23948sdkhjf

Avstår ofta offentliga städupphandlingar

| Av Boel Jönsson | Tipsa redaktionen

Henrik Strinning är vd för Compass Group Sverige AB sedan ett drygt halvår; ett bolag med fokus på mat, som också utför tilläggstjänster. – Vi borde definieras som ett restaurangföretag. Även globalt, säger han.

Compass Group är ett lågmält företag som inte syns så mycket.

Läs också: Compass tecknar storavtal

– Vi gör inte så mycket väsen av oss, i Sverige i alla fall. En orsak är att vi jobbar under flera olika varumärken och många av våra restauranger verkar under egna namn.

Henriks jobb som vd är främst att driva på utvecklingen av restaurangverksamheten. Men det ingår flera andra uppdrag, kring restaurangerna.

– Vi tar generellt inga rena städuppdrag men många kunder vill ofta ha en helhetslösning och då kan vi stödja med mjuka tjänster som städ, reception och liknande. I undantagsfall åtar vi oss också hårda tjänster (teknikuppdrag) och då tar vi ofta in specialiserade underleverantörer.

Henrik Strinning har hållit på med mat väldigt länge. Han har kvar sitt delägarskap i matvarukedjan Paradiset men har lämnat styrelsen.

– Det var dags att göra något nytt och Compass Group är en jättespännande arbetsgivare. Det är ett väldigt trevligt företag med en otroligt platt organisation. Vi är 1300 medarbetare i Sverige men jag har direktkontakt med folk på enhetsnivå hela tiden. Bolaget är välskött. Alla vet vad de ska göra och det är ett mycket bra team.

Läs också: Compass Group ger matgästerna CO2-kunskap

Vad tror du det beror på?

– Vi har många bra och långa kontrakt; inte minst på landsbygden, eftersom vi är unika i vår geografiska täckning från Kiruna till Malmö. Vi sköter företagens personalrestaurang, städning och bemannar deras reception. På mindre orter blir det en väldigt trevlig kombination.

I Kiruna t ex, driver Compass gruvrestaurangen på 1350 meters djup, världens djupast belägna. Dessutom har man restaurangerna ovan jord och kringtjänster som städ och reception i Kiruna stadshus och på rymdbasen Esrange. Många av kontrakten har förnyats flera gånger och en 20-årig relation är inte så ovanlig.

Henrik Strinning

Läs också: Compass Group får ny vd

Utbildning: Industriell Ekonomi, KTH, ekonomi, Handelshögskolan

Karriär: Försäljningschef COOP Sverige, startat den franska frysmatkedjan Picard i Sverige, startat Paradiset med fokus hållbar mat, vd Compass Group.

Hållbara livsmedel, hållbar produktion var din förra verksamhet. Är det något du tar med dig in i Compass Group?

– Ja, självklart. Våra kunder efterfrågar ju allt mer ett helhetstänk när det gäller maten. Vi måste leverera en produkt som de kan vara stolta över. Vi har svenska djurhållningsregler för allt kött och vi gör ett stort arbete för att minska vårt matsvinn. Målet är en minskning med 25 procent till 2022.

Läs också: Nu blir Compass Group digitala

Hur har ditt första halvår som vd varit?

– Det har varit utmanande. Det är mycket som måste göras. Vi har en resa att modernisera oss som företag och komma med nya lösningar och bli attraktivare hos våra klienter. Vi tittar på nya tekniska lösningar, kanske främst på renhållningssidan – att effektivisera städning med hjälp av olika system för att hålla koll på arbetet – digitalisering.

– Det gäller på matsidan också, där som ett planerings- och hanteringsverktyg. Större delen av det vi levererar är genom centralt planerade men lokalt anpassade menyer, vilket hjälper oss att minska matsvinnet.

Utöver utbildning, som bolaget satsar mycket på, är digitaliseringen det viktigaste verktyget i den processen.

Läs också: Eurest Services 40 meter under jord

– Vi tror stenhårt på att utbilda enhetscheferna i ledarskap och service. Vi ska gå från att leverera mat till att hjälpa våra kunder med sitt varumärkesbyggande mot nuvarande och framtida anställda. Maten är väldigt viktig för företag med egen restaurang.

Henrik Strinning sökte sig till FM-branschen och blev sedan headhuntad till chefsposten på Compass Group.

– Jag blir nog här i många år. Det är ett väldigt trevligt företag och tydligt. Det är kravstyrt och noga definierat vilka mål som ska uppnås och vilka medel man har till sitt förfogande. Lyckas man inte nå målen, nyckeltalen, finns det hjälp att få.

Henrik Strinning lyfter fram kontinuitet – folk stannar kvar länge i företaget – och det faktum att man har få offentliga kontrakt som förklaringar till att bolaget mår bra.

