23948sdkhjf

Kritiserar Samhall för dubbla roller

Samhall kan inte både genomföra sitt uppdrag och fungera som ett kommersiellt bolag. Det kommer Mats Jutterström, forskare vid Handelshögskolan fram till.

Samhalls uppdrag är att erbjuda meningsfulla och utvecklande jobb, i en bra arbetsmiljö, åt personer med funktionsnedsättning. Men de senaste åren har verksamheten allt mer präglats av en marknadslogik som är oförenlig med samhällsuppdraget och drabbar de anställda. Det kommer Mats Jutterström, doktor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, fram till i sin forskning.

Läs också: Klart med ny vd för Samhall

– Jag har genomfört intervjuer, gått på stämmor och andra möten och granskat rapporter och artiklar. Samhall låter i mångt och mycket som vilket företag som helst genom att konkurrens, marknad och kundnytta speglar synen på den egna verksamheten. Det handlar om att hela tiden sälja in nya uppdrag och bemanna dem, säger han till Fastighetsfolket.

Mats Jutterström menar att det speciella marknadstänket leder till bristande framförhållning, kortsiktighet i synen på uppdrag och en osäker arbetsmiljö för många anställda.

Starkt fokus på effektivisering har också lett till brist på stödfunktioner för personalen med färre chefer och annan personal som kan stötta.

Mats Jutterström har haft ett möte med Samhall som han beskriver som konstruktivt.

– Jag vill inte gå in i detalj på vad vi pratat om, men vi har diskuterat både problem och lösningar som de redan har kommit igång med, säger han, till Fastighetsfolket.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094