23948sdkhjf

"Ett perfekt jobb för oss med intresse för människor"

Så sammanfattar Carina Boman Helgesson det yrke hon valde för snart tjugo år sedan – städchef.

Carina Boman Helgesson är lokalvårdschef med ansvar för intern och extern lokalvård vid Örebro universitet. Många i städbranschen känner henne säkert via branschorganisationen SBS där hon är mycket aktiv och bland annat är den som skriver materialet till SBS sidor i den här tidningen. Hon ska nu trappa ned sitt engagemang i branschorganisationen för att livet ska bli lite mer lagom.

Att hon valde städbranschen beror på flera saker.

– När jag var klar med min fil kand i beteendevetenskap vid Örebro universitet sökte jag jobb som tentamens-samordnare vid universitetet 2001, då arbetade de flesta städarna på universitet deltid. Övrig tid jobbade de ofta extra som skrivningsvakter.

Den kopplingen slutade med att hon tog över ansvaret för städningen också och skötte båda fram till en omorganisation sex år senare.

– Då valde jag lokalvården. Det är ett väldigt omväxlande och spännande jobb. Du träffar många olika yrkesgrupper – leverantörer, arkitekter, inredare, kunder och medarbetarna förstås. Arbetet innebär mycket kontakter och det händer mycket hela tiden. Det passar mig, säger Carina Boman Helgesson.

Vad krävs av en chef i din position?

– Att stå tryggt på jorden med båda fötterna. Inte ta för hastiga beslut. Men framför allt måste du tycka om människor och att se dem växa och tycka det är roligt med kommunikation.

Och det gör hon.

– Ingen dag är den andra lik, det är nya utmaningar nästan varje dag. Det är också ett plus – du utvecklas själv som människa.

Hon menar att det är en stor missuppfattning i samhället att städning är tråkigt och den bilden vill hon verkligen sudda bort.

– Vi har just gjort en undersökning om attityder till städyrket i städbranschen som vi ska presentera på ett drop in-seminarium på Clean & Facility-mässan i Malmö.

– Som städchefer möts vi ofta av attityden att det inte krävs så mycket för att jobba professionellt med städning. Fortfarande tycker 78 procent av de tillfrågade i åldern 18-51 år och äldre att städning är ett lågstatusyrke.

Men anmärkningsvärt är att de som har jobbat eller jobbar i yrket har en helt annan uppfattning och är stolta.

– Den gamla synen på städning som ett lågstatusjobb lever kvar.

I universitetsvärlden är min roll som städchef lågt värderad i förhållande till andra chefer och det krävs rätt vassa armbågar för att folk ska lyssna, säger Carina.

Hon har alltid stridit hårt för att kvalitet är viktigare än pris och det fick hon under hösten ett tungt bevis för att det stämmer.

– Vi har delvis varit konkurrensutsatta för att vi ska jämföras med den privata städsektorn och fick in en leverantör med ett otroligt lågt pris. Det slutade i katastrof efter tre månader. Efter det har ledningen faktiskt börjat lyssna och verkar nu beredda att lägga tillbaka städningen i egen regi.

Hur ser en bra personalorganisation ut, tycker du?

– Börja med en rimlig dimensionering av personalen som självklart beror på den verksamhet man leder. Här hos mig handlar det om en rimlig städ tid per hus och rätt antal personer som ska göra jobbet.

– Som chef ska man inte ha ansvar för alltför många medarbetare. Jag har hört siffror på upp till 50-60 personer. Det känns helt orimligt att hinna se, uppmuntra och kommunicera med så många. Chefer ska också ha rimliga arbetsförhållanden.

En tredje viktig ingrediens är att skapa delaktighet, lagkänsla och att lyssna på medarbetarna.

– Ofta är det ju de som jobbar ute i verksamheten som kan ge feedback till mig som chef, t ex om städmaterial och maskiner.

– I min organisation trycker vi mycket på medarbetarskap, att man har ansvar. Det får folk att växa och de flesta planerar sitt arbete väldigt självständigt.

Den som vill veta mer har tur för Carina Boman Helgesson har just avslutat en bok som heter Hållbart ledarskap i städbranschen. I den delar hon med sig av sina kunskaper och erfarenheter, i en personlig och lättillgänglig ton.

– Ofta i städbranschen kliver man ett steg uppåt utan så mycket förberedelse och kurser är dyra. Boken ska vara en kompass och något att hålla i handen som chef.

Carina är chef för 30 personer och personalomsättningen är mycket låg, för folk trivs. I kommunal och statlig städverksamhet med rimliga villkor stannar folk kvar även om det självklart varierar. Sin vana trogen har hon utrett hur det verkligen ligger till.

– Av de större universiteten har 95 procent städningen i egen regi. De mindre högskolorna med sämre ekonomi har ofta städningen på entreprenad.

– Du måste ta reda på fakta, ha svart på vitt. Annars blir man lättare överkörd och det kan man ändå bli.

– Jag brinner väldigt mycket för branschen och det finns väldigt mycket mer att göra, inte bara prata. Carina har bland annat skapat Branschdagarna, en mötesplats för branschen.

Carina Boman Helgesson

Ålder: 55 år

Bor: Örebro

Familj: Gift med Mats Helgesson, 3 barn Mårten 32 år, Max 20 år och Anna Isabell 19 år

Karriär: Läkarsekreterare, Fil kand i beteendevetenskap, Örebro universitet, Lokalvårdschef, ledamot och vice ordförande i Städbranschen Sverige, nybliven författare

Men nu ska hon trappa ned. Det blir en vana att jobba nästan 200 procent för att det är så roligt.

Nu har hon insett att det är bäst att jobba lagom och inte mer än vad som är hälsosamt.

Valberedningen i städbranschen Sverige arbetar nu med att hitta en ersättare till Carina Boman Helgesson, dels som vice ordförande och ledamot med ansvar för mötesplatser, dels som skribent i veckobrev och tidning.

Hon avslutar intervjun med att förklara att städyrket har förändrats väldigt mycket och att samhället har en delvis föråldrad syn på yrket.

Förr hade man mer arbetsledning.

– Idag måste lokalvårdarna leda sig själva mycket mer vilket kräver en ny form av ledarskap. Du kanske träffar chefen en gång i veckan. Då måste chefen kunna stärka medarbetarna som ska göra så mycket mer än städa. De ska ge service och kommunicera med kunden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078