23948sdkhjf

Corona ur städföretagens perspektiv

| Av Boel Jönsson | Tipsa redaktionen

Emma Dehmer Unevik, vd för Stockholm Städsystem, och ordförande i Almega Serviceföretagen och Almega Städföretagen ger en bild av de senaste veckorna som saknar motstycke i städbranschens historia.

Media rapporterar flitigt om Corona så jag tänker inte ge någon dagsaktuell situationsrapport utan förlitar mig på att ni har den glasklar för er. Däremot tänker jag försöka sätta ord på de veckor som har passerat. Det alla vi städföretagare upplevt de senaste veckorna saknar nämligen motstycke i städbranschens historia.

Det var som att trycka på en KNAPP. Plötsligt befann vi oss mitt i Coronakrisen.

Kunderna hörde av sig oavbrutet. Alla ville samma sak. De ville veta hur våra krisplaner såg ut för Corona. Man kunde läsa paniken mellan raderna i alla mejl som strömmade in. Till en början svarade vi på alla mejl unikt men vi insåg rätt snart att vi behövde upprätta mallar för detta. In order to do that blev det uppenbart att vi var tvungna att lära oss allt om det nya viruset och om hur vi kunde städa för att förebygga smittspridning utan att riskera lokalvårdarnas hälsa. Kvällarna användes till att fullständigt ”googla sönder” ämnet.

Kundernas oro spred sig snabbt till lokalvårdarna. Om man tidigare fått tjata på att de måste använda handskar när de städar så byttes detta nu mot ett rungande VI VILL HA FLER HANDSKAR. Detta skedde parallellt med att kunderna ropade VI VILL HA MER TVÅL OCH HANDSPRIT. I städbranschen var det inte toalettpapper som bunkrades utan desinfektionsmedel och det blev snabbt en bristvara.

Städföretagen höll andan och kartlade metodiskt sina ekonomiska resurser. Vilka kunder står i riskzonen för att bli nedstängda? Vad händer om vi inte får betalt? Vilka lönekostnader blir vi stående med? Hur höga är dom övriga kostnaderna? Svaren på dessa frågor talade sitt tydliga språk: Detta kan bli slutet för städbranschen…

Tiden ägnades nu åt att i ett rasande tempo förhandla med kunder. Vissa ville köpa mera städning, oftast så kallad spritning. Andra ville dra ner på städningen och någon ville avbryta den helt. Alla hade en sak gemensamt. Dom ville se förändringarna NU kraftigt pådrivna av sina egna farhågor kring framtiden. Dagarna som följde kändes mer som en intensiv tennismatch än som att driva företag. ”Nej, vi kan inte dra ner här” och ”Ja, vi kan utöka där” var meningar som uttalades lika snabbt som landets restauranger tömdes på folk. Det gällde nu att rädda jobben åt sin fantastiska personal samtidigt som man febrilt tvättade händerna.

Parallellt med detta följdes politikernas utspel kring diverse stödåtgärder och rätt snart stod det klart att de inte förstod vår branschs förutsättningar. Nu gällde det att sätta ljuset på städbranschen. Fakta plockades fram, kontakterna med Almega och Svenskt Näringsliv tätnade, räknesnurror skapades och politiker uppvaktades i hopp om att få riktade stöd.

Städbranschen slöt sig samman som aldrig tidigare. Konsekvenserna av Corona kartlades i jakten på att få kontroll över situationen. Förtvivlan blandades med hopp om framtiden. Plötsligt blev det så tydligt för oss alla hur mycket vi faktiskt älskar STÄDBRANSCHEN. Den påminner inte om någon annan bransch. Den har en helt egen karaktär och den kräver sin erfarenhet av dem som ger sig in i den.

I skrivande stund sörjer vi de städföretag som redan sett sig besegrade av Corona samtidigt som vi planerar för framtiden och hur vi kan använda våra nya erfarenheter till att lyfta branschen ännu mer framöver. Vi ser möjligheterna att äntligen kunna höja statusen på yrket och att få kunderna att förstå vikten av bra städning. Vi gör detta väl medvetna om att vi fortfarande befinner oss mitt i Coronakrisen.

(Publicerad i Rent nummer 3 2020)

Håll dig uppdaterad med Rent

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Klart med ny vd för Samhall

Ny digital städmässa

Den 8-10 september genomförs Cleaning Interactive TM – världens första virtuella mässa för städindustrin.

