanering och man är aldrig mer än en person i samma hytt. Gästerna ska känna sig trygga och personalen hålla avstånd, både till varandra och till gästerna. Alla förutsättningar ska finnas för att förhindra smittspridning. Från kundens sida är det också en uttalad del av affären att kommunicera sina hygienåtgärder utåt.

– Många företag kommer att lyfta fram rengöring i sin marknadsföring framöver, det har en helt annan betydelse idag.

Tina är också övertygad om att de många motgångarna skapat en stark sammanhållning och kämparanda inom Solreneriet.

– Coronan kom visserligen som en chock men vi var ändå förhållandevis lugna, kanske för att vi nyligen klarat oss igenom så många kriser. Och vi får inte glömma att vi fortfarande har kunder som klarat sig helt utan åverkan från covid, och det är vi såklart tacksamma för.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078