23948sdkhjf

”Alla drömmer kanske inte om att sälja mest toapapper”

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

Magnus Groth valde att bli vd för Essity när SCA delade sin verksamhet i två delar.

Magnus Groth är skeppsbyggaringenjören som tog examen när varven lades ner. Han sadlade om, blev civilekonom och är idag vd för Essity, världens största producent av toapapper, handdukar, dambindor och blöjor. 

Läs också: Två vinster till Essity

Magnus Groth sägs vara en chef som verkar utan stora åthävor. En som inte enbart riktar strålkastarljuset mot sig själv, utan föredrar att leda genom att delegera, tro på andras förmågor och själv hålla en mer lågmäld profil. Om än tydlig.

Det var en sådan chef SCA behövde, efter att den stora skandalen kring den förra ledningen briserat. Under ett antal veckor kom det ena efter det andra avslöjandet om jaktresor, lyx och privatresor i företagets eget flygplan.

Rasande aktieägare, anställda och mediedrevet tvingade tidigare koncernchefen Jan Johansson och styrelseordföranden Sverker Martin-Löf att avgå.

Året var 2015 och Magnus Groth, som var chef för SCA:s konsumentprodukter i Europa, med kontor och bostad i München, kallades hem. Han skulle ta över som koncernchef och se till att lappa ihop och återställa förtroendet för koncernen.

Läs också: Det digitala ger 20 procents tidsbesparing

Det lyckades han med, i dag är det få som genast tänker ”skandal” när SCA kommer på tal.

Nästa stora uppgift på hans agenda var att genomföra den tudelning av koncernen som länge diskuterats. Delningen gjordes förra året.

– SCA hade ju både en skogsdel och en hygiendel, två väldigt olika verksamheter. Men ändå finansiellt starka, var och en för sig, säger Magnus Groth när Rent träffar honom.

Han själv tog vd-posten för det nya hygienföretaget som fick namnet Essity. Det var den delen av SCA han kunde bäst efter åren som chef för de europeiska konsumentprodukterna.

Läs också: Fotoutställning om hygien och hälsa

Koncernens skogsdel fick behålla det inarbetade namnet SCA.

Magnus Groth skrattar till och säger:

– Alla kanske inte drömmer om att sälja mest toapapper, pappershanddukar, dambindor och blöjor.

Men han tycks faktiskt göra just det.

Läs också: Essity prisas för innovation och hållbarhet

En av hans favoritprodukter just nu är Tork Reflex, en handduksdispenser med speciellt munstycke och tillhörande perforerad pappersrulle. Tillsammans ser de till att bara en handduk rivs av åt gången.

– Den här säljer vi mycket av till restaurangkök, säger han och visar hur man med ett enkelt knyck snabbt får fram en pappershandduk.

En annan relativt ny dispenser han gärna lyfter fram är den som fått namnet Peak Serve. Den rymmer 250 procent mer papper än en vanlig handduksdispenser och passar därför bra i exempelvis stora arenor.

– Lincoln Financial Field i Philadelphia har den och hävdar att den förbättrat försäljningen av mat och dryck. Besökarna inte drar sig inte längre för att gå på toaletten.

Läs också: Gamla handdukar blev nya redan på 90-talet

Sedan ett par år tillbaka har Essity, genom varumärket Tork, börjat sträcka sig utanför själva pappersprodukterna. Exempelvis har tjänsterna Tork Easy Cube och Tork Papercircle lanserats samt nya dispensrar som minskar kundernas pappersanvändning.

– Pappret är fortfarande 99 procent av vår försäljning inom Tork, men den där sista procenten är framtiden. Vi tror mycket på det. Både för att det stärker varumärket Tork, men också för att de som använder tjänsterna köper vårt papper.

Tork är ju en 25 miljarders-business tillägger han och fortsätter:

– Om vi bara säljer papper är vi en mycket liten del av kostnaden för städning. Men kan vi sänka städkostnaden med 20 procent för dem som använder våra produkter, blir vi en betydligt viktigare del.

Siffran 20 procent bekräftas av Birgitta Zacharoff på Landvetters flygplats, där städenheten använder Tork Easy Cube sedan två år tillbaka (se artikel i Rent nr 4/2018).

Det är i de nya, mest innovativa, produkterna som lönsamheten ligger, förklarar han. De är lönsamma både för kunden och för Essity.