Scandinavian XPO väljer Inspira

Ännu ett lokalvårdsavtal

Digital kunskapsbank om hygien i fem branscher

Arbetsmiljöverket inspekterar städbranschen

Med anledning av Covid-19 ska Arbetsmiljöverket genomföra närmare 300 inspektioner för att identifiera smittrisker för städpersonal, ordningspersonal och väktare samt i butiker och apotek.

Nyhetsbrev

Vi väntar på din nominering

Tiden för att nominera till årets Clean Bright Awards är på väg att gå ut. För att du ska hinna komma in med din nominering förlänger vi nomineringstiden till den 3 juli.

Arkiv

Ny styrelseordförande i MIAB

Coor förlänger IFM-avtal

Coor har arbetat med Telia Company i Norden i mer än tio år och förlänger nu avtalet i ytterligare fem år.

Kraftigt ökade kostnader för hotellstädning

Nya krav på mer städning som en följd av coronaepidemin kan kosta hotellbranschen i USA upp till nio miljarder dollar per år, enligt en rapport.

Prisas för innovativ app

HomeMaid köper Wimix Resurs

Rimab anställer för nytt uppdrag

Västra Götalandsregionen i Skaraborg har valt Rimab Facility Service AB för sin lokalvård och verksamhetsnära tjänster framöver.

AnnaCarin Grandin ny koncernchef på Coor

AnnaCarin Grandin tillträder som koncernchef i Coor den 1 augusti 2020. Hon efterträder Mikael Stöhr som valt att lämna bolaget.

Plus

Söker ständigt nya miljövänliga metoder

Rent har pratat med Mattias Sjölander, tjänsteutvecklare på Inspira, om hur han ser på kemikalie-användning och miljömärkning.

Fallolyckor fortfarande vanligast

Städare testar elcykel

AI ska kontrollera handtvätt

Föreslår särskilt rutavdrag för äldre

Alla tjänster som utförs i hemmet bör vara avdragsgilla för personer över 65 år. Det föreslår Almega som har frågat seniorerna.

Krönika: "Undvik generella beskrivningar i upphandling"

Golvvård gynnar klimatet

Enligt en ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet, på uppdrag av bl a golvföretaget Bona, är förnyelse av trä- och plastgolv mycket bättre för miljön än att lägga ett nytt golv.

Plan för säkrare arbetsplats

Satsar på återvinning av pappershanddukar

Konsultföretaget Sweco inför återvinning av pappershanddukar på sitt kontor i Göteborg.

Plus

Verksamheten fortsätter som tidigare

Sedan den första maj är Servicecompagniet ett helägt dotterföretag till Inspira som förvärvar resterande 50 procent från Sesab Service och Skaraborgs Städ.

Plus

Läs eller lyssna på "feel-good" om städning

Sodexo får uppdrag av Länsförsäkringar

Västeråsföretag satsar på ishockey

Se alla Företagens egna nyheter

Moppsystem för framtiden

Laxå kommun satsar på miljön

Passa på att utbilda dig i sommar!

Platser kvar på Öppna kurser hos Borago!

Nyheten Whiz är robotdammsugaren för professionellt bruk

Professionella lokalvårdsutbildningar på distans!

DIRO är ett Bra Miljöval – Naturskyddsföreningen

Ytdesinfektion snabbt och enkelt med nya i-cover

Nilfisk re-lanserar ångtvättar

Gipeco Ny produkt Chick Multides

Äntligen är det officiellt, Tersano besegrar Corona!

Tersano ozonvatten på toppen av testerna

Trappstädning och Hygienutbildning

Hygienutbildning via Borago

Hygienutbildning på distans via Städakademin

Desinfektion med miljövänligt ozonvatten

Oberoende tester visar toppresultat

Vi har utbildningar som passar medarbetare i olika roller!

Borago inleder samarbete med Hygiene Diagnostics

Supplies Direct Malmö

Bättre resultat hos Tierpsbyggen med digitala städverktyget

Är du ledare inom städ- och service?

Världslansering av Duotex® nya produkter!

Fördelar med att använda skumtvål

Kompetens för städbranschens tjänstemän

Sänd till en kollega

0.109