23948sdkhjf

Hygienteknik har nya lokaler med extra allt

Nya anläggningen i Västerås en uppfylld livsdröm för ägarparet.

Hygienteknik gick från fem lager till ett med massor av utrymme att växa i, smidig logistik, verkstad och fotostudio. Men också ett ljust och snyggt kontor med gym och många rogivande akvarier. En uppfylld livsdröm. 

Läs också: Hygienteknik har flyttat

– Det här är min och Suzannes dröm som vi har förverkligat!

Med de orden tar Hygientekniks vd och ägare Stefan Johansson emot när Rent möter honom i företagets nya anläggning i Västerås.

Paret Suzanne och Stefan Johansson kunde förra året äntligen flytta både kontor, butik och lager, till den nybyggda fastigheten.

I takt med att lagret med åren växt sig större och större hade det blivit nödvändigt att sprida ut det på flera ställen i Västerås. Till slut hade Hygienteknik lager på fem olika platser, vilket förstås var väldigt otympligt.

Nu har de ett lager på cirka 7 500 kvadratmeter som ger dem möjlighet att växa ytterligare 30 procent.

Förutom lagret rymmer den stora byggnaden 1 000 kvadratmeter kontor och 550 kvadratmeter butik.

– Det tog sju månader från första spadtaget till anläggningen var färdig och vi flyttade hela verksamheten, fem lager, kontor och butik på tre och halv dag, berättar Stefan Johansson med berättigad stolthet.

Vi tar oss genom butiken in till lagret med skinande nya ställage som reser sig mot taket, tio meter ovanför oss. Här finns plats för 6 000 pallplatser och det behövs rejäla plocktruckar för att lagrets 15 anställda ska kunna förflytta pallarna och plocka beställda produkter.

– Vi har köpt in 12 nya plocktruckar och byggt en riktig lastkaj med fyra portar, två för utgående gods och två för inkommande. Idag kan vi utan problem ta in en hel container med non woven-dukar från Kina. Totalt har vi 5 000 olika produkter.

För att få bättre överblick på varuflödena ska företaget också få ett nytt plock-, lager- och affärssystem.

– Vi håller på att implementera det, säger Stefan Johansson.

På en av plocktruckarna står Alfonso Lazo och ler nöjt.

– Det här är en stor skillnad mot förr. Mycket bättre för ryggen och stort och ljust. Jättebra, säger han och rullar iväg mellan ställagen mot nästa plockuppdrag.

På baksidan av lagret finns en stor komprimator som trycker ihop allt emballage. Och en jättesilo som rymmer vatten för hela det gigantiska sprinklersystemet.

– Nu installerar vi solceller på taket för att bli självförsörjande på el, säger Stefan Johansson.

I lagerlokalen finns också en verkstad där Hygientekniks städvagnar, av det egna varumärket Activa, skräddarsys enligt kundernas önskemål. Just städvagnarna har företaget Europapatent på, medan man lyckats få världspatent på skjutstativen. De egna Activa-produkterna för den professionella marknaden utgör idag 50 procent av Hygientekniks omsättning. Det egna semiproffsmärket Max utgör 20 procent.

– Vi strävar efter att alltid ligga i framkanten av utvecklingen inom professionell rengöring. Att vara innovativa. Det är så kul och det är anledningen till att jag inte säljer, trots att många skulle vilja köpa.

Vi kommer in i kontorsdelen och i ett av de 18 rummen sitter ekonomichefen Carina Löfvenius, som varit med sedan 2009.

– Det fungerar otroligt bra här, intygar hon. Det är ju en fantastisk miljö och en oerhörd förändring mot hur vi hade det tidigare.

Och ja, det är en vacker miljö inomhus. Från utsidan är fastigheten en tämligen alldaglig industribyggnad. Inredningen är påkostad och genomdesignad i alla kontorets allmänna ytor. Golven är i spegelblank svart granit, i hallen står sköna blåa soffor i samma nyans som Hygientekniks logga och på golvet ligger en specialdesignad rund matta som matchar sofforna.

Här finns vilorum, gym, stort kök med matplatser och takterass för sköna sommarluncher.

Och stora akvarier står utplacerade på flera ställen. Två av dem i Stefan Johanssons eget arbetsrum.

– Det är avstressande att titta på fiskarna, betydligt bättre än tv, säger han.

Men vad har det här kostat?

– Ungefär 80 miljoner kronor med mark och allt. Det var det värt, konstaterar Stefan Johansson.

Fakta Hygienteknik:

Ägare: Suzanne och Stefan Johansson

Vd: Stefan Johansson

Startades: 1990

Antal anställda: 41

Omsatte 2017: 161 miljoner kronor, varav 8 % från export

Egna varumärken: Activa och Max

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.141