– Ta servetthållaren Xpressnap till exempel. Med den får restauranggästerna bara en servett åt gången. Och Tork Reflex ger en handduk åt gången. Kunderna behöver köpa mindre papper, medan vi får en lägre försäljning i ton. Men en högre marginal på det vi säljer.

Det är med sådana lösningar som Essity ska skilja sig från konkurrenterna inom professionell hygien.

– Det är otroligt spännande och väldigt roligt. Med Tork Easy Cube och Tork Papercircle har vi ett samarbete med Microsoft, som också ger oss en konkurrensfördel. Det är ett prioriterat område för oss.

När han talar om konkurrenter handlar det om de andra stora hygienpapperstillverkarna. I norra Europa är det främst Metsä Tissues Katrinprodukter. Den tidigare stora konkurrenten på Europamarknaden, amerikanska Georgia Pacific, såg SCA till att förvärva mjukpappersdelen från redan 2012. Idag sker mycket av Essitys innovationsarbete i Georgia Pacifics tidigare utvecklingscenter i Frankrike.

Förvärvet 2012 tar Magnus Groths tankar tillbaka till SCA-koncernen.

– Ursprungstanken med SCA var att företaget skulle förädla sin egen råvara (skogen) till pappersprodukter. Man skulle äga hela kedjan från skog till konsument.

Så fungerade det också i många år. Men när beslutet om delning togs stod hygienprodukterna för 86 procent av försäljningen medan bara fem procent av råvarorna kom från SCA.

Kopplingen mellan verksamheterna hade med andra ord i det närmaste klippts av.

– Vi har ju produktionsanläggningar på många ställen i världen och försöker alltid ta råvaran så lokalt som möjligt, förklarar Magnus Groth.

Essity, som är världens största köpare av pappersmassa, köper sin långfibriga massa, som ger produkterna styrka, från norra halvklotet. Den kortfibriga massan, som gör produkterna mjuka, tas från södra halvklotet.

– Allt ska vara miljöcertifierat av FSC eller PEFC, så vi kan inte köpa var som helst ifrån, tillägger Magnus Groth.

För Essity är de just nu mycket höga råvarupriserna på den globala marknaden, ett bekymmer. Lönsamheten har minskat och stora besparingar måste göras.

Under tredje kvartalet i år var företagets vinst efter skatt 1,4 miljarder lägre än samma kvartal förra året. 1,5 miljarder kronor i stället för 2,9 miljarder.

– Vi har tre stora råvarukostnader; färsk massa, returfibrer och oljebaserade produkter. På massa och oljebaserat har priserna gått upp med 30 procent på ett år. I synnerhet på massa.

Påverkar president Trumps tullar Essity?

– Bara på vår kanadensiska marknad. När USA införde tullar på kanadensiskt stål svarade Kanada med att införa tull på mjukpapper från USA. Vi har ingen produktion i Kanada, så de importerar mjukpapper från våra anläggningar i USA.

Även om det bara handlar om en marknad, är det inga småpengar tullarna orsakar Essity och de kanadensiska kunderna.

– Det kostar oss 40 miljoner kronor per kvartal. Vi försöker hantera det så gott vi kan utan att våra kunder i Kanada drabbas alltför hårt.

Så tillägger Magnus Groth att det inte enbart är råvarupriserna som påverkat lönsamheten, utan också kostnader för omstruktureringar under tredje kvartalet.

Sedan växlar han tonläge och säger:

– Men vi fortsätter växa och omsättningen har gått upp med mer än två procent.

Trots det ska hela 900 miljoner kronor per år sparas och personalen skäras ned med 1 000 personer.

900 miljoner per år, i hur många år då?

– Alla år framöver. Fast nu under det första året hinner vi inte spara så mycket, utan får nöja oss med drygt 600 miljoner kronor.

Hur kommer personalnedskärningarna att slå i Sverige?

– Var i världen och inom vilka segment och yrkesgrupper personalnedskärningarna ska göras är just nu under fackliga förhandlingar, så jag kan inte svara på det. Men det kommer främst att handla om tjänstemän.

Essity har globalt sett 48 000 medarbetare och nedskärningarna kommer att ske på alla marknader.

Förra hösten sa du att förvärv kunde bli aktuellt om ett år. Är det fortfarande aktuellt?

– Förvärv är fortsatt en del av vår strategi och vi kommer definitivt att förvärva. Främst inom Professional Hygiene och Medical Solutions, som vi satsar på nu. Förra året förvärvade vi ju BSN Medical.