– Sättet som det offentliga Sverige sköter upphandlingar är inte försvarbart och långsiktigt hållbart. De har inte tänkt igenom hur vi som underleverantörer tvingas behandla våra anställda och hur vi ska få förutsättningar att leverera en bra kvalitet. Därför väljer vi att inte bjuda på särskilt många offentliga upphandlingar.

Men om det är ett tillräckligt stort kontrakt och väl utformat anbud kan man ge sig in i det.

– De är tyvärr få. Nästan alltid är det priset som avgör och för att lägga sådana anbud måste du ha inställningen att antingen underleverera mot kund eller mot dina egna anställda, och det gör inte vi.

Vi har visserligen sjukhus men det är t ex bolagiserade Danderyd och privata S:t Göran som sätter kvalitet före pris.

Han tar exempel från England där sjukhusupphandlingen går till så att ett pris bestäms. Sedan får presumtiva leverantörer komma med förslag på vilken kvalitet och på vilket sätt man ska leverera. Man lovar viss kvalitet mot ett bestämt pris istället för tvärtom.

– I Sveige är det lägsta priset som vinner och det blir inte speciellt bra. Ett sjukhus t ex kan bestå av flera upphandlingar, med olika leverantörer, vilket blir både dyrare och betydligt sämre i slutänden.

Måste det se ut så?

– LOU är i grunden en mycket bra lag men den feltolkas av dem som skriver anbuden. Det går att tolka den precis som i England och säga att detta är målpriset. För 35 kronor kan vi sedan leverera en maximal kvalitet (t ex en bra patientmåltid med flervalsmenyer) på ett sätt som passar vår leveransapparat. Det viktigaste på sjukhus är att få i patienten tillräckligt många kalorier. Då blir de friska fortare, vilket avsevärt sänker den totala vårdkostnaden, men det är få sjukhus som räknar på detta.

Henrik Strinning ser ett strukturellt fel där varje kommun/landsting/enhet upphandlar för sig. Den som upphandlar gör det då så sällan att hen saknar kompetens. De i ledningen måste också ta sitt ansvar och inse att lägsta pris inte ger en bra leverans.

– På ett städkontrakt kan det ha mindre betydelse men patientmat som varken är särskilt god eller näringsrik äter patienten inte upp. Det kostar extra vårdtid, särskilt för de svagaste patienterna.

– Jag kan för övrigt inte se någon uppsida med smutsiga sjukhus heller, så det går säkert att värdera kvalitét före pris även för städtjänster.

Compass Group har huvudkontor i England.

– För oss har inte Brexit någon betydelse eftersom varje land är självständigt och styrs av nyckeltal även om vi får hjälp från huvudkontoret om det behövs.

Innovation är viktigt och bolaget har t ex en patenterad förpackning för sjukhusmat (Steamplicity) som medger tillagning (inte uppvärmning) på plats i mikrovågsugn viket minimerar tiden från tillagning till servering.

AI (artificiell intelligens) används i England och USA (än så länge) för att identifiera vilken mat som kastas på avdelningar och restauranger. Maten läggs på en våg, fotograferas och tolkas (tillsammans med Google, där Compass levererar restaurangtjänster) med en algoritm.

På sportarenan i Los Angeles, Californien, står en robot och steker hamburgare, och friterar pommes på löpande band. Den lär göra åtta personers jobb.

– Det fungerar bra men kräver väldigt stora volymer.

Henrik Strinning tror mer på robotlösningar i städverksamheten som är lättare att robotisera.

– Men det är interaktionen människa–maskin som är det viktiga. Städmaskinerna är inte robotar men de gör människan så effektiv att det inte finns någon anledning att ta bort människan inom överskådlig tid framöver i vår bransch.

Vad är det bästa med det här jobbet?

– Alla fantastiska medarbetare vi har och att de får möjlighet att utvecklas. Exempelvis en städare som får möjlighet att prova på att laga mat. Många utvecklas väldigt bra hos oss och vi har kontrakt där hela 40 olika nationaliteter är representerade. Vi och vår bransch står för en stor del av integrationen i Sverige vilket ger oss en chans att bidra till samhället varje dag.

/Intervjun publicerad i tidningen Rent, nr 3 2019/

FAKTA: Världens sjunde största

Compass Group Plc, med bas i Storbritannien, har drygt en halv miljon anställda vilket gör dem till världens sjunde största privata arbetsgivare och omsatte 2018 ca 200 miljarder kronor.

Compass Group ABs ca 1500 anställda levererar service vid drygt 250 enheter i Sverige. Omsättning drygt 1,3 miljard kronor. Verksamheten drivs under varumärkena Eurest, Eurest Services (service, inklusive lokalvård till företag, skolor och organisationer), Medirest, Chartwells och Levy Restaurants. De ca 150 restaurangerna har ofta egna namn.

Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fördubblat antal städföretag

Den europeiska städbranschens tillväxt och omstöpning de senaste decennierna framgår av EFCIs trendrapport som bl a baseras på Eurostats senaste data.

ISS tecknar avtal med Västtrafik

ISS har fått förnyat förtroende och skrivit avtal med Västtrafik om ytterligare fyra års samarbete.

Återvunna entrémattor

Nu lanserar CWS sin entrématta tillverkad av 100 procent återvunnen nylon.

”Något har hänt med hållbarhetsfrågorna“

Berendsen tvättar kläder åt sjukhuspersonal och mejerianställda, entrémattor och lakanen du kryper ned mellan i hotellsängen, tiotusentals ton varje år. – Nu står kraven på hållbarhet i centrum för oss och nu ska det gå fort, säger bolagets hållbarhetschef Lina K Wiles.

Väljer inte bort städning

Åtta av tio brister i kemikaliehantering

Nyhetsbrev

Krav på medicinska kontroller

Från och med november gäller nya uppdaterade regler för medicinska kontroller i arbetslivet. bl a för dem med handintensivt arbete, t ex lokalvårdare

Arkiv

Osäkert för tyska städmaskiner

Oro och osäkerhet på världsmarknaden har påverkat de tyska tillverkarna av städmaskiner sedan slutet av 2018.

Coor förlänger norskt avtal

Hållbarhetsinitiativ sparar hos Scandic

Våren 2019 införde Scandic ett nytt hållbarhetsinitiativ på samtliga hotell där hotellgästen gavs större möjlighet att påverka sitt klimatavtryck.

Coor förlänger med Volvo Cars

Coors IFM-avtal med Volvo Cars förlängs till 2022.

Så sprids vinterkräksjuka

I en ny doktorsavhandling från Lunds universitet har risken för smitta på sjukhus kartlagts. Bättre städning borde kunna minska spridning.

Coor slutför köp

Exiso utses till Gasellföretag

Norrköpingsföretaget Exiso AB har tillsammans med flera andra östgötaföretag utsetts till Gasellföretag 2019.

Ny vd för Unger

"För tidigt att säga något om saknade pensionspengar"

Jari Visshed, ansvarig för avtal och försäkringar i Fastighets säger att det var för tidigt att gå ut med några siffror på saknade pensionspengar.

Ny ägarstruktur i ServiceCompagniet

Från den 1:a november 2019 sker en förändring i ServiceCompagniets ägarstruktur.

Löneskandalen i Falun: Fängelse för båda

Sodexo förlänger SAS-avtal

SAS, Scandinavian Airlines System, förlänger samarbetsavtalet med servicebolaget Sodexo för uppdrag på Kastrup, Arlanda, Landvetter och Gardermoen.

Berendsen satsar på textilåtervinning

Berendsen är partner med skogsbolaget Södra som utvecklar en process för storskalig återvinning av textila blandmaterial.

Handhygien viktigast enligt ny studie

Stort, danskt IFM-kontrakt förlängs

Transportsamarbete minskar koldioxidutsläpp

Ica testar städrobot

Roboten Navi klarar att utföra samma arbetsuppgifter som en vanlig manuell skurmaskin. Det säger Pär Lundvik, Tech Lead på Icax.

Ny finanschef för Coors svenska verksamhet

Airbus kopplar upp flygplanstoaletter

AI kan hjälpa till med personalvård

Innovationstävling avgjord

Se alla Företagens egna nyheter

Lätthanterlig. Ergonomisk. Prisvärd

Säkra dina entréer och golvytor med i-matt

i-mopfamiljen växer, säg hej till i-mop Lite!

Utvärdering mot kvalitet - Borago projektleder och upphandlar

Borago deltar i Nordisk/Baltiskt INSTA 800 projekt

Våra certifierade utbildningar har precis blivit ännu fler!

Borago har uppdrag för Svenska kraftnät

Nätverksträff för Städakademin - värdefullt ur flera perspektiv

Städhandboken – så städar du skola och förskola.

Västra Götalandsregionen - nu är lyckan gjord!

Pengar kvar i potten? Kickstarta hösten med kompetensutveckling!

Attrahera både kunder och personal

Kickstarta hösten - boka utbildningarna redan nu!

Arbetsglädje och livskvalité - ja, tack!

Boragos sommarerbjudande 25 % på Städakademin!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hinner du med att utbilda din nyanställda personal så att jobbet blir professionellt utfört?

Tennant lanserar nya torr och våtdammsugare

Enköpings kommun investerar i fler OS3 system som tillverkar rengöringslösningar av kranvattnet

Batteridriven utomhussopmaskin

Vlx 416S

Lyckad nätverksträff

Frisk miljö för gäster och personal

CleanPilot - smart digitalt verktyg för städbranschen

Sänd till en kollega

0.131