23948sdkhjf

Compass Group ger matgästerna CO2-kunskap

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

Nu kan Compass Groups restauranggäster välja maträtt utifrån rättens CO2-värde.

Maten utgör 25 procent av människans klimatpåverkan. Hur många vet till exempel att 150 gram kött motsvarar 28 kilometers körning med en personbil? Och att 150 gram fisk (sej) bara motsvarar 1 kilometer? 

Läs också: Compass Group slänger inte mat

Det är sådant som Compass Group nu upplyser sina matgäster om för att hjälpa dem att äta klimatsmartare. Gäster kommer att kunna se koldioxidekvivalenten på menyerna och i framtiden ska samma information finnas i företagets mobilapp. 

Utvecklingen med klimatdata på menyerna har genomförts i samarbete med Mashie, leverantör av kostdatasystemet som Compass Group använder. Klimatdatan hämtas från RISE (Research Institutes of Sweden), Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. 

Samarbetet med Mashie och RISE har gett Compass group möjligheten att ta nästa steg i ett miljö- och hållbarhetsarbete som redan kommit långt. Exempelvis rapporterar företagets restauranger sitt dagliga matsvinn.  

Mer om: Compass Group


Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Städarna hedrades på Visa vägen-galan

Norrköpingsbolaget fick nöja sig med delad andraplats i finalen.

Hygienteknik har nya lokaler med extra allt

Nya anläggningen i Västerås en uppfylld livsdröm för ägarparet.

Inspira bemannar receptionen i Haga Blue

Själv hyresgäst i fastigheten där företaget vunnit upphandling av arbetsplatsservice.

Essity prisas för innovation och hållbarhet

Varumärket Tork dubbelt uppmärksammat på European Cleaning & Hygiene Awards.

HomeMaid väljer Tengella

Vd-byte inom Effektsfären

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Här finns jobb – om du städar naken

Arkiv

Sodexo varslar 330 anställda

Förlorade upphandlingar i Gävle får konsekvenser.

Rena sängkläder levereras till lägenhetsdörren

Berendsen Textil i unik service till hyresgästerna i Turning Torso.

Forskarens råd: byt spray mot skum

Konkurrensverket utreder tvättavtal

Förlängt tvättavtal med Textilia i Långsele kan vara otillåten direktupphandling.

Effekt Svenska gör ännu ett förvärv

Går ihop med Aremo och bildar ett av Sveriges största företag inom klottersanering.

Hon har blicken på skurkarna

Projektet Fair Play Städ ska avslöja branschens oseriösa företag.

SSAB väljer ISS

Coor får förnyat förtroende av Volvo Cars

Ny CFO till ISS Sverige

Utmanande år för Sodexo

Serviceföretagets resultat enligt förväntan.

Ronald Reagan-museet nästa för Sodexo

Serviceföretagets amerikanska verksamhet har fått ett prestigeuppdrag.

Skolkök hotas av vite

Jättarna dominerar upphandling i Gävle

Kommunen har utan framgång försökt få lokala företag att lämna anbud.

Hjälp oss att göra Rent ännu bättre

Två dagar efter frigivningen – bluffstädaren slog till igen

Säger att han är lokalvårdare och drar på en städvagn.

Här är Effekts nya laguppställning

Effekt Svenska inför ny organisationsstruktur efter förvärvet av Global Fastighetsservice.

Caverion ska optimera Karolinska

Caverion och Locum tecknar omfattande Managed Servicesavtal för Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

Sodexo Norden byter HR-chef

Berendsens vd kan bli Årets VD

Global Handwashing Day 15 oktober

Compass Group får ny vd

Inspira får ny affärsområdeschef

Procurator får nytt avtal med Statens inköpscentral

Effekt Svenska får ny styrelseledamot

LKF:s nye vd på plats

Drop in om rengörande vatten

1

Drop in om desinfektion och vinterkräksjuka

Trafikverket fortsätter med Coor

Drop in om vårdnära service

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172