23948sdkhjf

”Städning och skicka hem godis till de anställda blir viktigare än någonsin.”

Med en bakgrund inom läkemedelsvärlden och arbete med att minska smittspridning är Rickard Lans inte särskilt förvånad över att vi drabbats av en global pandemi.

Rickard Lans blir så ivrig att orden forsar fram när frågan om virus, hygien och smittor kommer upp. Med en bakgrund som kemiingenjör och lång erfarenhet av läkemedelsindustrin ser han covid -19 som en av många annalkande epidemier som vi måste rusta oss för.

– Vi vet till exempel att det finns resistent tuberkulos i fängelser i länder på andra sidan östersjön. Det är inte en fråga om, utan när den kommer att bli ett problem även här, säger han bestämt.

Han avundas Anders Tegnells hans lugn, att vecka efter vecka tålmodigt svara på samma frågor från samma journalister och Rickard är fullständigt övertygad om att handtvätt och att hålla avstånd är två av de enklaste och bästa metoderna att minska smittspridning.

– Under mars-april såg vi en kraftig ökning av sjukskrivningar vecka för vecka och jag trodde det skulle bli mycket, mycket värre än det blev. Men det vände ganska snabbt. Jag är övertygad om att det helt enkelt berodde på att folk började tvätta händerna, hålla avståndet och stanna hemma när de kände sig sjuka. Gör man det så minskar även förkylningar och kräksjuka.

I juni fick Rickard Lans en ny, roll inom Sodexo som innebär att hålla ett helikopterperspektiv över Sodexos verksamhetsdelar inom Soft FM, bland annat städ, vaktmästeri och reception, där hans kunskaper i smittskydd kom väl till pass.

– Vi var väldigt snabba med att ta fram lösningar. En av våra kunder inom industrin var extremt tacksam och menade att utan våra insatser hade de varit tvungna att stänga produktionen. Vi ordnade allt från temperaturmätning på de anställda innan de gick in, till att lösa brister på toalettpapper, handsprit och handskar.

Sodexo var också snabba på att vidareutbilda sin personal, ett projekt som inte var utan utmaningar.

– Vi skulle starta kursen inom två dagar, fick inte vara i våra ordinarie lokaler, hade inga lärare och skulle hitta ett system för att motverka smittspridning. Men det gick!

Kursteamet såg till att göra ett överintag på 20 procent för att ta höjd för sjukdom, en beräkning som visade sig stämma ganska väl. Ungefär en femtedel av de antagna kunde inte närvara när utbildningen startade, för att de hade feber eller förkylningssymptom. Med stora tapp inom mat och transport men ökad efterfrågan på sjukhusstädning fokuserades kurserna på hygien och städutbildning.

– Det blev väldigt tydligt under utbildningen att flera som skulle omskolas var livrädda. De valde hellre arbetslöshet än att gå in och städa på sjukhus. Men för de som gick kursen räckte det med en halvtimmes information och utbildning om smittspridning och hur vi ska agera för att de skulle bli lugnade.

Eftersom Rickard Lans har jobbat med både sjukvård och utbildning hade han också förmågan att förklara för att lugna

– Det är inte alla som vet att halveringstiden på viruset bara är sex till åtta timmar. Man måste i princip slicka på en kontaminerad bordsyta för att få i sig smitta från den.

Med all respekt för virusets dödlighet är Rickard Lans inte nådig mot de braskande rubriker som smällts upp i kvällspressen och som självfallet påverkat de anställda på Sodexo precis som resten av samhället.

– Det var helt galet med domedagsprofetiorna ibland annat Aftonbladet och Dagens Nyheter. Folk blev livrädda. Inget diagram i världen hjälper mot rädsla.

Så här efter den första paniken ser Rickard Lans trots allt flera tänkbara positiva följder av pandemin. Som många andra menar han att städaren blivit mycket högre ansedd och även att prispressen i branschen ifrågasätts starkt.

– Jag tror vi kommer se mycket mer dynamiska FM-modeller och att lägsta pris inte går att förena med hög flexibilitet och behovsanpassade leveranser. Framöver kanske beläggningen på ett kontor varierar mellan 20 och 100 procent. Om vi någonsin kommer upp till 100 procent igen.

Rickard Lans ser också en rad tjänster som FM-företag kan sälja in till företag.

– De anställda ska inte behöva gå till en butik och utsätta sig för smittspridning. Om de behöver en ny bildskärm så ska den komma hem till dem. Allt från städning och konsulthjälp till att skicka hem en påse med godis till de anställda så de inte känner sig bortglömda. Den typen av tjänster kommer vara viktigare än någonsin.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094