Fakta:

Magnus Groth

Ålder: 55 år

Bor: I Danderyd utanför Stockholm

Familj: Fru och tre barn

Gör: Vd för Essity

Utbildning: KTH, Handelshögskolan i Stockholm

Karriär: Konsult på Boston Consulting Group, chefsposter på Vattenfall, och Enron, vd för Studsvik, chef för SCA:s konsumentprodukter i Europa, koncernchef för SCA och sedan 2017 vd för Essity.  

 Fakta:

Essity i Sverige 

Namnet Essity springer ur de engelska orden essentials och necessities.

Omsätter: 2,5 miljarder kronor

Res. eft. fin. 2017: 10,7 miljarder kronor (globalt, inte bara Sverige)

Antal anställda: 2 000

Produktion i: Falkenberg, Mölnlycke och Lilla Edet

 Fakta:

Essity i världen

Omsättning: 109 miljarder kronor

Antal anställda: 48 000

Säljer i: 150 länder

Huvudkontor i: Stockholm 

Mer om: Essity | Magnus Groth
Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Två vinster till Essity

Slipp köa till Clean & Facility

Den 3-4 april arrangeras Mässan Clean & Facility på Malmömässan, Malmö

Studenter valde Sodexo

Sodexo har utsetts till ”Årets Employer Branding-företag 2019” av undersökningsföretaget Universum Communication.

Om framtida utmaningar på Facility Nordic-dagen

Debatt: "Dags att se städbranschens möjligheter för integrationen"

Utökade städupphandlingar kan bidra ytterligare till integrationen genom att skapa fler riktiga jobb, skriver Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.

Drar ned miljoner på skolstädning

3,4 miljoner kronor ska sparas in på städning av skolor i Hedemora kommun.

Nyhetsbrev

Hemfrid får kvalitetsutmärkelse

Arkiv

Gröt och skinkmacka avslutning för städbolag

Lärare tvingas städa sina egna klassrum

Lärare vid universitet i Skottland påstås vara tvungna att städa sin egna klassrum på grund av att för få städare anlitas för uppdraget.

61 % tvättar händerna efter toalettbesök

En brittisk enkät bland kontorsanställda visar att bara 61 procent tvättar händerna med tvål efter toalettbesök

Global städar hos MTR

Ny plan för digitala städare

Nu kan du anmäla brott i branschen

Nu tar FairPlay Städ, ett initiativ från städbranschen, emot information om misstankar om brottslig verksamhet i städbranschen.

FM-tjänster på oljeplattform

Satsar mer på smarta byggnader

Sodexo får hållbarhetspris – igen

Pontus Monthan lämnar L&T

Efter nästan fem år som vd för L&T Service AB har Pontus Monthan beslutat att gå vidare i sin karriär utanför Lassila & Tikanoja.

Skadliga bakterier i tvåldispensrar

Tvåldispensrar kan innehålla potentiellt farliga bakterier, enligt en studie från universitetet i Arizona.

1

ISS flyttar med ICA till nytt kontor

Det nya aktivitetsbaserade huvudkontoret ligger i Arenastaden, i Solna.

Tre veckor kvar till Malmö

Drygt tre veckor kvar tills Clean & Facility i Malmö slår upp portarna.

Färsk statistik om städbranschen

Färska siffror från SCB visar att städare är den yrkesgrupp på topplistan som har flest utrikes födda.

NMV vann med hållbarhet

Hon kan bli Årets inspiratör

Snart är det dags för Systembolaget att utse Årets inspiratör 2018.

Blixtjobb tas över av Skyddsvärnet

Skyddsvärnet övertar verksamheten Blixtjobb från Stockholms Stadsmission.

Samhall diskuteras på Drop-in

Ny säljare på Hako

Se alla Företagens egna nyheter

Batteridriven utomhussopmaskin

Vlx 416S

Lyckad nätverksträff

Frisk miljö för gäster och personal

CleanPilot - smart digitalt verktyg för städbranschen

Vinn kampen mot virus, bakterier och multiresistenta bakterier

Grattis till vinnarna!

Städarens dag - vinn en utbildningsplats

Distansutbildning

Tack för senast!

Framtidens lärande är nu

Borago lanserar Städakademin - kompetensförsörjning för alla.

Vuxenutbildning - Boråsmodellen

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Intervju med Lotta Vallin på Katrineholms Kommun

Team och serviceutbildning Kungsbacka kommun

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Kompetens för städbranschens tjänstemän – Kvalitetssäkring och Nyckeltal

Städakademin

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.252