23948sdkhjf

Helsingborgshem skärper städkraven

Helsingborgshems hyresgästenkät talar sitt tydliga språk; städningen i trapphus och tvättstugor håller inte måttet. Därför börjar bostadsföretaget nu att arbeta efter kvalitetssystemet Insta 800.

Bara drygt hälften av Helsingborgshems hyresgäster är, enligt enkäten Kundbarometern, nöjda eller mycket nöjda med städningen i de gemensamma utrymmena. 

Inge Gustavsson, bostadschef Helsingborgshem, säger i ett pressmeddelande:

– Vi vill att hela boendemiljön ska vara trivsam och därför har vi upphandlat nya städentreprenörer som är certifierade enligt Insta 800. Standarden ger oss bättre förutsättningar att beskriva och utvärdera städkvaliteten.

Insta 800 har 6 kvalitetsnivåer; från 0-5. Nivå 5 är så kallad sjukhusstädning. För sina gemensamma utrymmen har Helsingborgshem valt att arbeta efter nivå 4. 

Helsingborgshems personal ska dessutom mer regelbundet göra stickprovskontroller av städkvaliteten. Hyresgästerna ska också få information i trapphuset om när i veckan städning utförs och kan därför direkt informera bostadsföretaget om de upplever brister.

De nya städentreprenörerna börjar sina uppdrag i takt med att bostadsföretagets nuvarande städavtal löper ut. Först ut är fastigheterna på Slottshöjden, Olympia, Tågaborg, Centrum Norr och företagets studenthem som börjar städas enligt det nya arbetssättet den 1 november.

Under 2020 hoppas Helsingborgshem att hyresgästernas betyg på städningen gör att företaget får en topp-fem placering bland alla de bostadsföretag som genomför samma typ av kundundersökning.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.266